• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Methodological issues on lesson studies toward teacher development at schools

Research Project

Project/Area Number 20330190
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of Hyogo

Principal Investigator

FUJIWARA Akira  University of Hyogo, 看護学部, 教授 (60261369)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MORIWAKI Takeo  三重大学, 教育学部, 教授 (20174469)
KIHARA Seiichiro  広島大学, 大学院・教育学研究科(研究院), 教授 (20214851)
MATSUZAKI Masaharu  同志社女子大学, 現代社会学部, 教授 (20219421)
YOSINAGA Noriko  福島大学, 人間発達文化学類, 准教授 (30344823)
MURAI Atsushi  金沢大学, 人間社会学域学校教育学類, 教授 (90219866)
MATSUSHITA Ryohei  金沢大学, 人間社会学域学校教育学類, 教授 (50209540)
HOKOYAMA Yasuhiro  追手門学院大学, 心理学部, 教授 (30209217)
YAMAZAKI Yusuke  群馬大学, 教育学部, 准教授 (00252411)
MATSUSHITA Kayo  京都大学, 高等教育研究開発推進センター, 教授 (30222300)
SUGIHARA Masaaki  山形大学, 基盤教育院, 准教授 (30379028)
Project Period (FY) 2008 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥8,190,000 (Direct Cost: ¥6,300,000、Indirect Cost: ¥1,890,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2008: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Keywords教師 / 力量形成 / 授業研究 / 校内研修 / 授業の本質論 / 教育(カリキュラム)政策 / FD
Research Abstract

In designing lesson studies toward teacher development at schools, we can be conscious of three factors, that is, a subject of understanding pupils's learning, mentor-mentee, or co-coaching relationships between teachers, and a reconstruction of teachers'views of teaching as perspective transformation. It is necessary for us to apprehend the subject in connection with culture-oriented learning, and a viewpoint of a pupil as self- evaluator, the relationships in connection with a distributed leadership and a collaboration system, and an interchange of role taking, the reconstruction in connection with teachers'heuristic recognition, and self-awareness about spontaneous lesson studies.

Report

(4 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (102 results)

All 2011 2010 2009 2008

All Journal Article (78 results) (of which Peer Reviewed: 15 results) Presentation (11 results) Book (13 results)

  • [Journal Article] 教師のためのやさしい授業研究入門(11)-授業研究と校内研修(1)2011

    • Author(s)
      藤原顕
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク 24(2)

      Pages: 50-51

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 教師のためのやさしい授業研究入門(12)-授業研究と校内研修(2)2011

    • Author(s)
      藤原顕
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク 24(3)

      Pages: 50-51

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 米国におけるスクールリーダーの資質向上-ISLLC基準に示されるリーダー像2011

    • Author(s)
      山崎雄介
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究 28

      Pages: 279-287

    • NAID

      120002835185

    • URL

      https://gair.media.gunma-u.ac.jp/dspace/handle/10087/5990

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習評価をめぐるイギリスの動向と日本の課題2011

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      追手門学院大学教職課程年報 19

      Pages: 21-28

    • NAID

      110009550448

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 教師のためのやさしい授業研究入門(10)-授業研究と教師のライフヒストリー(2)2011

    • Author(s)
      藤原顕
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 24(1) Pages: 50-51

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師のためのやさしい授業研究入門(11)-授業研究と校内研修(1)2011

    • Author(s)
      藤原顕
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 24(2) Pages: 50-51

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師のためのやさしい授業研究入門(12)-授業研究と校内研修(2)2011

    • Author(s)
      藤原顕
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 24(3) Pages: 50-51

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育内容編成における教師の権利と子どもの発達保障2011

    • Author(s)
      山崎雄介
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 38(4) Pages: 11-18

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育課程論からみた小中一貫教育-教育課程・学校段階の区分をどう考えるか2011

    • Author(s)
      山崎雄介
    • Journal Title

      人間と教育

      Volume: 69 Pages: 65-72

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 米国におけるスクールリーダーの資質向上-ISLLC基準に示されるリーダー像2011

    • Author(s)
      山崎雄介
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 28 Pages: 279-287

    • NAID

      120002835185

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師の実践的知識に関する研究動向-コネリーとクランディニン(Connelly, F.M. and Clandinin, D.J.)の研究を中心に2010

    • Author(s)
      藤原顕
    • Journal Title

      兵庫県立大学看護学部・地域ケア開発研究所紀要 17

      Pages: 131-144

    • NAID

      40017097173

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師文化と「観」の変容2010

    • Author(s)
      森脇健夫
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク 23(10)

      Pages: 4-7

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] イングランドの現職教育に関する研究-リバプール・ジョン・モア大学のメンター資格認定に焦点化して2010

    • Author(s)
      木原成一郎、林楠
    • Journal Title

      学校教育実践学研究 16

      Pages: 89-100

    • NAID

      120002086138

    • URL

      http://ir.lib.hiroshima-u.ac.jp/00029470

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 観の変化が授業スタイルの変化を促す-荻原伸氏の授業スタイル2010

    • Author(s)
      松崎正治
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク 23(10)

      Pages: 14-17

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 教師の力量形成と「変化」-遠藤隆宏氏の授業スタイル2010

    • Author(s)
      吉永紀子
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク 23(10)

      Pages: 18-21

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 教育内容編成における教師の権利と子どもの発達保障2010

    • Author(s)
      山崎雄介
    • Journal Title

      障害者問題研究 38(4)

      Pages: 11-18

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 新任教員FDのための「基準枠組」の開発・構成と開発研究の可能性2010

    • Author(s)
      杉原真晃、岡田佳子
    • Journal Title

      国立教育政策研究所紀要 139

      Pages: 49-61

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師のためのやさしい授業研究入門(1)-現場における授業研究2010

    • Author(s)
      藤原顕
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 23(4) Pages: 50-51

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師のためのやさしい授業研究入門(2)-子どもの学びを<見る>(1)2010

    • Author(s)
      藤原顕
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 23(5) Pages: 50-51

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師のためのやさしい授業研究入門(3)-子どもの学びを<見る>(2)2010

    • Author(s)
      藤原顕
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 23(6) Pages: 50-51

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師のためのやさしい授業研究入門(4)-授業について<語り聞く>(1)2010

    • Author(s)
      藤原顕
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 23(7) Pages: 50-51

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師のためのやさしい授業研究入門(5)-授業について<語り聞く>(2)2010

    • Author(s)
      藤原顕
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 23(8) Pages: 52-53

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師のためのやさしい授業研究入門(6)-授業について<書く>(1)2010

    • Author(s)
      藤原顕
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 23(9) Pages: 50-51

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師のためのやさしい授業研究入門(7)-授業について<書く>(2)2010

    • Author(s)
      藤原顕
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 23(10) Pages: 50-51

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師のためのやさしい授業研究入門(8)-授業について<読む>2010

    • Author(s)
      藤原顕
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 23(11) Pages: 50-51

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師のためのやさしい授業研究入門(9)-授業研究と教師のライフヒストリー(1)2010

    • Author(s)
      藤原顕
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 23(12) Pages: 52-53

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語教師の授業スタイル形成としての力量形成研究-ライフヒストリー的アプローチを用いて-2010

    • Author(s)
      康鳳麗、森脇健夫、坂本勝信
    • Journal Title

      鈴鹿医療科学大学紀要

      Volume: 17 Pages: 39-48

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師文化と「観」の変容2010

    • Author(s)
      森脇健夫
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 23(10) Pages: 4-7

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学びの共同体とは?2010

    • Author(s)
      森脇健夫
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 23(12) Pages: 10-12

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教えと学びを振り返る体育の授業研究-体育の授業研究に「評価」を活かす2010

    • Author(s)
      木原成一郎
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 58(5) Pages: 62-65

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 体育科の目標構造の提案2010

    • Author(s)
      木原成一郎
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 58(6) Pages: 64-68

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習評価のこれまでとこれから2010

    • Author(s)
      木原成一郎
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 58(6) Pages: 10-14

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの主体的な学習を促す評価2010

    • Author(s)
      木原成一郎
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 58(7) Pages: 67-71

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 観の変化が授業スタイルの変化を促す-荻原伸氏の授業スタイル2010

    • Author(s)
      松崎正治
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 23(10) Pages: 14-17

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師の力量形成と「変化」-遠藤隆宏氏の授業スタイル2010

    • Author(s)
      吉永紀子
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 23(10) Pages: 18-21

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学びの基盤にあるもの-<自分>という座標軸をもっこと2010

    • Author(s)
      吉永紀子
    • Journal Title

      飛翔(学習研究連盟季刊誌・増刊号)

      Volume: 35 Pages: 3-4

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 民主主義の危機と教育2010

    • Author(s)
      松下良平
    • Journal Title

      武蔵野大学政治経済研究所年報

      Volume: 2 Pages: 181-215

    • NAID

      40018736288

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 形而上学の可能性-デューイとライプニッツのもう一つのつながり2010

    • Author(s)
      松下良平
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 19 Pages: 73-82

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新教育の彼方へ-学ぶこと・教えることの新たなヴィジョンに向けて2010

    • Author(s)
      松下良平
    • Journal Title

      教育思想史コメンタール(近代教育フォーラム別冊)

      Volume: 19 Pages: 139-152

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校の新教科書をどう生かすか2010

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      人権と部落問題

      Volume: 63(4) Pages: 6-13

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「現代の貧困」ときりむすぶ教育課程づくり-新学習指導要領の向こうへ2010

    • Author(s)
      山崎雄介
    • Journal Title

      中部教育学会紀要

      Volume: 10 Pages: 25-32

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新任教員FDのための「基準枠組」の開発・構成と開発研究の可能性2010

    • Author(s)
      杉原真晃、岡田佳子
    • Journal Title

      国立教育政策研究所紀要

      Volume: 139 Pages: 49-61

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育実践へのライフヒストリー・アプローチ―文献案内2010

    • Author(s)
      藤原顕
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク 23(3)

      Pages: 20-21

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師の実践的知識に関する研究動向―コネリーとクランディニン(Co-nnelly, F.M.and Clandinin, D.J.)の研究を中心に2010

    • Author(s)
      藤原顕
    • Journal Title

      兵庫県立大学看護学部・地域ケア開発研究所紀要 17

      Pages: 131-144

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 図解! ライフヒストリーアプローチとは何か?2010

    • Author(s)
      森脇健夫
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク 23(3)

      Pages: 4-7

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] イングランドの現職教育に関する研究―リバプール・ジョン・モア大学のメンター資格認定に焦点化して2010

    • Author(s)
      木原成一郎・林楠
    • Journal Title

      学校教育実践学研究 16

      Pages: 89-100

    • NAID

      120002086138

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「鉄砲」は「伝来」よりも「国産化・量産化」の方がずっと重大な歴史的事実だった2010

    • Author(s)
      村井淳志
    • Journal Title

      社会科教育 609

      Pages: 116-121

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「ペリー来航」時の日本側の対応は、限られた条件の下で、一定の外交的勝利と評価できる2010

    • Author(s)
      村井淳志
    • Journal Title

      社会科教育 610

      Pages: 116-121

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「応仁の乱について」について2010

    • Author(s)
      村井淳志
    • Journal Title

      社会科教育 611

      Pages: 116-121

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業研究としての「アクションリサーチの試み」II-「感性と言語の対話」プロジェクトを通して2009

    • Author(s)
      森脇健夫
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要 60

      Pages: 287-302

    • URL

      http://miuse.mie-u.ac.jp:8080/handle/10076/10614

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 理学療法教育における自生的FD実践の検討-OSCEリフレクション法を契機として2009

    • Author(s)
      平山朋子、松下佳代
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究 15

      Pages: 15-26

    • NAID

      110007492470

    • URL

      http://repository.kulib.kyoto-u.ac.jp/dspace/handle/2433/97918

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] FDプログラムの開発を支援する-「新任教員FDのための基準枠組」をツールとして2009

    • Author(s)
      杉原真晃、川島啓二、加藤かおり、岡田佳子
    • Journal Title

      大学教育学会誌 31(2)

      Pages: 71-74

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 十八番の授業方法とそれを実践するこだわり―遠藤瑛子氏の実践を手がかりに2009

    • Author(s)
      藤原顕
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク 22(6)

      Pages: 9-11

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 私立大学における小学校教員養成の現状と課題2009

    • Author(s)
      松崎正治
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報 16

      Pages: 27-37

    • NAID

      130007956834

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「四大文明」は江上波夫氏が発案した造語だった2009

    • Author(s)
      村井淳志
    • Journal Title

      社会科教育 600

      Pages: 116-121

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「帝国主義」が植民地獲得にしのぎを削った理由がわかれば、20世紀に起きた世界大戦の原因も見えてくる2009

    • Author(s)
      村井淳志
    • Journal Title

      社会科教育 601

      Pages: 116-121

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「原子爆弾」と「ノーベル物理学賞」の切っても切れない関係について学ぶ2009

    • Author(s)
      村井淳志
    • Journal Title

      社会科教育 602

      Pages: 116-121

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] それは本当に「改革」の名に値することだったのか-江戸時代「三大改革」の内実を問う2009

    • Author(s)
      村井淳志
    • Journal Title

      社会科教育 603

      Pages: 116-121

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「野麦峠」から見えてくる、日本の近代、途上国の工業化2009

    • Author(s)
      村井淳志
    • Journal Title

      社会科教育 604

      Pages: 116-121

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「鎖国」研究主流は「鎖国」という言葉を抹殺しつつあるが、本当にそれでよいのか?2009

    • Author(s)
      村井淳志
    • Journal Title

      社会科教育 605

      Pages: 116-121

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「百貨店」の誕生2009

    • Author(s)
      村井淳志
    • Journal Title

      社会科教育 606

      Pages: 116-121

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「法隆寺」論争2009

    • Author(s)
      村井淳志
    • Journal Title

      社会科教育 607

      Pages: 116-121

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「終戦」-鈴木貫太郎内閣は、いかにして、本土地上戦を経ないで終戦に持ち込むことに成功したか2009

    • Author(s)
      村井淳志
    • Journal Title

      社会科教育 608

      Pages: 116-121

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 文化衰退の時代における教育のゆくえ2009

    • Author(s)
      松下良平
    • Journal Title

      教育哲学研究 99

      Pages: 9-14

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校教育という政治的プロジェクトと教育哲学2009

    • Author(s)
      松下良平
    • Journal Title

      教育哲学研究 100号記念特別号

      Pages: 158-173

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育実習における授業の計画性と柔軟性について―「教育実習日誌」の内容をもとにして2009

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      追手門学院大学 教職課程年報 17

      Pages: 7-14

    • NAID

      110009550432

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 実際的思考(プラグマティズム)の欠如こそが問題である2009

    • Author(s)
      山崎雄介
    • Journal Title

      現代教育科学 633

      Pages: 11-13

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 改訂学習指導要領のはらむ矛盾と移行措置2009

    • Author(s)
      山崎雄介
    • Journal Title

      クレスコ 102

      Pages: 10-14

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「主体的な学び」の原点―学習論の視座から2009

    • Author(s)
      松下佳代
    • Journal Title

      大学教育学会誌 31

      Pages: 14-18

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理学療法教育における自生的FD実践の検討―OSCEリフレクション法を契機として2009

    • Author(s)
      平山朋子・松下佳代
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究 15

      Pages: 15-26

    • NAID

      110007492470

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] FDプログラムの開発を支援する―「新任教員FDのための基準枠組」をツールとして2009

    • Author(s)
      杉原真晃・川島啓二・加藤かおり・岡田佳子
    • Journal Title

      大学教育学会誌 31(2)

      Pages: 71-74

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業研究としての「アクションリサーチの試み」II2009

    • Author(s)
      森脇健夫
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要 60(印刷中)

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員養成段階で行う体育の模擬授業の効果に関する事例研究(その2)2009

    • Author(s)
      木原成一郎, ほか
    • Journal Title

      学校教育実践学研究 15(印刷中)

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] リキッド・モダンな消費社会における教育の迷走--文化と消費の抗争2009

    • Author(s)
      松下良平
    • Journal Title

      現代思想 37

      Pages: 114-142

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学力向上策としての悉皆学力テストの批判的検討--「成績公表」神話の妥当性を問う2009

    • Author(s)
      山崎雄介
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究 26

      Pages: 163-168

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 生の土台を培う教育へ--効果的な方法の追求は教育に進歩をもたらすか2008

    • Author(s)
      松下良平
    • Journal Title

      教育と医学 56

      Pages: 13-20

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習指導要領改訂の本質をどう読むか--「生きる力」と「基礎・基本」-2008

    • Author(s)
      山崎雄介
    • Journal Title

      季刊ひろば京都の教育 154

      Pages: 4-9

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習指導要領の戦後史と教育課程研究の課題2008

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      人間と教育 60

      Pages: 45-52

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 体育授業における「若手教師」の思考の変化とそれを促した要因2011

    • Author(s)
      木原成一郎
    • Organizer
      教科教育理論研究会(2011年3月例会)発表資料
    • Place of Presentation
      京都市
    • Year and Date
      2011-03-28
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 初任期から中堅期へ移行していく時期の教師の実践的力量形成過程の研究2011

    • Author(s)
      松崎正治
    • Organizer
      教科教育理論研究会(2011年3月例会)発表資料
    • Place of Presentation
      京都市
    • Year and Date
      2011-03-28
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 教師バッシングはもうやめて!2011

    • Author(s)
      村井淳志
    • Organizer
      教科教育理論研究会(2011年3月例会)発表資料
    • Place of Presentation
      京都市
    • Year and Date
      2011-03-28
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 学力と教養をめぐる教育学のジレンマ-教養として教育へ2011

    • Author(s)
      松下良平
    • Organizer
      教科教育理論研究会(2011年3月例会)発表資料
    • Place of Presentation
      京都市
    • Year and Date
      2011-03-28
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 観点別学習状況の評価の課題と展望-体育科教育を中心に2010

