• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Historical Study on the Establishment of Curriculum for Intellectual Disability Education in the United States and its Succession and Issues

Research Project

Project/Area Number 19K23345
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionKokushikan University

Principal Investigator

Takako Homma  国士舘大学, 文学部, 講師 (30845508)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords知的障害教育カリキュラム / 重度知的障害教育 / 知的障害職業教育 / 知的障害者プログラム / アメリカ知的障害教育 / 通常教育と知的障害教育の連続性 / 知的障害教育の独自性 / 軽度知的障害児者の職業教育 / 通常教育と知的障害教育の共通点 / 知的障害カリキュラム / 米国知的障害教育史
Outline of Research at the Start

本研究は米国の知的障害教育カリキュラム開発をリードしたニューヨーク市に焦点を当て、カリキュラムの確立とその後の通常教育カリキュラム一本化に伴う問題と対応を整理する。この作業により、知的障害教育のプログラム化に伴う制度上・教育上の課題を包括的に捉える。日本において通常学級・特別支援学級、障害のあるものとないものが共に学ぶインクルーシブな環境において知的障害のある児童生徒のニーズに応じた支援と教育を提供するために知的障害教育独自のカリキュラムをいかに継承し新たな仕組みを構築できるか考察する。

Outline of Final Research Achievements

The study examined the historical development of the curriculum for intellectual disability(ID) education in New York City, and considered what aspects of the curriculum for ID education have in common with regular education and what aspects are unique to the curriculum for ID education in response to the curriculum access to regular education, which is currently an issue in many countries under the Convention on the Rights of Persons with Disabilities. In the historical process of developing curricula for education of the mentally challenged, N.Y City has developed unique content and forms of instruction based on the life experiences of children with ID according to their characteristics, while sharing the same major goals with regular education, such as democracy and happy life in the community, in order to realize community life and school education. This unique education continues to this day in the form of various programs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

障害者権利条約の批准により、各国でニーズのある子どもの通常カリキュラムへのアクセスが課題である。通常教育のカリキュラムによる指導と評価が困難な知的障害児に対するカリキュラムについて、知的障害児への教育を担保しながら、どのように通常教育と共通性を持たせられるのか検討する必要がある。本研究により歴史的には、知的障害児のソーシャルインクルージョンを目指す中で、通常のアカデミックな教科では指導・評価できない知的障害児教育が通常教育と大きな目標を共通としつつ独自の教育を培ってきた経緯があり、職業や生活をトータルで学ぶ学習においては通常教育との共通性を見出すことができることが示唆された。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2021 2019

All Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Presentation] 知的障害教科「生活科(小 学部)」と 通常教育学習 指導要領の連続性の検討Ⅰ2021

    • Author(s)
      本間貴子・森澤亮介・今畠陽平・米田宏樹
    • Organizer
      第59回日本特殊教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害教科「生活科(小 学部)」と 通常教育学習 指導要領の連続性の検討Ⅱ2021

    • Author(s)
      森澤亮介・本間貴子・今畠陽平・米田宏樹
    • Organizer
      第59回日本特殊教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害教科「生活科(小 学部)」と 通常教育学習 指導要領の連続性の検討( 序説) ―知的障害教科「 生活科」のルーツから見た インクルーシブ教育カリキ ュラムの課題―2021

    • Author(s)
      米田宏樹・本間貴子・森澤亮介・今畠陽平
    • Organizer
      第59回日本特殊教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Education Trends For Mentally Retarded Children In New York City During The 1940-50s: A Focus On Day School Education2021

    • Author(s)
      Homma, Takako , Yoneda, Hiroki
    • Organizer
      ISCHE Annual Conference 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Education Trends For Mentally Retarded Children In New York City During The 1940-50s: A Focus On Day School Education2021

    • Author(s)
      HOMMA,Takako / YONEDA,Hiroki
    • Organizer
      The International Standing Conference for the History of Education (ISCHE)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 1940-50年代米国知的障害教育における進路指導ガイダンス ニューヨーク市公立学校特殊学級“Occupational Curriculum”実施期の教師の役割と専門性2019

    • Author(s)
      本間貴子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi