Project/Area Number |
20320033
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Study of the arts/History of the arts/Arts in general
|
Research Institution | Tokyo Metropolitan University |
Principal Investigator |
NAGATA Kenichi 首都大学東京, 大学院・システムデザイン研究科, 教授 (20109151)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
KUSUMI Kiyoshi 首都大学東京, システムデザイン学部, 准教授 (30514004)
YAMAGUCHI Shohei 首都大学東京, システムデザイン学部, 助教 (60376910)
USHIROSHOJI Masahiro 九州大学, 大学院・人文科学研究院, 教授 (50359931)
KATO Kaoru 神奈川大学, 経営学部, 教授 (40291968)
MIYAKE Akiko 千葉大学, 文学部, 教授 (50157608)
YOSHIMI Shunya 東京大学, 大学院・情報学環, 教授 (40201040)
KOBAYASHI Mari 東京大学, 大学院・人文社会系研究科, 准教授 (40257176)
YAMAMOTO Kazuhiro 栃木県立美術館, 学芸員 (30360473)
KONO Wakana 千葉大学, 文学部, 准教授 (50359593)
KIDA Takuya 独立行政法人東京国立近代美術館, 主任研究員 (40300694)
JINNO Shingo 千葉大学, 教育学部, 准教授 (90431733)
FUJIKAWA Satoshi 山口大学, 人文学部, 准教授 (50346540)
AKATSUKA Wakagi 首都大学東京, 人文学研究科, 准教授 (80404953)
KUKIMOTO Taku 首都大学東京, システムデザイン学部, 准教授 (90514092)
|
Project Period (FY) |
2008 – 2010
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2010)
|
Budget Amount *help |
¥18,850,000 (Direct Cost: ¥14,500,000、Indirect Cost: ¥4,350,000)
Fiscal Year 2010: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2009: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2008: ¥7,150,000 (Direct Cost: ¥5,500,000、Indirect Cost: ¥1,650,000)
|
Keywords | 美術 / 芸術 / プロパガンダ / 冷戦 / 冷戦後 / 総力戦 / 全体主義 / 文化戦 / 国際展 / 伝統工芸 / 文化政策 / 映画 / 国際美術展 / アートプロジェクト / アメリカ / 日本 / 東西ドイツ / 冷戦期 / 芸術変容 |
Research Abstract |
Propaganda-art had been simply understood as a non-art in totalitarian states. The research has illuminated the picture as a result, against such myth, that propaganda(inclusive of 'white propaganda') makes root in the social system in the cold war era and after even in the west countries and the modern concept of art has been transformed in the 'total war' social system as we can see it typically in the huge international art exhibitions and the products of contents industries.
|