    • Author(s)
      木原成一郎
    • Organizer
      教育目標・評価学会
    • Place of Presentation
      群馬県 共愛学園前橋国際大学
    • Year and Date
      2010-12-12
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] An investigation into voluntary faculty development practice in physical therapy education : With OSCE-Reflection Method as a turning point.2010

    • Author(s)
      Matsushita, K., Hirayama, T.
    • Organizer
      International Society for the Scholarship of Teaching and Learning Conference
    • Place of Presentation
      Liverpool, UK.
    • Year and Date
      2010-10-20
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の<観>の編み直しを支える授業研究2010

    • Author(s)
      吉永紀子
    • Organizer
      日本教育方法学会第46回大会発表資料
    • Place of Presentation
      東京都
    • Year and Date
      2010-10-09
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 教師の<観>の編み直しを支える授業研究2010

    • Author(s)
      吉永紀子
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      東京都 国士舘大学
    • Year and Date
      2010-10-09
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] リベラリズムと道徳の根拠-道徳は「生きる」ための手段か?2010

    • Author(s)
      松下良平
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      広島県 広島大学
    • Year and Date
      2010-08-22
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 今宮信吾実践における相互批評を通した詩の授業の生成過程―個人誌的方法に基づいた国語教師の実践的知識形成に関する事例研究2009

    • Author(s)
      藤原顕・今宮信吾・松崎正治
    • Organizer
      第117回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      愛媛大学(愛媛県)
    • Year and Date
      2009-10-18
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 文化衰退の時代における教育のゆくえ2008

    • Author(s)
      松下良平
    • Organizer
      教育哲学会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学
    • Year and Date
      2008-10-25
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 「学び」の認知科学事典(分担箇所「学ぶことの二つの系譜」)(佐伯胖監修・渡部信一編)2010

    • Author(s)
      松下良平(共著)
    • Total Pages
      607
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 授業と評価をデザインする-社会2010

    • Author(s)
      鋒山泰弘、赤沢早人(編著)
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2010 Annual Research Report 2010 Final Research Report
  • [Book] 大学における「学びの転換』と学士課程教育の将来(分担箇所「大学における「学びの転換」とは-unlearn概念による検討」)(東北大学高等教育開発推進センター編)2010

    • Author(s)
      松下佳代(共著)
    • Total Pages
      169
    • Publisher
      東北大学出版会
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 公共性の政治理論(齋藤純一編)(分担箇所「教育における公共性の再定義に向けて」、pp.186-206)2010

    • Author(s)
      松下良平
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] アクセス公共学(山脇直司・押村高編)(分担箇所「教育の公共性-議論の地殻変動と多元化する抗争」、pp.157-177)2010

    • Author(s)
      松下良平
    • Total Pages
      298
    • Publisher
      日本経済評論社
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 「評価の時代」を読み解く (上)教育目標・評価研究の課題と展望(教育目標・評価学会編)(分担箇所「1990年代以降の教育政策と教育評価」、pp.132-141)2010

    • Author(s)
      山崎雄介
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 変革を生む研修のデザイン-仕事を教える人への活動理論(ユーリア・エンゲストローム)2010

    • Author(s)
      松下佳代、三輪建二(監訳)
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      鳳書房
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 文学の授業づくりハンドブック第3巻―小学校高学年編・単元学習編2010

    • Author(s)
      藤原顕(編著)
    • Total Pages
      194
    • Publisher
      溪水社
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 『国語科教育学はどうあるべきか』(分担箇所「教師教育における学習材としての教師のライフヒストリー」、pp.129-131)(望月善次編)2010

    • Author(s)
      藤原顕(共著)
    • Total Pages
      233
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 『国語科教育学はどうあるべきか』(分担箇所「『国語科』概念のとらえ直しから」、pp.32-34)(望月善次編)2010

    • Author(s)
      松崎正治(共著)
    • Total Pages
      233
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 『「学び」の認知科学事典』(分担箇所「学ぶことの二つの系譜」、pp.21-38)(佐伯胖監修・渡部信一編)2010

    • Author(s)
      松下良平(共著)
    • Total Pages
      607
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 『大学における「学びの転換』と学士課程教育の将来』(分担箇所「大学における「学びの転換」とは―unlearn 概念による検討」、pp.5-15)(東北大学高等教育開発推進センター編)2010

    • Author(s)
      松下佳代(共著)
    • Total Pages
      169
    • Publisher
      東北大学出版会
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 「かかわりの力」で学級が変わる--対話する学びが育てるもの2008

    • Author(s)
      寺岸和光, 松下良平, 松下佳代
    • Publisher
      三学出版
    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi