Project/Area Number |
19KK0087
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Research Category |
Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B))
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 17:Earth and planetary science and related fields
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Research Institution | University of Hyogo |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
鈴木 直弥 近畿大学, 理工学部, 教授 (40422985)
松田 景吾 国立研究開発法人海洋研究開発機構, 付加価値情報創生部門(地球情報科学技術センター), 副主任研究員 (50633880)
大西 領 東京工業大学, 学術国際情報センター, 教授 (30414361)
小森 悟 同志社大学, 研究開発推進機構, 嘱託研究員 (60127082)
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Project Period (FY) |
2019-10-07 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥18,330,000 (Direct Cost: ¥14,100,000、Indirect Cost: ¥4,230,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥7,800,000 (Direct Cost: ¥6,000,000、Indirect Cost: ¥1,800,000)
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Keywords | 台風 / 風波 / 運動量輸送 / 熱輸送 / 乱流輸送 |
Outline of Research at the Start |
台風など暴風下における海水面を通しての熱・運動量輸送機構を明らかにし,信頼性の高い輸送モデルを構築することは,台風の強度を正確に見積もるうえで極めて重要である.そこで本研究では,台風シミュレーション水槽を保有するロシアの海外共同研究者と協力し,高風速状態における海水面の砕波機構,および,砕波層を通しての熱・運動量輸送機構を解明し,台風下の強烈な砕波を伴う海水面を通しての熱・運動量輸送モデルを新たに構築することを目的とする.さらに,本モデルが台風強度予測に及ぼす効果について気象予測モデルを用いて検証を行う.
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Outline of Final Research Achievements |
It is extremely important to clarify the heat and momentum transport mechanism through the sea surface during stormy winds such as typhoons, and to construct a reliable transport model in order to accurately estimate the intensity of typhoons. Therefore, in this study, we collaborate with overseas collaborators in Russia, to construct a new model for heat and momentum transport through the sea surface. As a result of multiple laboratory experiments, we clarified the momentum transport mechanism through the gas-liquid interface due to air-side bulk turbulence, liquid-side flow, and blowing distance (fetch), and established a transport model that takes these effects into account. Furthermore, we verified the effect of changes in water surface shape on heat transport through the gas-liquid interface.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
今回の国際共同研究プロジェクトを通じて,台風強度の推定精度を向上させるために必要な気液間運動量・熱輸送モデルを開発し,複数の査読付き英語論文で発表を行うに至ったことから,その社会的意義は大きい.さらに,本科研費プロジェクトは,国際共同研究グループばかりでなく国内の共同研究グループの関係性を強化し,新しい複数の科学研究プロジェクトへとつながりを発生させた.以上より,本国際共同研究プロジェクトは,学術論文および無形の形で大きな成果を出しており,学術的・社会的に大きな意義を持つといえる.
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