• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Heritage of Practices in Cooperative Education in Kyoto: Term of Formation of Relations between People with and without Disabilities and Understanding and Recognition for Disabilities

Research Project

Project/Area Number 19K23354
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionKobe Shoin Women's University

Principal Investigator

Kanamaru Akitoshi  神戸松蔭女子学院大学, 教育学部, 講師 (70848952)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords「共生」の教育 / 〈関係形成〉〈理解・認識〉 / 共同教育 / インクルーシブ教育 / 多様性 / 教育課程 / 教育史 / 交流教育/交流及び共同学習 / 京都府 / 発展的な螺旋構造 / 交流教育 / 交流及び共同学習 / 学習指導要領 / 関係形成 / 理解・認識 / 歴史的展開
Outline of Research at the Start

「共同教育」とは、京都府の障害児学校と通常学校の交流を下敷きにして、1972年に日教組委託の教育制度検討委員会により原則提起された。この「共同教育」は、「交流教育」制度を活用して実践されつつ、後に「交流及び共同学習」に名称変更した現在の制度構造の骨格形成に寄与したと推測される。本研究では、「交流教育」「交流及び共同学習」の制度展開のプロセスに位置づけつつ、〈関係形成〉〈理解・認識〉の内容と連関に即して、1970-80年代の京都府における「共同教育」実践を分析し、その歴史的評価を考察し、インクルーシブ教育における〈関係形成〉〈理解・認識〉の検討に貢献する。

Outline of Final Research Achievements

We think that Education of “Living with Others” contributes to the construction of a society that recognizes diversity while facing actual exclusions and conflicts. In this research, targeting the practice of “Cooperative Education” in Kyoto Prefecture in the 1970s and 1980s, let's get suggestions for the creation of Education of “Living with Others” by setting “Formation of Relations between People with and without Disabilities”and “Understanding and Recognition for People with Disabilities”. As a result, regarding“Formation of Relations between People with and without Disabilities”and “Understanding and Recognition for People with Disabilities”, (1) an evolving spiral structure premised on going back and forth (fluctuation), and (2) an inseparable relational structure are extracted, and " Living with Others " including other than "disability" is extracted. We proposed that it could be the basic concept of educational creation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、次の2点である。第1に「共生」の教育における〈関係形成〉〈理解・認識〉の内容と連関は、「個々の違い」を承認しつつ、「つながり」のなかで共に生きるインクルーシブ教育の新しいあり方を見出したことである。第2に、「共同教育」は、分離された場を前提としつつも、障害児と非障害児の〈関係形成〉〈理解・認識〉を深め、両者の「エンパワーメント」を促したという歴史的評価を見出せたことである。社会的意義については、〈関係形成〉〈理解・認識〉を基本枠組みにすることで、居住地校交流を含めた「交流及び共同学習」を「共生」の教育プログラムとして、位置づけて実践できる可能性を示唆したことである。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「共生」の教育に向けた〈関係形成〉〈理解・認識〉の内容と連関:京都府下における「共同教育」実践の遺産2022

    • Author(s)
      金丸彰寿
    • Journal Title

      2022年度神戸大学大学院人間発達環境学研究科博士論文

      Volume: 0 Pages: 1-189

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Practical and Historical Significance of "Kyodo-Kyoiku (Cooperative Education)" in Northern Kyoto Prefecture : Using the Analytical Framework of the Term and Concept of 'Formation of Relations between People with and without Disabilities' and 'Understanding and Recognition for People with Disabilities'2021

    • Author(s)
      金丸彰寿
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科研究紀要

      Volume: 15 Issue: 1 Pages: 53-68

    • DOI

      10.24546/81012990

    • NAID

      120007165708

    • ISSN
      1882-2851
    • Year and Date
      2021-09-30
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Positioning and Transition of the Term and Concept of 'Formation of Relations between People with and without Disabilities' and 'Understanding and Recognition for People with Disabilities' in 'Exchange Programs' or 'Exchange and Collaborative Learning' of the Course of Study2020

    • Author(s)
      金丸彰寿
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科研究紀要

      Volume: 13 Issue: 2 Pages: 59-71

    • DOI

      10.24546/81012175

    • NAID

      120006844975

    • ISSN
      1882-2851
    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development Support and Community Support in Adolescents and Adults with Disabilities: Based on the cases of Yosanoumi Social Welfares Service Corporation2020

    • Author(s)
      金丸彰寿
    • Journal Title

      神戸松蔭女子学院大学研究紀要

      Volume: 1 Pages: 135-148

    • DOI

      10.14946/00002183

    • NAID

      120006801099

    • URL

      https://shoin.repo.nii.ac.jp/records/2233

    • Year and Date
      2020-03-05
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「共同教育」実践の創出と展開2020

    • Author(s)
      金丸彰寿
    • Journal Title

      地域ケアリング

      Volume: 22 Pages: 89-94

    • NAID

      40022476844

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学習指導要領にみる「交流教育」「交流及び共同学習」における障害理解 :〈関係形成〉〈理解・認識〉の位置づけとその変遷2020

    • Author(s)
      金丸彰寿
    • Organizer
      一般社団法人日本LD学会第29回大会(兵庫
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学習指導要領と「心のバリアフリー」政策にみる「交流及び共同学習」の特徴2020

    • Author(s)
      金丸彰寿
    • Organizer
      大学評価学会大17回全国大会(於桜美林大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 人権としての特別支援教育2022

    • Author(s)
      藤本文朗 (監修)、 小野川文子 (監修)、小畑耕作 (編集)、近藤 真理子 (編集)、宮本郷子(編集)、金丸彰寿ほか
    • Total Pages
      229
    • Publisher
      文理閣
    • ISBN
      4892599077
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi