• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Constructing and Validating Lexicon of Mathematics Teaching Cross-culturally

Research Project

Project/Area Number 19KK0056
Research Category

Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B))

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Shimizu Yoshinori  筑波大学, 人間系, 教授 (90226259)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 日野 圭子  宇都宮大学, 共同教育学部, 教授 (70272143)
辻山 洋介  千葉大学, 教育学部, 准教授 (10637440)
舟橋 友香  奈良教育大学, 数学教育講座, 准教授 (30707469)
平林 真伊  山形大学, 地域教育文化学部, 准教授 (70803021)
Project Period (FY) 2019-10-07 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Keywordsレキシコン / 授業 / 算数・数学 / 国際比較 / 授業研究 / 比較文化的研究 / 教師 / 数学授業 / 教授・学習 / 数学
Outline of Research at the Start

本研究は、学校数学の授業を計画したり授業における教授・学習行動を記述したりするために教師が用いる語彙群を「授業レキシコン」として体系化する。この「授業レキシコン」について、異なる社会文化的背景の下で特定される他国の授業レキシコンとの比較を行い、わが国で「授業」がどのようにとらえられているか、またその捉え方に基づく教師の教授行動の特徴を比較文化的観点から明らかにする。そのために、オーストラリアを中心に9カ国で構成された授業レキシコンとの比較・対照、及び実際の教師の教授行動の観察・分析を行い、社会文化的背景の大きく異なる他国との比較から浮かび上がる日本の「授業論」の特質とその成り立ちを特徴付ける。

Outline of Final Research Achievements

This study systematized the vocabulary used by teachers when discussing school mathematics classes as a "teaching lexicon" and through comparisons with other countries, revealed the unique characteristics of "teaching theories" and teacher instructional behaviors in our country. In particular, the study examined the theoretical foundations of constructing the teaching lexicon, proposed a research framework, and explored research methodologies for comparing teaching lexicons from different socio-cultural backgrounds. It also highlighted the need to establish higher-level categories, called "clusters," for comparing teaching lexicons internationally. Furthermore, interviews were conducted with teachers in Japan and South Korea, revealing the aspects of how Japan's lexicon, which has a tradition of classroom research, is evolving to adapt to revisions in the curriculum guidelines and other factors.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、学校数学の授業を計画したり授業における教授・学習行動を記述したりするために教師が用いる語彙群を「授業レキシコン」として体系化し、異なる社会文化的背景の下で特定される他国の授業レキシコンとの比較を行った。これによって、授業研究の伝統を持つ日本のレキシコンが、教育政策の動向(例えば、学習指導要領の改訂)などに対応しながら変容していく側面を明らかにした。国際的に注目される日本の授業研究の営みに対し、変容しつつ共有される語彙群に着目し、その特徴を国際比較によって明らかにしたことで、日本の教師集団がもつ教授学習行動に関する独自の見方や、それに基づく教員養成上の課題を顕在化する意義を有する。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (32 results)

All 2022 2021 2019 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 3 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] メルボルン大学国際授業研究センター(オーストラリア)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] メルボルン大学(オーストラリア)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] メルボルン大学(オーストラリア)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] メルボルン大学国際授業研究センター(オーストラリア)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Discussing students' thinking and perspectives for improving teaching: analysis of teachers' reflection in post-lesson discussions in lesson study cycles2022

    • Author(s)
      Yoshinori Shimizu, Hyomin Kang
    • Journal Title

      ZDMーMathematics Education

      Volume: 54(2) Issue: 2 Pages: 419-431

    • DOI

      10.1007/s11858-022-01371-5

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Understanding complexity in the mathematics classroom: in memoriam David Clarke2022

    • Author(s)
      Yoshinori Shimizu; Berinderjeet Kaur; Carmel Mesiti; Man Ching Esther Chan
    • Journal Title

      ZDM-MATHEMATICS EDUCATION

      Volume: 54(2) Issue: 2 Pages: 231-235

    • DOI

      10.1007/s11858-022-01377-z

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Teachers’ guidance of students’ focus toward lesson objectives: how does a competent teacher make decisions in the key interactions?2022

    • Author(s)
      Keiko Hino & Yuka Funahashi
    • Journal Title

      ZDM-Mathematics Education

      Volume: - Issue: 2 Pages: 343-357

    • DOI

      10.1007/s11858-022-01345-7

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 言語相対論を背景とした数学教育研究の展開の可能性2021

    • Author(s)
      舟橋友香
    • Journal Title

      日本数学教育学会第9回春期研究大会論文集

      Volume: 9 Pages: 3-6

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校教師の数学授業のレキシコンに関する調査:「課題提示」を例に2021

    • Author(s)
      辻山洋介
    • Journal Title

      日本数学教育学会第9回春期研究大会論文集

      Volume: 9 Pages: 7-12

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校教師の有する数学授業に関するレキシコンの構造2021

    • Author(s)
      平林真伊
    • Journal Title

      日本数学教育学会第9回春期研究大会論文集

      Volume: 9 Pages: 12-18

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 数学授業の改善に関わるレキシコン:教師へのインタビューを通して2021

    • Author(s)
      日野圭子、平林真伊、舟橋友香、康孝民
    • Journal Title

      日本数学教育学会第9回春期研究大会論文集

      Volume: 9 Pages: 19-24

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本において算数・数学授業について語るという営みの特徴:学習指導要領の改訂期にみる語彙の変化を手がかりに2021

    • Author(s)
      舟橋友香、清水美憲
    • Journal Title

      日本数学教育学会第9回春期研究大会論文集

      Volume: 9 Pages: 25-30

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] もし「分数」を表す語彙がなかったら:言語相対論から数学学習を考える2021

    • Author(s)
      舟橋友香
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 602 Pages: 38-39

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Contrasting Perspectives between the Teacher and Students: A Reflection on the Learner’s Perspective Study2022

    • Author(s)
      Yoshinori Shimizu
    • Organizer
      45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 数学の授業レキシコンの構成に関する理論的枠組みの構築に向けて2022

    • Author(s)
      清水美憲
    • Organizer
      日本数学教育学会 第10回春期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 計量テキスト分析による5カ国の数学授業レキシコンの特徴の探究2022

    • Author(s)
      舟橋友香
    • Organizer
      日本数学教育学会 第10回春期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学教師の数学授業レキシコンに関する調査 ― 「問題」と「課題」に焦点を当てて ―2022

    • Author(s)
      辻山洋介
    • Organizer
      日本数学教育学会 第10回春期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学授業のレキシコンの国際比較 -日韓のレキシコンの分析を通して-2022

    • Author(s)
      日野圭子, 康孝民, 舟橋友香, 平林真伊
    • Organizer
      日本数学教育学会 第10回春期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学の授業レキシコンのクオリア構造の分析 -韓国の数学教師へのインタビュー調査を通して-2022

    • Author(s)
      平林真伊, 康孝民
    • Organizer
      日本数学教育学会 第10回春期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Contrasting Perspectives between the Teacher and Students: A Reflection on the Learner's Perspective Study2022

    • Author(s)
      Yoshinori Shimizu
    • Organizer
      International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 計量テキスト分析による5カ国の数学授業レキシコンの特徴の探究2022

    • Author(s)
      舟橋友香
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 数学の授業レキシコンの構成に関する理論的枠組みの構築に向けて2022

    • Author(s)
      清水美憲
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校数学教師の数学授業レキシコンに関する調査 ― 「問題」と「課題」に焦点を当てて ―2022

    • Author(s)
      辻山洋介
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 数学授業のレキシコンの国際比較 -日韓のレキシコンの分析を通して-2022

    • Author(s)
      日野圭子、康孝民、舟橋友香、平林真伊
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 数学の授業レキシコンのクオリア構造の分析 -韓国の数学教師へのインタビュー調査を通して-2022

    • Author(s)
      平林真伊、康孝民
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本において算数・数学授業について語るという営みの特徴:学習指導要領の改訂期にみる語彙の変化を手がかりに2021

    • Author(s)
      舟橋友香・清水美憲
    • Organizer
      日本数学教育学会第9回春期研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教師インタビューから捉えた授業力の形成に貢献する語彙2021

    • Author(s)
      日野圭子・平林真伊・舟橋友香・康孝民
    • Organizer
      日本数学教育学会第9回春期研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教師の有する数学授業に関するレキシコンの構造2021

    • Author(s)
      平林真伊
    • Organizer
      日本数学教育学会第9回春期研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教師の数学授業のレキシコンに関する調査:「課題提示」を例に2021

    • Author(s)
      辻山洋介
    • Organizer
      日本数学教育学会第9回春期研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Looking into the Technical Vocabulary of Mathematics Teachers: An Approach to the System of "Lesson Study"2019

    • Author(s)
      Yoshinori Shimizu
    • Organizer
      2nd International Symposium on Mathematics Education, Asian Center for Mathematics Education
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] Teachers Talking about their Classrooms: Learning from the Professional Lexicons of Mathematics Teachers around the World2021

    • Author(s)
      Carmel Mesiti, Michle Artigue, Hilary Hollingsworth, Yiming Cao, David Clarke, Yoshinori Shimizu, Yuka Funahashi 他
    • Total Pages
      356
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9780367376932
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] TEACHERS TALKING ABOUT THEIR CLASSROOMS (Japanese Lexcion, pp. 255-284)2021

    • Author(s)
      Yoshinori Shimizu, Yuka Funahashi, Hayato Hanazono and Shogo Murata
    • Total Pages
      347
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9780367376970
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-10-10   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi