• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Colonial education from view of the personalities of politicians: a reconsideration of the history of education in French colonial West Africa

Research Project

Project/Area Number 19K23348
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

TANIGUCHI Ritsu  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, その他(招聘研究員) (20557318)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords西アフリカ / 教育史 / 比較教育学 / アフリカ教育史 / フランス植民地 / 植民地教育 / 仏領西アフリカ / 相互教授法
Outline of Research at the Start

本研究では、教育状況の低迷が指摘されてきた旧フランス領の西アフリカ地域に焦点をあて、現代の教育問題のルーツである植民地教育を、担当行政官という「人物」を切り口とした視点から分析する。
旧フランス植民地で実施された植民地教育には、フランス政府からの統一された指示や政策的影響が及びにくく、政策の実際の運用は本国から派遣された教育担当官の裁量に大きく左右されがちであった。そこで本研究では、植民地教育に多大な影響を与えた3名の教育担当官の教育理念と教育政策を検討し、植民地教育を彼らの意識や思想から再考することにより、学校教育と実生活との乖離等にみられる今日的な教育問題を解決する糸口を導く。

Outline of Final Research Achievements

Focusing on the former French West Africa, this study aimed to examine the educational ideal and educational policies of three colonial education officers in order to derive clues to solving the current educational problems. The results of this study shows that what greatly influenced the colonial education policy in French West Africa was the ideology and educational ideal of the education officers, as well as the social and political conditions that comprehensively formed their ideology. Furthermore, in the historical transition of colonial education, the educational disparities seen in West Africa today -- internal regional disparities and external disparities with France -- were formed intermittently.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の目的は、植民地政府の敷いた教育政策を単純に分析するのではなく、その運用に携わった担当行政官に着目することで、仏領西アフリカにおける植民地教育の理念と実践を再考することである。同地域の限られた教育研究においては、植民地の教育政策が本国の一貫した指示のもとで実施されていたかのような論調が認められる。その結果見落とされてきたのは、実際の仏領西アフリカの教育政策の大部分が赴任した担当官の裁量に委ねられ、策定、運用されてきた現実である。本研究の意義は、教育担当官という「人物」を研究の中心に据え、仏領西アフリカの植民地教育を捉えなおした点にある。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 3 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 仏領西アフリカにおける独立前後の教育改革─ジャン・カペルの教育理念との関連から─2022

    • Author(s)
      谷口利律
    • Journal Title

      早稲田教育評論

      Volume: 36 Pages: 105-121

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 仏領西アフリカにおける教育の現地への「適応」に向けた教育課程改革 ージョルジュ・アルディの植民地観との関連に着目してー2021

    • Author(s)
      谷口利律
    • Journal Title

      『学術研究(人文科学・社会科学編)』早稲田大学教育・総合科学学術院

      Volume: 69 Pages: 1-21

    • NAID

      40022527481

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] フランス植民地期西アフリカにおける初期植民地教育―ジャン・ダールと相互教授法に焦点をあてて―2020

    • Author(s)
      谷口 利律
    • Journal Title

      学術研究 人文科学・社会科学編

      Volume: 68 Pages: 1-13

    • NAID

      40022219909

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 仏領西アフリカにおける独立前後の教育改革2021

    • Author(s)
      谷口利律
    • Organizer
      フランス教育学会第39回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 独立期西アフリカにおける教育改革―教育格差との史的連関に着目して―2021

    • Author(s)
      谷口利律
    • Organizer
      日本国際教育学会第32回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 1920年代仏領西アフリカの教育改革 ーフランスの植民地観の変容過程に着目してー2020

    • Author(s)
      谷口利律
    • Organizer
      教育史学会 第64回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] フランス植民地期西アフリカの教育政策―ジョルジュ・アルディによる教育整備に焦点を当てて―2019

    • Author(s)
      谷口 利律
    • Organizer
      日本比較教育学会第55回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi