Project/Area Number |
20330172
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology of education
|
Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
SUGIMOTO Hitoshi Kyoto University, 教育学研究科, 教授 (50211983)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
YONEZAWA Akiyoshi 名古屋大学, 大学院・国際開発研究科, 准教授 (70251428)
TORII Asuteru 桜美林大学, 心理教育学系, 講師 (20367006)
SUGIMURA Miki 上智大学, 総合人間学部, 准教授 (60365674)
MORISHITA Minoru 東京海洋大学, 海洋工学部, 准教授 (60300498)
NAMBU Hirotaka 京都大学, 大学院・教育学研究科, 准教授 (70301306)
NAKAYA Ayami 広島大学, 国際センター, 准教授 (70335694)
YAMADA Reiko 同志社大学, 社会学部, 教授 (90288986)
HADA Yumiko 広島大学, 高等教育研究開発センター, 准教授 (30263031)
KUSUYAMA Ken 長崎大学, 大学院・教育学研究科, 准教授 (20452328)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
SONOYAMA Daisuke 文教大学, 文学部, 准教授 (80315308)
CHIKADA Masahiro 名古屋大学, 高等教育センター, 准教授 (80281062)
KANEKO Tsutomu 京都大学, 大学院・教育学研究科, 准教授 (40263743)
SUGIMOTO Kazuhiro 東北大学, 高等教育開発推進センター, 准教授 (30397921)
|
Project Period (FY) |
2008 – 2010
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2010)
|
Budget Amount *help |
¥19,760,000 (Direct Cost: ¥15,200,000、Indirect Cost: ¥4,560,000)
Fiscal Year 2010: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2009: ¥6,630,000 (Direct Cost: ¥5,100,000、Indirect Cost: ¥1,530,000)
Fiscal Year 2008: ¥6,760,000 (Direct Cost: ¥5,200,000、Indirect Cost: ¥1,560,000)
|
Keywords | 留学 / 国際学位 / 外国大学分校 / トゥイニング学位 / オフショア・プログラム国際通信プログラム / 外部学位 / 高等教育の質保障 / トゥイング学位 / オフショア・プログラム / 国際通信プログラム / 高等教育の質保証 / トウィニング学位 |
Research Abstract |
The study analyzed the overall trend, development mechanism and the facing problems of transnational education (TNE) from a comparative and comprehensive perspective. TNE refers in this study to the education programs in which learners are located in a country other than the one in which the awarding institution is based. The study has found that the propensity for, types of delivery of and quality assurance system of TNE differs much among countries and institutions, and depending on whether sending or hosting programs. In conclusion, although Japanese higher education falls behind the other developed countries in this field, it dose not necessarily means the nation's failure in academic competition or the denial of inter-nationalization of the system in terms of long term development strategy of education.
|