Project/Area Number |
20330157
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educaion
|
Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
HATA Takashi 東北大学, 高等教育開発推進センター, 教授 (90125790)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
ARAI Katsuhiro (YONEZAWA Akiyoshi) 大学入試センター, 研究開発部, 教授 (90133610)
OGAWA Yoshikazu 東北大学, 教育学研究科, 准教授 (90284223)
米澤 彰純 東北大学, 高等教育開発推進センター, 准教授 (70251428)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
OBA Jun 広島大学, 高等教育研究開発センター, 准教授 (50335692)
HUANG Futao 広島大学, 高等教育研究開発センター, 准教授 (60335693)
SUGIMOTO Kazuhiro 東北大学, 高等教育開発推進センター, 准教授 (30397921)
FUKUDOME Hideto 広島大学, 高等教育研究開発センター, 准教授 (70401643)
WATANABE Tatsuo 金沢大学, 大学教育開発・支援センター, 准教授 (20397920)
TANAKA Masahiro 弘前大学, 21世紀教育センター, 准教授 (30423362)
|
Research Collaborator |
MARGINSON Simon Australia, Melbourne University, Center for the Study of Higher Education, Professor
OMORI Fujio 首都大学東京, 大学教育センター, 教授 (10363540)
GAO Yimin 中華人民共和国・北京師範大学, 比較教育研究所, 副教授
LAO Kaisheng 中華人民共和国・首都師範大学, 教授
KIM Meeran 韓国教育開発員, 研究員
FLORA F. Tien 国立台湾大学, 教師教育センター, 副教授
TAN Yao 国立成功大学, 教育研究科, 教授
CHAN Ying 台湾・教育政策與領導研究所, 教授・所長
|
Project Period (FY) |
2008 – 2010
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2010)
|
Budget Amount *help |
¥18,590,000 (Direct Cost: ¥14,300,000、Indirect Cost: ¥4,290,000)
Fiscal Year 2010: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2009: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2008: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
|
Keywords | 高等教育ガバナンス / 市場化 / アジア型 / 比較研究 / 大学運営 / 高等教育の市場化 / 公共性 / グローバリゼーション / 大学法人化 / 大学財政 |
Research Abstract |
The purpose of this research project is to clarify process and characters of policy for marketization in higher education in Asia-Pacific area, Japan, Korea, China and Taipei-China. Main policy for marketization has consisted of deregulation, introducing of evaluation and changing of finance in national higher education governance. In institutional level, it should also be added that incorporation of universities and enhancing institutional autonomy were adopted these countries. Globalization has accelerated the pace of marketization, and marketizaition has encouraged quality assurance activities. One of the reasons that marketization has been expanding in lot of countries is changing concept of publicness of higher education. In another word, globalization in higher education means new concept of publicness in higher education instead of classical publicness based on Nations.
|