Project/Area Number |
20300271
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
|
Research Institution | Aoyama Gakuin University |
Principal Investigator |
SUZUKI Hiroaki 青山学院大学, 教育人間科学部, 教授 (50192620)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
ODA Mitsuhiro 青山学院大学, 教育人間科学部, 教授 (00185604)
KUSUMI Takashi 京都大学, 教育学研究科, 教授 (70195444)
UENO Maomi 電気通信大学, 情報システム学研究科, 准教授 (50262316)
IWAO Takumi 明治学院大学, 心理学部, 准教授 (00312091)
NOZUE Toshihiko 青山学院大学, 教育人間科学部, 准教授 (70300704)
SUGITANI Yumiko 青山学院大学, 教育人間科学部, 准教授 (70308154)
TERAO Atsushi 青山学院大学, 社会情報学部, 准教授 (40374714)
TOMIDA Eiji 愛媛大学, 教育学部, 講師 (90404011)
ABE Keiga 青山学院大学, 情報科学研究センター, 助教 (70467041)
SUZUKI Satoshi 青山学院大学, ヒューマン・イノベーション研究センター, 助手 (70516377)
|
Project Period (FY) |
2008 – 2011
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2011)
|
Budget Amount *help |
¥18,200,000 (Direct Cost: ¥14,000,000、Indirect Cost: ¥4,200,000)
Fiscal Year 2011: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2010: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2009: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2008: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
|
Keywords | カリキュラム・教授法開発 / アカデミックライティング / 大学教育 / 協調学習 / 教育工学 / CSCL / レポート / ライティング / 大学生 / 支援システム / 批判的思考 |
Research Abstract |
In order to improve students' ability to write academic essays, we have carried out a structured research program that involved the basic psychological research on students' ability, the development of writing support systems, and the evaluation studies. Based on the basic psychological studies on students' conception and ability, we have developed computer-based support systems that facilitate critical reading as well as logical writing. A series of evaluation studies have revealed the effectiveness of the systems and the importance of problem setting to write better essays.
|