• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an Instructional Model for the Acquisition of Thinking Skills in Physical Education: For Upper Elementary School Students

Research Project

Project/Area Number 19K24317
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section 0909:Sports sciences, physical education, health sciences, and related fields
Research InstitutionIkuei University

Principal Investigator

Yoshii Takehito  育英大学, 教育学部, 准教授 (80850966)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords体育科 / 思考力 / 指導モデル / タブレットPC / 批判的思考態度 / 批判的思考 / 小学校高学年
Outline of Research at the Start

本研究では、第1に小学校高学年児童を対象にこれまでに提唱された体育科の指導モデルとタブレットPCを組み合わせた指導モデルを比較分析し、思考力が獲得されるか検討する。
第2に、批判的思考評価票の作成に向けて、小学校5、6年生の3校232名を対象に得られたデータを基に天井効果の検討及び主因子法・バリマックス回転による因子分析を行い、思考力を測定可能な項目を検討する。
第3に開発した新たな指導モデルを小学校高学年児童に適用し実践を行い、収集した言語活動及び批判的思考評価のデータを分析し、体育科の思考力に及ぼす効果を検討する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop an instructional model for the acquisition of thinking skills in physical education, in particular, critical thinking attitudes, and to determine its effectiveness. The results revealed the following. First, as a result of examining the critical thinking attitude scale in physical education classes, a 12-item, three-factor structure consisting of a "multidimensional and logical thinking" factor, a "reflective thinking" factor, and an "objective thinking" factor was revealed. Second, we developed an instructional model for acquiring critical thinking attitude, implemented a 6-hour high jump class for 6th grade elementary school students, and conducted a survey of the critical thinking attitude scale before and after the class to compare the results. The results showed that all factor scores and total scores were significantly higher after the unit than before.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、変化の激しい社会において中核となる思考力の中でも特に、批判的思考態度に着目し、体育授業における批判的思考態度を測定するための尺度を作成した。さらに、批判的思考態度を高める指導モデルを開発及び検討した。これからの社会に求められる批判的思考態度の育成は、体育授業においても重要である。本研究で作成した批判的思考態度尺度を活用することにより、体育授業における批判的思考態度を測定することが可能となった。また、本研究で開発した指導モデルは、体育授業における批判的思考態度の獲得へ向けた可能性を示した。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2020 2019

All Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Presentation] Practical study on using the cooperative learning model with information and communications technology :Focusing on attitudes toward physical education classes and physical competence2020

    • Author(s)
      Takehito YOSHII ,Satoshi OTOMO ,Naohiro FUKADA,Natsuki MIYAO
    • Organizer
      the 2020 Yokohama Sport Conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] タブレットPCの利用方法の相違が形成的授業評価に及ぼす影響の検討~中学年及び高学年の陸上運動領域を対象として~2020

    • Author(s)
      吉井健人,大友智,深田直宏,宮尾夏姫
    • Organizer
      日本体育科教育学会第25回学会大会(日本女子体育大学)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校体育科における批判的思考態度に関する研究2020

    • Author(s)
      吉井健人,大友智,西田順一,深田直宏,宮尾夏姫
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第40回学会大会(大阪体育大学)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校体育授業における思考・判断を促すICTの活用及び指導モデルの実践的研究:Peer Teachingと協働 学習モデルを比較して2019

    • Author(s)
      吉井健人,大友智,深田直宏,宮尾夏姫
    • Organizer
      日本体育学会第70回大会(於慶応義塾大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Practical study on using the Cooperative learning model with ICT to promote thinking and judgment in an elementary school’s fifth grade physical education class : Focusing on differences in motor skills2019

    • Author(s)
      YOSHII Takehito, OTOMO Satoshi, FUKADA Naohiro, MIYAO Natsuki, TSUKIDA Naoaki, NISHIDA Jun-ichi
    • Organizer
      The 2019 International Conference for the 8th East Asian Alliance of Sport Pedagogy(Waseda UNIV.)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-09-03   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi