• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Psychoeducational program development for conflict transformation in the high school.

Research Project

Project/Area Number 20530610
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionMeiji Gakuin University

Principal Investigator

INOUE Takayo  Meiji Gakuin University, 心理学部, 教授 (30242225)

Project Period (FY) 2008 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2010: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsコンフリクト / 高等学校 / ステークホルダー / メンタルヘルス / ピア・メディエーション / テキストマイニング / アクションリサーチ / バーンアウト / プログラム開発 / レパートリーグリッド / PAC分析 / 高校 / コンフリクト転換 / 心理教育的プログラム / 個人別態度構造分析
Research Abstract

In order to develop psychoeducational program for conflict transformation in the high school, we conducted four studies : (1) The questionnaire study of conflict management and mental health of high school teachers, (2) the action research of workshop to train peer-mediation, (3) the program evaluation of the workshop for conflict transformation, and (4) the personal attitude construct structure analysis of high school stakeholders.

Report

(4 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2011 2010 2009 2008

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 紛争解決法としてのピア・メディエーション2011

    • Author(s)
      いとうたけひこ・水野修次郎・井上孝代
    • Journal Title

      関西M高校での研修会の結果 (投稿中)

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 高等学校のステークホルダーの葛藤対処方略スタイルと適応2011

    • Author(s)
      井上孝代・いとうたけひこ・飯田敏晴
    • Journal Title

      教職員のバーンアウト傾向及び学校特性の認知との関連 心理学紀要(明治学院大学) 21(印刷中)

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 高等学校のステークホルダーの葛藤対処方略スタイルと適応:教職員のバーンアウト傾向及び学校特性の認知との関連2011

    • Author(s)
      井上孝代・いとうたけひこ・飯田敏晴
    • Journal Title

      心理学紀要(明治学院大学)

      Volume: 21(印刷中)

    • NAID

      40019227038

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 紛争解決法としてのピア・メディエーション2010

    • Author(s)
      いとうたけひこ・水野修次郎・井上孝代
    • Journal Title

      関西M高校での取り組み トランセンド研究 8(2)

      Pages: 70-75

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] コンフリクト転換を重視した平和教育とその評価2010

    • Author(s)
      いとうたけひこ・杉田明宏・井上孝代
    • Journal Title

      ガルトゥング平和理論を主軸にした教員免許更新講習 トランセンド研究 8

      Pages: 10-29

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 紛争解決法としてのピア・メディエーション:関西M高校での取り組み2010

    • Author(s)
      いとうたけひこ・水野修次郎・井上孝代
    • Journal Title

      トランセンド研究

      Volume: 8(2) Pages: 70-75

    • NAID

      40018703371

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コンフリクト転換を重視した平和教育とその評価:ガルトゥング平和理論を主軸にした教員免許更新講習2010

    • Author(s)
      いとうたけひこ・杉田明宏・井上孝代
    • Journal Title

      トランセンド研究

      Volume: 8 Pages: 10-29

    • NAID

      40017226106

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高校のステークホルダーがかかえるコンフリクトの構造2009

    • Author(s)
      井上孝代・伊藤武彦
    • Journal Title

      レパートリーグリッド法とHITY法による個人別態度構造分析 心理学紀要(明治学院大学) 19

      Pages: 21-33

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] シンポジウム 異文化対立から相互理解へ2009

    • Author(s)
      内藤哲雄・伊藤武彦・井上孝代・伊藤哲司・大渕憲一
    • Journal Title

      理解と和解のためのフロンティア 応用心理学研究 34

      Pages: 60-72

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] PAC分析を応用したHITY法による個人別態度構造分析2008

    • Author(s)
      伊藤武彦・芳澤宏樹・井上孝代
    • Journal Title

      父母間の子育て観を比較したHITY法II類を中心に マクロ・カウンセリング研究 7

      Pages: 8-11

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] Personal construct analysis of a vice-principal on conflicts in a high school as workplace through High Tea Method by using repertoire grid technique.2010

    • Author(s)
      Inoue, T., Ito, T.
    • Organizer
      Paper presented at the 27th International Congress of Applied Psychology
    • Place of Presentation
      Melbourne
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] PAC分析の拡張としてのHITY法による個人別態度構造分析2008

    • Author(s)
      伊藤武彦・芳澤宏樹・井上孝代
    • Organizer
      父母間の子育て観を比較したHITY法II類を中心に PAC分析学会第2回大会
    • Place of Presentation
      東邦大学
    • Year and Date
      2008-12-06
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] PAC分析研究・実践集2(内藤哲雄・井上孝代・いとうたけひこ・岸太一(編))(個人別態度構造分析の一つとしてのHITY法)2011

    • Author(s)
      いとうたけひこ・井上孝代
    • Publisher
      ナカニシヤ出版(印刷中)
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] PAC分析研究・実践集2(内藤哲雄・井上孝代・伊藤武彦・岸太一(編))(ミックス法としてのPAC分析)2011

    • Author(s)
      井上孝代・いとうたけひこ
    • Publisher
      ナカニシヤ出版(印刷中)
    • Related Report
      2010 Final Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi