• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Educational social psychology on instructional strategy as the integration of teacher's two discrepant leaderships

Research Project

Project/Area Number 20530593
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

YUGE Yoko  Aichi University of Education, 教育学部, 准教授 (80335827)

Project Period (FY) 2008 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2010: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2009: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2008: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords教師 / 指導性 / 指導行動 / 学級集団 / 学級連帯性 / 自律性 / 時系列的変容 / 行動観察 / 学級経営 / 学習意欲
Research Abstract

The present research investigated the integration of teacher's two discrepant instructional leaderships : task-oriented leadership and acceptance leadership. In study 1, elementary school teachers (N=191) completed a questionnaire measuring instructional behaviors, classroom pupils' task motivation and performance, and cooperation. Classroom pupils (N=1,037) estimated their task motivation and cooperation. The results revealed that fifth- and sixth grade teachers practiced "confront the task considerately" strategy as two leaderships' integration. In study 2, one year period case study reported that a fifth-grade elementary school teacher strategy changed from consideration to delegation, and that her pupils improved their autonomy and cooperation.

Report

(4 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2011 2010 2009 2008

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (18 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 教師の指導行動事例にみる2つの指導性機能統合に関する-考察2011

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告(教育科学編) 第60輯

      Pages: 105-110

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 教師の指導行動研究にみる2つの指導性機能間の関連2011

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Journal Title

      愛知教育大学教育創造開発機構紀要 第1号

      Pages: 135-139

    • NAID

      120002929040

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 教師の指導行動事例にみる2つの指導性機能統合に関する一考察2011

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告(教育科学編)

      Volume: 60 Pages: 105-110

    • NAID

      120002954836

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師の指導行動研究にみる2つの指導性機能間の関連2011

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Journal Title

      愛知教育大学教育創造開発機構紀要

      Volume: 1 Pages: 135-139

    • NAID

      120002929040

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師に期待される矛盾した2つの指導性に対応する指導行動カテゴリー作成の試み2009

    • Author(s)
      弓削洋子, 新井希和子
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告(教育科学編) 第58輯

      Pages: 125-131

    • NAID

      120001249970

    • Related Report
      2010 Final Research Report 2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師に期待される矛盾した2つの機能を統合する指導行動の具体化に向けての予備的調査2009

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Journal Title

      教育心理学フォーラム・レポート FR-2009-01

      Pages: 1-17

    • Related Report
      2010 Final Research Report 2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article]2009

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Journal Title

      社会心理学事典 (共著)(丸善)

      Pages: 364-365

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の矛盾した2つの指導性の統合化-指導行動を条件とした検討-2010

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Organizer
      日本社会心理学会第51回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-09-17
    • Related Report
      2010 Annual Research Report 2010 Final Research Report
  • [Presentation] 他子どもや青年に寄り添うことと指導すること-実践と理論からの学び-2010

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会研究委員会シンポジウム
    • Place of Presentation
      早稲田大学早稲田キャンパス
    • Year and Date
      2010-08-29
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 子どもや青年に寄り添うことと指導すること-実践と理論からの学び-2010

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会研究委員会シンポジウム
    • Place of Presentation
      早稲田大学早稲田キャンパス(招待講演)
    • Year and Date
      2010-08-29
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の指導性機能の実践に向けた指導パターンの分析2010

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学早稲田キャンパス
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Related Report
      2010 Annual Research Report 2010 Final Research Report
  • [Presentation] 他理論-実践の架け橋を教育社会心理学から考える(2)2010

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      早稲田大学早稲田キャンパス
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 理論-実践の架け橋を教育社会心理学から考える(2)2010

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      早稲田大学早稲田キャンパス
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の新たなコミュニケーション-聴く・待つ・突き放す-2010

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Organizer
      日本学校カウンセリング学会第24回学会・研修会招待講演
    • Place of Presentation
      中部大学名古屋キャンパス
    • Year and Date
      2010-01-10
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 教師の新たなコミュニケーション-聴く・待つ・突き放す-2010

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Organizer
      日本学校カウンセリング学会第24回学会・研修会
    • Place of Presentation
      中部大学名古屋キャンパス
    • Year and Date
      2010-01-10
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師に期待される矛盾した指導性の統合化:指導行動カテゴリーと児童への効果からみた指導パターン2009

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学静岡キャンパス
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 他理論-実践の架け橋を教育社会心理学から考える2009

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      静岡大学静岡キャンパス
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 教師に期待される矛盾した指導性の統合化 : 指導行動カテゴリーと児童への効果からみた指導パターン2009

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学静岡キャンパス
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 理論-実践の架け橋を教育社会心理学から考える2009

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      静岡大学静岡キャンパス
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師に期待される矛盾した指導性の統合化:指導行動が学級の児童に及ぼす効果2008

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Organizer
      日本社会心理学会第49回大会
    • Place of Presentation
      かごしま県民交流センター
    • Year and Date
      2008-11-03
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 教師に期待される矛盾した指導性の統合化 : 指導行動が学級の児童に及ぼす効果2008

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Organizer
      日本社会心理学会第49回大会
    • Place of Presentation
      かごしま県民交流センター
    • Year and Date
      2008-11-03
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師に期待される矛盾した指導性の統合化:指導行動尺度再構成のための予備調査2008

    • Author(s)
      弓削洋子, 新井希和子
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 教師に期待される矛盾した指導性の統合化 : 指導行動尺度再構成のための予備調査2008

    • Author(s)
      弓削洋子, 新井希和子
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師に期待される矛盾した指導性の統合化:指導行動に影響する学校変数の検討2008

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Organizer
      日本心理学会第72回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2008-09-20
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 教師に期待される矛盾した指導性の統合化 : 指導行動に影響する学校変数の検討2008

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Organizer
      日本心理学会第72回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2008-09-20
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] よくわかる学校教育心理学2010

    • Author(s)
      弓削洋子, 他
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 現代社会を社会心理学で読む2009

    • Author(s)
      弓削洋子, 他
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 社会心理学事典2009

    • Author(s)
      弓削洋子, 他
    • Publisher
      丸善
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 現代社会を社会心理学で読む(共著)2009

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi