• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and evaluation of learning tools and lesson models of computer science education through hands-on practice activities

Research Project

Project/Area Number 19K23352
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionOsaka University (2022)
Osaka Electro-Communication University (2019-2021)

Principal Investigator

Nagataki Hiroyuki  大阪大学, スチューデント・ライフサイクルサポートセンター, 教授 (20351877)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords情報教育 / コンピュータ活用教育 / 学習支援システム
Outline of Research at the Start

本研究は、初等中等教育から大学までの情報教育における"情報の科学的な理解"の学習活動に焦点を当て、複数の学習ツール群を利用して、情報科学の理論や技術を体験的に理解する実習活動を主体とした、情報教育の授業モデルの実現を目的とする。
具体的には、(1)"情報の科学的な理解"に関連する各学習トピックに対して、体験的な理解を助ける機能を有し、かつ学習活動の記録・分析する機能を有する学習用Webツール群を開発する。さらに(2)それらツール群の効果的な活用を中心とした情報教育の授業モデルを構築し、その学習効果を実践を通して評価する。

Outline of Final Research Achievements

I investigated existing educational tools that support learning activity of informatics and clarified the learning topics that are not covered by these tools. Then I designed learing model of informatics with learning tools oriented for hands-on activity, applied the model to several class practices and clarified its effectiveness and issues.
I also analyzed the impact of distance learning style on informatics, and developed and implemented a tool for recording students' learning activities on PCs as an approach for solving the difficulties of learning support in distance classes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は,情報教育における効果的な学習環境の現状を明らかにするとともに,その可能性を広げる手法の提案を行った.さらにコロナ禍を経て遠隔学習形態が主要な授業の一形態となった今日において,多様な授業形態が情報リテラシーの学習活動に及ぼす影響を明らかにし,さらにどの環境においても柔軟に適用可能な学習環境を提案した点で,本研究は情報教育の発展に寄与する意義のある成果を示したと捉えている.

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] PCを活用した演習活動でのサポートを指向したWebベースの画面キャプチャツールの設計2022

    • Author(s)
      長瀧 寛之, 島袋 舞子
    • Journal Title

      情報処理学会研究報告

      Volume: 2022-CE-166

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 情報リテラシー科目のオンライン実践と学習活動への影響の評価2022

    • Author(s)
      長瀧 寛之, 島袋 舞子, 小関 啓子, 宝官 孝明, 兼宗 進
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

      Volume: 8-1 Pages: 70-87

    • NAID

      170000187482

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オンライン形態による情報リテラシー科目の授業実践と学習活動への影響の評価2021

    • Author(s)
      長瀧 寛之, 島袋 舞子, 小関 啓子, 宝官 孝明, 兼宗 進
    • Journal Title

      情報処理学会研究報告

      Volume: 2021-CE-159-4 Pages: 1-7

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] A Case Study of Redesigning an Introductory CS Course into Fully Online and its Evaluation2021

    • Author(s)
      Shirai Shizuka、Nagataki Hiroyuki、Nishida Tomohiro、Takemura Haruo
    • Journal Title

      Proceedings of the 52nd ACM Technical Symposium on Computer Science Education

      Volume: - Pages: 1274-1274

    • DOI

      10.1145/3408877.3439675

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 情報教育における学習支援ツールの提供・提案状況に関する現状調査2020

    • Author(s)
      長瀧 寛之, 白井 詩沙香
    • Journal Title

      情報処理学会研究報告

      Volume: 2020-CE-154 Pages: 1-5

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 情報システムにおけるデータベースの仕組みを学ぶ共通教科「情報」の授業の開発と評価2019

    • Author(s)
      白井 詩沙香, 長瀧 寛之, 竹中 一平, 武本 康宏, 田邊 則彦, 兼宗 進
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌「教育とコンピュータ」

      Volume: 5-3 Pages: 23-34

    • NAID

      170000180481

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 情報のディジタル化の理解をめざす反転学習的アプローチの授業の設計2019

    • Author(s)
      長瀧 寛之, 白井 詩沙香, Mehrasa Alizadeh, 竹村 治雄
    • Journal Title

      情報教育シンポジウム論文集

      Volume: 2019 Pages: 313-316

    • NAID

      170000180287

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] An Easy-to-Use Screen Capturing Tool for Supporting in-Class CS Learning Activity2022

    • Author(s)
      Hiroyuki Nagataki, Maiko Shimabuku
    • Organizer
      World Conference on Computers in Education (WCCE) 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大阪電気通信大学の事例 (企画セッション WD5(情報教育部会) 「コロナ対応としての情報教育のオンライン実施」)2020

    • Author(s)
      長瀧寛之
    • Organizer
      大学ICT推進協議会(AXIES) 2020年度年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 情報教育を取り巻く現状とそれらを支える学習支援システム2019

    • Author(s)
      長瀧 寛之
    • Organizer
      令和元年電気関係学会関西連合大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 情報入門2022

    • Author(s)
      竹村治雄,西田知博,小野淳,長瀧寛之,白井詩沙香
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      培風館
    • ISBN
      9784563016074
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 大阪大学 情報社会基礎・情報科学基礎 公開教材サイト

    • URL

      https://csedu.ime.cmc.osaka-u.ac.jp/oer/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report 2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi