Project/Area Number |
19K23529
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0303:Civil engineering, social systems engineering, safety engineering, disaster prevention engineering, and related fields
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Hamasaki Shunsuke 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 特任助教 (10849003)
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Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 建設現場の安全 / 生体計測 |
Outline of Research at the Start |
日本では急速に少子高齢化が進み,土木建設工事においても労働力不足,熟練工不足が問題となっている.問題解決のため高度な建設機械の導入や建設機械の自動化が進められているが,同時に問題となるのが建設機械と作業員とが共存する状況における安全確保である.本研究では,建設機械の運用データ,作業員の行動データに加えて作業員の生体データから危険の発生を検出し,建設機械・作業員の行動と危険の発生との間の関係性を見出し,現場レイアウトの変更などの環境変化に対応可能である適応的な危険予測マップの構築を行う.
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Outline of Final Research Achievements |
The purposes of this reserach is to create a hazard estimation map that can adaptively respond to dynamically changing construction site. To deal with dynamically change of construction site conditions, i focused on the biometric data of workers. In the case of observation by surveillance cameras, it may be necessary to change the camera position or angle due to reasons such as occlusion, but workers bio-data can respond to dynamically changing construction site conditions because they move in response to the changes of site. In this study, we confirmed that it is possible to extract dangerous areas by biometric data (blink and heart rate) and conducting VR experiments and actual walking experiments. We create hazard estimation maps and confirmed the effectiveness of this method.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本では少子高齢化が進んでおり,土木建設工事の現場において就業者数の減少による労働力不足が問題となっている.労働力不足の解決や生産性の向上を目的として,高度な建設機械の導入や無人化可能な建設機械の開発,運用の研究が進んでいる一方で,現場を完全に無人化することは技術面でもコスト面でも未だ困難であるため,徐々に自動化されていく建設機械と作業者とが現場で共存していく必要がある.この状況で,作業者の安全という課題がより注目されている.本研究の成果により,動的に変化する工事現場に柔軟に対応して危険の推定を行うことが可能になり,安全な工事プランの策定や現場の構築に寄与できる点で意義深い.
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