Project/Area Number |
20330196
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Special needs education
|
Research Institution | Fukuoka University of Education |
Principal Investigator |
IKARI Emiko Fukuoka University of Education, 教育学部, 教授 (10403908)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
AIZAWA Hiromitsu 福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (70344851)
ISHIZAKA Ikuyo 北里大学, 医療衛生学部, 准教授 (70333515)
ICHIKI Kaoru 福岡教育大学, 教育学部, 講師 (30509740)
UJIMA Kazuhito 福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (80432821)
OOE Hirokata 福岡教育大学, 教育学部, 講師 (40415584)
OTA Tomio 福岡教育大学, 教育学部, 教授 (70213733)
OHIRA DAN 福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (30322283)
KENJO Masamutsu 福岡教育大学, 教育学部, 教授 (30279591)
NAKAMURA Takashi 福岡教育大学, 教育学部, 教授 (70292505)
NAKAYAMA Takeshi 福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (40301329)
NOTOMI Keiko 福岡教育大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (60228301)
FUJIKANE Michinori 福岡教育大学, 教育学部, 教授 (60228971)
|
Research Collaborator |
OYA Kumi 北九州市立門司特別支援学校, 教諭
HIGUCHI Youko 北九州市立小倉北特別支援学校, 教諭
GOTO Hiroshi 福岡県立筑後養護学校, 教諭
MURAKAMI Hiroyuki 福岡県立築城養護学校, 教諭
MORI Yumiko 米国・ボストン東スクールStudent Support Services, Educational Counselor
BREND Matthis 米国レズリー大学, 教育学部, 准教授
|
Project Period (FY) |
2008 – 2010
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2010)
|
Budget Amount *help |
¥10,400,000 (Direct Cost: ¥8,000,000、Indirect Cost: ¥2,400,000)
Fiscal Year 2010: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2009: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2008: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
|
Keywords | 特別支援教育 / 自立活動 / 指導内容体系表 / 実態把握 / 指導計画 / データベース |
Research Abstract |
This study aims to systematize teaching content of Jiritsu-katsudou which constitutes the core of Special Needs Education, based on case studies at Fukuoka University of Education. It was intended to warranty the specialties in Jiritsu-katsudou. The study has originality in an attempt to systematize in aspects of developmental model in Special Education and practical or environmental arrangement model which had been emphasized in Special Needs Education. Further study is needed to revise the table of systematic teaching content of Jiritsu-katsudou.
|