• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Education of Cognitive and Expressive Aspects of Social Skills as a Basis for Internal Relations.

Research Project

Project/Area Number 20530608
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionHosei University

Principal Investigator

WATANABE Yayoi  Hosei University, 文学部, 教授 (00210956)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TAJIMA Keiichi  法政大学, 文学部, 准教授 (70366821)
KOBAYASHI Tomoko  静岡大学, 教育学部, 准教授 (90337733)
Project Period (FY) 2008 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2010: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2008: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywordsソーシャルスキル / 対人関係 / 思いやり / いじめ / 児童・生徒 / 発達 / 読み聞かせ / 認知 / 表現 / 自尊心
Research Abstract

The purpose of the present study is to examine the effects of sessions dealing with emotion as a target skill on social skills, self-esteem, and resilience in students. Results showed that social skills education focusing on emotion is effective on self-esteem and resilience. Moreover, this investigation focuses on comparing the effect of Behavioral rehearsal and Self-monitoring techniques for promoting generalization and maintenance of social skills for students. Results suggested that the Self-monitoring technique encouraged higher meta-cognitive ability in the students. Furthermore, effective strategies for book-reading to children, as important aspects of the social skills program was investigated. Results suggested that factors such as intonation, speaking rate, and placement of pauses may be related to how highly listeners rated the story-reading, and ultimately to the degree of empathy listeners feel for the story.

Report

(4 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (74 results)

All 2011 2010 2009 2008 Other

All Journal Article (23 results) (of which Peer Reviewed: 11 results) Presentation (37 results) Book (11 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 発達障害を持つ子どもへのVLFプログラムの適用に関する研究2010

    • Author(s)
      八木隆生
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要 18

      Pages: 121-128

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学生を対象とした感情面に焦点をあてたソーシャルスキル・トレーニング(S.S.GRIN-A)の実践2010

    • Author(s)
      小林朋子・渡邊弥生
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要 18

      Pages: 113-120

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 話下手な子どもの自己表現を支援する-聞き上手を育て2010

    • Author(s)
      渡邊辺弥生
    • Journal Title

      話下手をなくそう,教育と医学 682

      Pages: 4-11

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 攻撃行動が高い男子高校生に対する支援-ソーシャルスキルトレーニングとコンサルテーションを中心に2010

    • Author(s)
      渡邊弥生(原田恵理子と共同)
    • Journal Title

      カウンセリング研究 42

      Pages: 301-311

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学生を対象とした感情に焦点をあてたソーシャルスキル・トレーニング(S.S.GRIN-A)の実践2010

    • Author(s)
      小林朋子
    • Journal Title

      静岡大学教育学部教育実践総合センター紀要 第18号

      Pages: 113-120

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 依頼に対する回答の仕方が話し手の性格印象に与える影響2010

    • Author(s)
      田嶋圭一
    • Journal Title

      法政大学文学部紀要 60

      Pages: 147-158

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 攻撃行動が高い男子高校生に対する支援-ソーシャルスキルトレーニングとコンサルテーションを中心に(原田恵理子と共同)2010

    • Author(s)
      渡邊弥生
    • Journal Title

      カウンセリング研究

      Volume: 42 Pages: 301-311

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 話下手な子どもの自己表現を支援する-聞き上手を育て、話下手をなくそう2010

    • Author(s)
      渡邊弥生
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 682 Pages: 4-11

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学生を対象とした感情面に焦点をあてたソーシャルスキル・トレーニング(S.S.GRIN-A)の実践2010

    • Author(s)
      小林朋子, 渡邊弥生
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 18 Pages: 113-120

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 依頼に対する回答の仕方が話し手の性格印象に与える影響-回答表現の直接性と間の取り方に注目して-2010

    • Author(s)
      田嶋圭一
    • Journal Title

      法政大学文学部紀要 第60号

      Pages: 147-158

    • NAID

      120002439699

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学生を対象とした感情面に焦点をあてたソーシャルスキル・トレーニング(S.S.GRIN-A)の実践2010

    • Author(s)
      小林朋子
    • Journal Title

      静岡大学教育学部教育実践総合センター紀要 第18号

      Pages: 113-120

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学生対象のソーシャルスキルトレーニングにおけるセルフマネジメント方略の般化促進効果2009

    • Author(s)
      渡邊弥生
    • Journal Title

      5法政大学文学部紀要 9

      Pages: 35-49

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 気持ちを上手に表現するために-ソーシャルスキル教育から2009

    • Author(s)
      渡邊弥生
    • Journal Title

      児童心理 5

      Pages: 50-54

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 日本になじむ、青年期対象いじめ予防プログラムとは2009

    • Author(s)
      渡邊弥生
    • Journal Title

      法政心理学会年報 3(1)

      Pages: 11-14

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 気持ちを上手に表現するためにーソーシャルスキル教育から2009

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Journal Title

      児童心理 5

      Pages: 50-54

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学生対象のソーシャルスキルトレーニングにおけるセルフマネジメント方略の般化促進効果2009

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Journal Title

      法政大学文学部紀要 第59号

      Pages: 35-49

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article]2009

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Journal Title

      10代を育てるソーシャルスキル教育(北樹出版)

      Pages: 1-160

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article]2009

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Journal Title

      絵本で育てるソーシャルスキル(明治図書)

      Pages: 1-146

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本になじむ、青年期対象いじめ予防プログラムとは2009

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Journal Title

      法政心理学会年報 3(1)

      Pages: 11-14

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼児のレジリエンスと対人葛藤場面における対処方略2008

    • Author(s)
      山田汐莉・渡邊弥生
    • Journal Title

      および母親の介入行動との関連性に関する研究、乳幼児教育学研究 17

      Pages: 105-116

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学生におけるソーシャルスキルの自己認知と初対面場面での対人行動との関係2008

    • Author(s)
      谷村圭介・渡邊弥生
    • Journal Title

      教育心理学研究 56(3)

      Pages: 364-375

    • NAID

      110006950911

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学生におけるソーシャルスキルの自己認知と初対面場面での対人行動との関係2008

    • Author(s)
      谷村圭介, 渡辺弥生
    • Journal Title

      教育心理学研究 56(3)

      Pages: 364-375

    • NAID

      110006950911

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児のレジリエンスと対人葛藤場面における対処方略、および母親の介入行動との関連性に関する研究2008

    • Author(s)
      山田汐莉, 渡辺弥生
    • Journal Title

      乳幼児教育学研究 17

      Pages: 105-116

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] The effects of school-wide social skills intervention on high school students2010

    • Author(s)
      渡邊弥生
    • Organizer
      The 40^<th> congress of European Association for Behavioral & Cognitive Therapies.
    • Place of Presentation
      Milan, Italy
    • Year and Date
      2010-10-10
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] The effects of school-wide social skills intervention on high school students2010

    • Author(s)
      渡邊弥生
    • Organizer
      The 40^<th> congress of European Association for Behavioral & Cognitive Therapies
    • Place of Presentation
      Milan, Italy
    • Year and Date
      2010-10-10
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] The effect of word embedded in a sentence and speaking rate variation on the perceptual training of geminate and singleton consonant distinction.2010

    • Author(s)
      Sonu M., Tajima K., Kato H., Sagisaka Y.
    • Organizer
      InterSpeech
    • Place of Presentation
      Chiba, Japan
    • Year and Date
      2010-09-29
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] The effect of a word embedded in a sentence and speaking rate variation on the perceptual training of geminate and singleton consonant distinction.2010

    • Author(s)
      Sonu, M., Tajima, K., Kato, H., Sagisaka, Y.
    • Organizer
      InterSpeech 2010
    • Place of Presentation
      Chiba, Japan
    • Year and Date
      2010-09-29
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 感情のアプローチを含むソーシャルスキルトレーニング効果の検討 その32010

    • Author(s)
      原田恵理子
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-28
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本になじむ予防教育の導入-学校のホンネ-2010

    • Author(s)
      渡邊弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Related Report
      2010 Annual Research Report 2010 Final Research Report
  • [Presentation] 感情のアプローチを含むソーシャルスキルトレーニング効果の検討その32010

    • Author(s)
      原田恵理子
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 標的スキルに対するソーシャルスキル教育の介入効果の検討2010

    • Author(s)
      星雄一郎
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Related Report
      2010 Annual Research Report 2010 Final Research Report
  • [Presentation] 「日本」になじむ、いじめ予防プログラム(2)-生徒、教師、大学生、研究者の連携-2009

    • Author(s)
      渡邊弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2010 Final Research Report 2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 感情に焦点を当てたソーシャルスキル・トレーニングに関する研究(1)-中学校全クラスにおけるソーシャルスキルトレーニングの効果について2009

    • Author(s)
      小林朋子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 感情に焦点を当てたソーシャルスキル・トレーニングに関する研究(2)-ティーチングアシスタントによる授業とビデオ教材による授業の比較について-2009

    • Author(s)
      太田賀子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 感情のアプローチを含むソーシャルスキルトレーニングの効果の検討その22009

    • Author(s)
      原田恵理子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 高等学校全体へのソーシャルスキル教育の介入について2009

    • Author(s)
      星雄一郎
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 高校生の知覚に関するソーシャルサポートと漢族度、およびサポート源がレジリエンシーに及ぼす影響2009

    • Author(s)
      山田汐莉
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 児童のコーピングに影響を与える社会化要因の検討2009

    • Author(s)
      宮本孝子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 高等学校全体へのソーシャルスキル教育の介入について2009

    • Author(s)
      星雄一郎
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生の知覚に関するソーシャルサポートと満足度、およびサポート源がレジリエンシーに及ぼす影響2009

    • Author(s)
      山田汐莉
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童のコーピングに影響を与える社会化要因の検討-養育者のコーピングおよびコーチングの観点から2009

    • Author(s)
      宮本孝子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 感情に焦点を当てたソーシャルスキル・トレーニングに関する研究(1)-中学校全クラスにおけるソーシャルスキル・トレーニングの効果について-2009

    • Author(s)
      小林朋子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 感情に焦点を当てたソーシャルスキル・トレーニングに関する研究(2)-ティーチングアシスタントによる授業とビデオ教材による授業の比較について-2009

    • Author(s)
      太田賀子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 感情のアプローチを含むソーシャルスキルトレーニングの効果の検討その22009

    • Author(s)
      原田恵理子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] The practice of social skills training in a Japanese junior high school.2009

    • Author(s)
      Watanabe, Y.
    • Organizer
      American Psychological Association 117^<th> Convention
    • Place of Presentation
      Toronto
    • Year and Date
      2009-08-07
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Social skills education aiming at change of cognition of self-esteem2009

    • Author(s)
      Watanabe Y.
    • Organizer
      Society for Applied Research in Memory and Cognition
    • Place of Presentation
      Kyoto. 平安会館
    • Year and Date
      2009-07-28
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] Assessing the effects of generalization strategy of class-wide social skill training on junior high school students.2009

    • Author(s)
      Watanabe Y.
    • Organizer
      Society for Applied Research in Memory and Cognition
    • Place of Presentation
      Kyoto. 平安会館
    • Year and Date
      2009-07-28
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] Social skills education aiming at change of cognition of self-esteem2009

    • Author(s)
      Harada, E.
    • Organizer
      Society for Applied Research in Memory and Cognition
    • Place of Presentation
      Kyoto
    • Year and Date
      2009-07-28
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Assessing the effects of generalization strategy of class-wide social skill training on junior high school students.2009

    • Author(s)
      Hoshi, Y.
    • Organizer
      Society for Applied Research in Memory and Cognition
    • Place of Presentation
      Kyoto
    • Year and Date
      2009-07-28
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] The practice of social skills training in a Japanese junior high school.2009

    • Author(s)
      Kobayashi T, Watanabe Y
    • Organizer
      Association for Moral Education 35^<th> Annual Conference.
    • Place of Presentation
      Utrecht University, The Netherlands
    • Year and Date
      2009-07-02
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] The effectiveness of social skills education focusing on high school students2009

    • Author(s)
      Watanabe Y,, Kobayashi T., Hoshi Y
    • Organizer
      Association for Moral Education 35^<th>Annual Conference
    • Place of Presentation
      Utrecht University, The Netherlands
    • Year and Date
      2009-07-02
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] The effectiveness of social skills education focusing on high school Students.2009

    • Author(s)
      Watanabe, Y.
    • Organizer
      Association for Moral Education 35^<th> Annual Conference
    • Place of Presentation
      Utrecht University, The Netherlands
    • Year and Date
      2009-07-02
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Social skills training focusing on understanding emotions for high school students.2008

    • Author(s)
      渡邊弥生
    • Organizer
      Association for MoralEducation
    • Place of Presentation
      Univers ity of Notredom, U.S.A.
    • Year and Date
      2008-11-15
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] Social Skills Training Focusing on Understanding Emotions for High School Students2008

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Organizer
      Association for Moral Education
    • Place of Presentation
      University of NotreDom, U.S.A.
    • Year and Date
      2008-11-15
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 感情のアプローチを含むソーシャルスキルトレーニングの効果の検討2008

    • Author(s)
      渡邊弥生(原田恵理子, ら5名と共同)
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Related Report
      2010 Final Research Report 2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本になじむ、いじめ予防プログラムとは-「感情」へのアプローチ2008

    • Author(s)
      渡邊弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 大学生におけるソーシャルスキルの認知と初対面場面での対人行動との関係2008

    • Author(s)
      渡邊弥生(谷村圭介と共同)
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Related Report
      2010 Final Research Report 2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 親の養育態度が子どもの友人関係および学校適応感に及ぼす影響2008

    • Author(s)
      渡邊弥生(大重啓と共同)
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Related Report
      2010 Final Research Report 2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本になじむ、いじめ予防プログラムとは-「感情」へのアプローチ-2008

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童の対人葛藤場面における対人交渉方略の発達2008

    • Author(s)
      渡邊弥生
    • Organizer
      日本心理学会第72回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2008-09-21
    • Related Report
      2010 Final Research Report 2008 Annual Research Report
  • [Book] 子どもの「10歳の壁」とは何か?2011

    • Author(s)
      渡邊弥生
    • Publisher
      光文社
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 絵本で育てる思いやり野間教育研究所紀要(第49巻)2011

    • Author(s)
      渡邊弥生
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 野間教育研究所紀要 第49巻-絵本で育てる思いやり2011

    • Author(s)
      渡邊弥生
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      野間教育研究所
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 図で理解する発達-新しい発達心理学への招待2010

    • Author(s)
      渡邊弥生・川島一夫編著
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 図で理解する発達-新しい発達心理学への招待2010

    • Author(s)
      渡邊弥生
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 絵本で育てるソーシャルスキル2009

    • Author(s)
      渡邊弥生編
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 10代を育てるソーシャルスキル教育2009

    • Author(s)
      渡邊弥生・小林朋子編著
    • Publisher
      北樹出版
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 原著で学ぶ社会性の発達2008

    • Author(s)
      渡邊弥生・伊藤順子・杉村伸一郎編著
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 11歳の身の上相談2008

    • Author(s)
      渡邊弥生
    • Publisher
      講談社
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 11歳の身の上相談2008

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Total Pages
      98
    • Publisher
      講談社
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 原著で学ぶ社会性の発達2008

    • Author(s)
      渡辺弥生, 伊藤順子, 杉村伸一郎
    • Total Pages
      267
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Remarks] ホームページ等

    • URL

      http://sites.google.com.site/emywata/

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://sites.google.com/site/emywata/

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://sites.google.com/site/emywata/

    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi