• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analyses and clearing the perspective of curricula that promotes the competency of reasoning and decision making based on evidence

Research Project

Project/Area Number 20300260
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

NAKAYAMA Hayashi  宮崎大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (90237470)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SARUTA Yuji  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター, 総合研究官 (70178820)
MATSUBARA Michio  金沢大学, 学校教育系, 教授 (80199843)
SUMIDA Manabu  愛媛大学, 教育学部, 准教授 (50315347)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) YAMAGUCHI Etsuji  宮崎大学, 教育文化学部, 准教授 (00324898)
KINUGASA Takahiro  宮崎大学, 大学院・教育学研究科, 准教授 (90510751)
YAMAMOTO Tomokazu  宮崎大学, 教育文化学部, 准教授 (70584572)
Project Period (FY) 2008 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥18,590,000 (Direct Cost: ¥14,300,000、Indirect Cost: ¥4,290,000)
Fiscal Year 2011: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2010: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2009: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2008: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Keywords理科教科書 / TIMSS / 推論 / 論述式回答 / 記述内容 / 問い / 問題解決 / 教育課程
Research Abstract

The purpose of the research is to clarify the standard flow of Japanese science lessons presented in science textbooks in Japan and to present a model of the science lessons. We conducted analyses of the responses to the essay type task of TIMSS-Science and description analysis of science textbooks and found the feature that description of a textbook has few "why" questions and many questions it is easily decided from the result of observation or an experiment that conclusions will be is became clear. Based on such findings, we developed and presented a practice model of the science lessons

Report

(6 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report   Self-evaluation Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (57 results)

All 2012 2011 2010 2009 2008

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (40 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 中学校理科教科書における問いの分析-物理領域と化学領域における問いの特徴と傾向-2012

    • Author(s)
      野村法雄, 山元恵理, 中山迅, 猿田祐嗣
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 20 Pages: 169-183

    • NAID

      110008919950

    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 中学校理科教科書における問いの分析-生物領域と地学領域の問題における問いの特徴と傾向-2012

    • Author(s)
      山元恵理, 野村法雄, 中山迅, 猿田祐嗣
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 20 Pages: 185-197

    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 児童・生徒の科学的記述力を育成するための学習指導法開発(6)2012

    • Author(s)
      田代見二, 阿部直人, 徳永悟, 小石紀博, 横倉康浩, 火宮一功, 渡木秀明, 小林博典, 山本智一, 中山迅
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 20 Pages: 13-25

    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 飯干さや香,小学校教員養成の理科の教職科目への心肺蘇生実習導入の試み:生物に関する知識と生命尊重を結びつける態度育成の観点から2012

    • Author(s)
      中山迅, 古家明子
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌

      Volume: 11-2 Pages: 49-55

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校教員養成の理科の教職科目への心肺蘇生実習導入の試み:生物に関する知識と生命尊重を結びつける態度育成の観点から2011

    • Author(s)
      中山迅, 他
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌

      Volume: 11(2) Pages: 49-55

    • NAID

      120007123743

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童・生徒の科学的記述力を育成するための学習指導法開発(5)2011

    • Author(s)
      兼重幸弘・田代見二・横倉康浩・小石紀博・阿部直人・火宮一功・衣笠高広・小林博典・山本智一・中山迅
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育実践総合センター研究紀要 19号

      Pages: 63-72

    • NAID

      110008919906

    • Related Report
      2010 Self-evaluation Report
  • [Journal Article] 児童・生徒の科学的記述力を育成するための学習指導法開発(5)2011

    • Author(s)
      兼重幸弘, 他9名
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 19 Pages: 63-72

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] TIMSS2003理科の論述式課題における児童・生徒の回答分析-「日光の必要性」課題に対する児童の考え-2010

    • Author(s)
      横山あゆみ・米村彰・中山迅・猿田祐嗣
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 18 Pages: 93-108

    • NAID

      110008919853

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 理科教科書の記述における問題解決の流れの分析-小学校5年生「生物とその環境」を事例として-2010

    • Author(s)
      米村彰・横山あゆみ・中山迅・猿田祐嗣
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 18 Pages: 109-117

    • NAID

      110008919861

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 理科教科書の記述における問題解決の流れの分析-小学校5年生「生物とその環境」を事例として-2010

    • Author(s)
      米村彰・横山あゆみ・中山迅・猿田祐嗣
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育実践総合センター研究紀要 18号

      Pages: 109-117

    • NAID

      110008919861

    • Related Report
      2010 Self-evaluation Report
  • [Journal Article] TIMSS2003理科の論述式課題における児童・生徒の回答分析-「日光の必要性」課題に対する児童の考え-2010

    • Author(s)
      横山あゆみ・米村彰・中山迅・猿田祐嗣
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育実践総合センター研究紀要 18号

      Pages: 93-108

    • NAID

      110008919853

    • Related Report
      2010 Self-evaluation Report
  • [Journal Article] TIMSS2003理科の論述式課題における児童・生徒の回答分析-「日光の必要性」課題に対する児童の考え-2010

    • Author(s)
      横山あゆみ, 米村彰, 中山迅, 猿田祐嗣
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育実践総合センター研究紀要 18号

      Pages: 93-108

    • NAID

      110008919853

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科教科書の記述における問題解決の流れの分析-小学校5年生「生物とその環境」を事例として-2010

    • Author(s)
      米村彰, 横山あゆみ, 中山迅, 猿田祐嗣
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育実践総合センター研究紀要 18号

      Pages: 109-117

    • NAID

      110008919861

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童・生徒の科学的記述力を育成するための学習指導法開発(3)2009

    • Author(s)
      兼重幸弘・横倉康浩・小石紀博・火宮一功・阿部直人・山元善貴・衣笠高広・小林博典・山口悦司・中山迅
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育実践総合センター研究紀要 17号

      Pages: 67-75

    • NAID

      110007076157

    • Related Report
      2010 Self-evaluation Report
  • [Journal Article] 児童・生徒の科学的記述力を育成するための学習指導法開発(3)2009

    • Author(s)
      兼重幸弘, 横倉康浩, 小石紀博, 火宮一功, 阿部直人, 山元善貴, 衣笠高広, 小林博典, 山口悦司, 中山迅
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育実践総合センター研究紀要 17

      Pages: 67-75

    • NAID

      110007076157

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Analysis of Types of Questions Embedded in Science Lessons of Japan and the United States2011

    • Author(s)
      Hiwatig, A., 他
    • Organizer
      International Conference of East-Asian Association for Science Education 2011
    • Place of Presentation
      Chosun University(韓国)
    • Year and Date
      2011-10-27
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Comparative Study of Trends and Patterns Within the Test Content between Junior High School Science Textbooks and Ehime Prefecture's High School Entrance Examination2011

    • Author(s)
      Yamaoka, T., 他
    • Organizer
      International Conference of East-Asian Association for Science Education 2011
    • Place of Presentation
      Chosun University(韓国)
    • Year and Date
      2011-10-26
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科における子どもの記述内容の分析(4)-TIMSS2007の理由や根拠に関わる語句の活用から-2011

    • Author(s)
      松原道男
    • Organizer
      日本科学教育学会第35回年会
    • Place of Presentation
      東京工業大学すずかけ台キャンパス
    • Year and Date
      2011-08-24
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Presentation] 中学校理科教科書の記述における「問い」の類型-物理領域の単元に注目して-2011

    • Author(s)
      野村法雄, 他
    • Organizer
      日本理科教育学会第61回全国大会
    • Place of Presentation
      島根大学松江キャンパス
    • Year and Date
      2011-08-22
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科教科書の記述における「問い」の類型-化学領域の単元に注目して-2011

    • Author(s)
      山元恵理, 他
    • Organizer
      日本理科教育学会第61回全国大会
    • Place of Presentation
      島根大学松江キャンパス
    • Year and Date
      2011-08-22
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科教科書の記述における「問い」の類型.物理領域に注目して.2011

    • Author(s)
      中山迅, 野村法雄, 猿田祐嗣
    • Organizer
      日本理科教育学会台61回全国大会
    • Place of Presentation
      島根大学松江キャンパス
    • Year and Date
      2011-08-21
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 中学校理科教科書の記述における「問い」の類型-物理領域に注目して-2011

    • Author(s)
      中山迅, 他
    • Organizer
      日本理科教育学会第61回全国大会
    • Place of Presentation
      島根大学松江キャンパス
    • Year and Date
      2011-08-21
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Analysis on questioning terms in the Japanese Primary School Science Textbooks2011

    • Author(s)
      Hayashi Nakayama, Yuji Saruta, and Manabu Sumida
    • Organizer
      ASERA2011(Australasian Science Education Research Association)
    • Place of Presentation
      South Australia, Australia
    • Year and Date
      2011-06-30
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] Analysis on questioning terms in the Japanese Primary School Science Textbooks2011

    • Author(s)
      Hayashi Nakayama, 他
    • Organizer
      ASERA2011 (Australasian Science Education Research Association)
    • Place of Presentation
      University of South Australia~City West Campus Adelaide, South Australia, Australia
    • Year and Date
      2011-06-30
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Linguistic Analysis on Japanese Elementary Science Textbooks2011

    • Author(s)
      Sumida, M., Nakayama, H., and Saruta, Y.
    • Organizer
      National Science Teachers Association 59th National Conference on Science Education
    • Place of Presentation
      San Francisco, US
    • Year and Date
      2011-03-10
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] Linguistic Analysis on Japanese Elementary Science Textbooks2011

    • Author(s)
      Sumida, M., Nakayama, H., Saruta, Y.
    • Organizer
      National Science Teachers Association 59th National Conference on Science Education
    • Place of Presentation
      San Francisco Marriott Marquis Hotel, San Francisco, US
    • Year and Date
      2011-03-10
    • Related Report
      2010 Annual Research Report 2010 Self-evaluation Report
  • [Presentation] TIMSS理科の論述形式課題に対する回答に見る日本の児童・生徒の特徴(13)-TIMSSの調査枠組みから見た学力の捉え方の変遷について-2010

    • Author(s)
      猿田祐嗣
    • Organizer
      日本科学教育学会平成22年度第2回研究会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Year and Date
      2010-12-04
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科教科書における「問いかけ」に関する比較研究2010

    • Author(s)
      山岡武邦・隅田学・中山迅
    • Organizer
      第36回日本教科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2010-10-02
    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report 2010 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 理科における子どもの記述内容の分析(3)-TIMSS2007の地学領域における推論問題を例にして-2010

    • Author(s)
      松原道男
    • Organizer
      日本科学教育学会第34回年会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-09-12
    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report 2010 Self-evaluation Report
  • [Presentation] Analysis of The Sequences of Problem Solving in the Japanese 6th Grade School Science Textbook : In the Contents Area of "Substances and Energy"2010

    • Author(s)
      Hayashi Nakayama and Yuji Saruta
    • Organizer
      ASERA2010(Australasian Science Education Research Association)
    • Place of Presentation
      New South Wales, Australia
    • Year and Date
      2010-07-02
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] An Analysis of The Sequences of Problem Solving in the Japanese 6th Grade School Science Textbook2010

    • Author(s)
      Hayashi Nakayama, Yuji Saruta
    • Organizer
      the Contents Area of "Substances and Energy", ASERA2010 (Australasian Science Education Research Association)
    • Place of Presentation
      Shoal Bay Resort and Spa, Port Stephens, New South Wales, Australia
    • Year and Date
      2010-07-02
    • Related Report
      2010 Self-evaluation Report
  • [Presentation] An Analysis of The Sequences of Problem Solving in the Japanese 6th Grade School Science Textbook : In the Contents Area of "Substances and Energy"2010

    • Author(s)
      Hayashi Nakayama, Yuji Saruta
    • Organizer
      ASERA2010 (Australasian Science Education Research Association)
    • Place of Presentation
      Shoal Bay Resort and Spa, Port Stephens, New South Wales, Australia
    • Year and Date
      2010-07-02
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] Linguistic Analysis on Japanese Science Textbooks2010

    • Author(s)
      Sumida, M., Nakayama, H., and Faustino, J
    • Organizer
      41st Annual Australasian Science Education Research Association
    • Place of Presentation
      New South Wales, Australia
    • Year and Date
      2010-07-01
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] Linguistic Analysis on Japanese Science Textbooks2010

    • Author(s)
      Sumida, M., Nakayama, H.
    • Organizer
      41st Annual Australasian Science Education Research Association
    • Place of Presentation
      Shoal Bay Resort and Spa, Port Stephens, New South Wales, Australia
    • Year and Date
      2010-07-01
    • Related Report
      2010 Annual Research Report 2010 Self-evaluation Report
  • [Presentation] Embodiment of Elementary Science Textbooks in Japan2009

    • Author(s)
      Manabu Sumida & Hayashi Nakayama
    • Organizer
      2009 International Conference of East-Asian Science Education
    • Place of Presentation
      Taipei
    • Year and Date
      2009-10-22
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] Embodiment of Elementary Science Textbooks in Japan2009

    • Author(s)
      Manabu Sumida, Hayashi
    • Organizer
      2009 International Conference of East-Asian Science Education
    • Place of Presentation
      Howard International House Taipei, Taipei
    • Year and Date
      2009-10-22
    • Related Report
      2010 Self-evaluation Report 2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教科書の記述における問題解決の流れの分析(5)-小学校6年生「物質とエネルギー」を事例とした5社の分析-2009

    • Author(s)
      中山迅・猿田祐嗣・米村彰・横山あゆみ
    • Organizer
      日本教科教育学会題35回全国大会
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Year and Date
      2009-10-11
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] TIMSS2003理科の論述式課題における児童・生徒の回答分析(4)-「固体, 液体, 気体の理由」課題に対する児童の考えの再分類-2009

    • Author(s)
      横山あゆみ・米村彰・中山迅・猿田祐嗣
    • Organizer
      日本教科教育学会題35回全国大会
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Year and Date
      2009-10-10
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教科書の記述における問題解決の流れの分析(4)-小学校5年生「生物とその環境」を事例として-2009

    • Author(s)
      米村彰・横山あゆみ・中山迅・猿田祐嗣
    • Organizer
      日本教科教育学会題35回全国大会
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Year and Date
      2009-10-10
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科における子どもの記述内容の分析(2). TIMSS2007の物理・化学領域における推論問題を例にして.2009

    • Author(s)
      松原道男
    • Organizer
      日本科学教育学会第33回年会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学
    • Year and Date
      2009-08-26
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 理科における子どもの記述内容の分析(2)-TIMSS2007の物理・化学領域における推論問題を例にして-2009

    • Author(s)
      松原道男
    • Organizer
      日本科学教育学会第33回年会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学
    • Year and Date
      2009-08-26
    • Related Report
      2010 Self-evaluation Report 2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教科書の記述における問題解決の流れの分析(3)-小学校6年生「物質とエネルギー」を事例として-2009

    • Author(s)
      中山迅, 米村彰, 横山あゆみ, 猿田祐嗣
    • Organizer
      日本理科教育学会第59回全国大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2009-08-18
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教科書の記述における問題解決の流れの分析(2)-小学校6年生「生命とその環境」を事例として-2009

    • Author(s)
      米村彰・中山迅・横山あゆみ・猿田祐嗣
    • Organizer
      日本理科教育学会第59回全国大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2009-08-18
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科における子どもの記述内容の分析(1). TIMSS2003の生物に関する問題の回答を例にして.2008

    • Author(s)
      松原道男
    • Organizer
      日本教科教育学会第34回全国大会
    • Place of Presentation
      宮崎観光ホテル
    • Year and Date
      2008-12-06
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 証拠に基づく推論力と判断力を育成する教育課程の現状分析と課題の明確化(1)-小学6年「植物と日光の関係を調べよう」に関する理科教科書の分析-2008

    • Author(s)
      隅田学
    • Organizer
      日本教科教育学会第34回全国大会
    • Place of Presentation
      宮崎観光ホテル
    • Year and Date
      2008-12-06
    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 理科における子どもの記述内容の分析(1)-TIMSS2003の生物に関する問題の回答を例にして-2008

    • Author(s)
      松原道男
    • Organizer
      日本教科教育学会第34回全国大会
    • Place of Presentation
      宮崎観光ホテル
    • Year and Date
      2008-12-06
    • Related Report
      2010 Self-evaluation Report 2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 証拠に基づく推論力と判断力を育成する教育課程の現状分析と課題の明確化(1) -小学6年 「植物と日光の関係を調べよう」 に関する理科教科書の分析-2008

    • Author(s)
      隅田学
    • Organizer
      日本教科教育学会第34回全国大会
    • Place of Presentation
      宮崎観光ホテル
    • Year and Date
      2008-12-06
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教科書の記述における問題解決の流れの分析-小学校6年生「生命とその環境」を事例として-2008

    • Author(s)
      米村彰, 横山あゆみ, 中山 迅, 猿田祐嗣, 三宅征夫
    • Organizer
      日本教科教育学会第34回全国大会
    • Place of Presentation
      宮崎観光ホテル
    • Year and Date
      2008-12-06
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学理科に表れた思考力・判断力・表現力の問題点-論述式課題の回答再分析を通して-2008

    • Author(s)
      椎葉邦子, 横山あゆみ, 米村彰, 中山迅, 猿田祐嗣, 三宅征夫
    • Organizer
      日本教科教育学会第34回全国大会
    • Place of Presentation
      宮崎観光ホテル
    • Year and Date
      2008-12-06
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] TIMSS2003理科の論述式課題における児童・生徒の回答分析(3) - 「日光の必要性」 課題に対する児童の考えの分類-2008

    • Author(s)
      横山あゆみ, 米村彰, 中山 迅, 猿田祐嗣, 三宅征夫
    • Organizer
      日本教科教育学会第34回全国大会
    • Place of Presentation
      宮崎観光ホテル
    • Year and Date
      2008-12-06
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の小学校理科教科書に見られる観察と結論の導出のあり方(2) : 第4学年の動物や植物にかかわる内容について2008

    • Author(s)
      中山迅, 猿田祐嗣, 川崎謙
    • Organizer
      日本理科教育学会第58回全国大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2008-09-14
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] TIMSS2003理科の論述式課題における児童・生徒の回答分析(2)- 「日光の必要性」 課題に対して絵を用いた回答-2008

    • Author(s)
      横山あゆみ, 米村彰, 椎葉邦子, 中山迅, 猿田祐嗣, 三宅征夫
    • Organizer
      日本科学教育学会第32回年会
    • Place of Presentation
      岡山理科大学
    • Year and Date
      2008-08-24
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] TIMSS理科課題に対する回答の正誤に隠れた中学生の考え2008

    • Author(s)
      小侍祐一, 米村彰, 横山あゆみ, 中山迅, 猿田祐嗣, 三宅征夫
    • Organizer
      日本科学教育学会第32回年会
    • Place of Presentation
      岡山理科大学
    • Year and Date
      2008-08-24
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Embodiment of Elementary Science Textbooks2008

    • Author(s)
      Miyata, Y., Sumida, M., &Pawilen, G.
    • Organizer
      International Conference on Teacher Eduation08
    • Place of Presentation
      Manila Hotel, フィリピン
    • Year and Date
      2008-07-25
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] TIMSS2003理科の論述式課題における児童・生徒の回答分析(1)- 「日光の必要性」 課題に対するテキストマイニング-2008

    • Author(s)
      横山あゆみ, 米村彰, 椎葉邦子, 中山迅, 猿田祐嗣, 三宅征夫
    • Organizer
      平成20年度日本理科教育学会九州支部大会
    • Place of Presentation
      宮崎大学教育文化学部
    • Year and Date
      2008-05-24
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 思考と表現を一体化させる理科授業.自らの言葉で問いを設定して結論を導く子どもを育てる.2011

    • Author(s)
      猿田祐嗣・中山迅
    • Total Pages
      132
    • Publisher
      東洋出版社
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 思考と表現を一体化させる理科授業-自らの言葉で問いを設定して結論を導く子どもを育てる-2011

    • Author(s)
      猿田祐嗣・中山迅(編著)
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2011 Annual Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi