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The influence that management system gives to patient satisfaction and performance in hospital organizations

Research Project

Project/Area Number 20530344
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Business administration
Research InstitutionWakayama University

Principal Investigator

TAKEDA Akihiro  和歌山大学, 観光学部, 准教授 (90330505)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) AKASHI Jun  流通科学大学, サービス産業学部, 教授 (70441350)
MATSUDA Ryoko  大阪学院大学, 企業情報学部, 准教授 (00330118)
Project Period (FY) 2008 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2010: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords経営管理 / 医療経営 / 患者満足 / 職務満足
Research Abstract

This study proposes the management system have the sustainable competitive advantage in the hospital organization. It is the key that to control the relations between medical staff-patients. For a successful management cycle of patient satisfaction→business performance, it was suggested that the hospital organization should pay attention to human resource management to increase the work-engagement of the medical staff.

Report

(4 results)
  • 2011 Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2011 2009 2008

All Journal Article (4 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 看護師の動機づけ要因の変化とその組織的要因-内発的動機の観点から2011

    • Author(s)
      竹田明弘、松田良子
    • Journal Title

      大阪学院大学企業情報学研究

      Volume: 第10巻第3号 Pages: 33-51

    • NAID

      40018832088

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 看護師の動機づけ要因の変化とその組織的要因2011

    • Author(s)
      竹田明弘・松田良子
    • Journal Title

      大阪学院大学企業情報学研究

      Volume: 第10巻第3号 Pages: 33-51

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 医療サービスにおける患者満足とコミュニケーション構造2009

    • Author(s)
      竹田明弘
    • Journal Title

      経済理論(和歌山大学)

      Volume: 第347号 Pages: 41-62

    • NAID

      110007606440

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 医療サービスにおける患者満足とコミュニケーション構造2009

    • Author(s)
      竹田 明弘
    • Journal Title

      経済理論(和歌山大学経済学会) 第347号

      Pages: 41-62

    • NAID

      110007606440

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 看護師の動機づけ要因の変化のパターンとその影響要因2011

    • Author(s)
      竹田明弘、松田良子
    • Organizer
      第1回医療福祉経営マーケティング研究会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 病院職員における職務満足、及び離職意思の影響要因2009

    • Author(s)
      竹田明弘
    • Organizer
      日本医療・病院管理学会
    • Place of Presentation
      東京女子医科大学
    • Year and Date
      2009-10-17
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 医療従事者における職務満足2009

    • Author(s)
      竹田明弘
    • Organizer
      日本経営学会
    • Place of Presentation
      九州産業大学
    • Year and Date
      2009-09-03
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 病院職員における職務満足、及び離職意思の影響要因2009

    • Author(s)
      竹田明弘
    • Organizer
      第47回日本医療・病院管理学会学術総会
    • Place of Presentation
      東京女子医科大学
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 医療従事者における職務満足2009

    • Author(s)
      竹田明弘
    • Organizer
      日本経営学会第83回大会
    • Place of Presentation
      九州産業大学
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 医療従事者と職務満足-ヒューマンサービスマネジメントの視点から2008

    • Author(s)
      竹田明弘, 竹林浩志, 厨子直之
    • Organizer
      日本経営学会 関西部会例会
    • Place of Presentation
      大阪産業大学
    • Year and Date
      2008-11-15
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 医療従事者と職務満足-ヒューマンサービスマネジメントの視点から2008

    • Author(s)
      竹田明弘
    • Organizer
      日本経営学会関西部会例会
    • Place of Presentation
      大阪産業大学
    • Related Report
      2011 Final Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

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