• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Clinical-pedagogical research on the "episode conference" which empower the teacher's competences for lesson studies

Research Project

Project/Area Number 20530679
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

SHOY Yoshinobu  Hokkaido University of Education, 大学院・教育学研究科, 教授 (00206260)

Project Period (FY) 2008 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsエピソード・カンファレンス / 臨床教育学 / 教師教育 / 授業研究 / 授業構想力 / 文化・歴史的活動理論 / 教師の職能開発 / ナラテヴ・アプローチ / フィンランド / ナラティヴ・アプローチ
Research Abstract

The multiple positive functions of the episode conference are clinically elucidated by analyzing a large amount of episode-data in continuous participatory observations and by narrative-data of a lot of participants who had been engaged in this joint research. It is clarified that the episode conference which was focusing on understanding the life of a child should cultivate the teacher's competencies for lesson studies in a holistic perspective. It is also made clear that this sort of episode conference had a significant meaning for the teacher's curriculum development to support their life-long learning.

Report

(4 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (32 results)

All 2011 2010 2009 2008

All Journal Article (11 results) Presentation (15 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 臨床教育学におけるナラティヴ・アプローチ:大学院教育カリキュラム改善の試み2011

    • Author(s)
      庄井良信・内田雅志・正武家重治, ほか
    • Journal Title

      臨床教育学の構想(北海道教育大学大学院臨床教育学研究室) 第1号

      Pages: 1-25

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 臨床教育学におけるナラティヴ・アプローチ:大学院教育カリキュラム改善の試み2011

    • Author(s)
      庄井良信・内田雅志・正武家重治・齋藤知子・土田佳織・中根照子・畠山貴代志・廣瀬雄一
    • Journal Title

      臨床教育学の構想(大学院臨床教育学研究室)

      Volume: 1 Pages: 1-25

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育方法としてのケアの理論と実践2010

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      日本教育方法学会『研究集会報告書』(巨大都市下の子どものケアと教育方法学) 第14号

      Pages: 4-13

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] リサーチを基盤に臨床的な実践構想力を磨く学校臨床心理学研究2010

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      北海道教育大学大学院研究紀要 第7号

      Pages: 1-4

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 教育方法としてのケアの理論と実践2010

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      研究集会(東京大学)報告書(日本教育方法学会)

      Volume: 14 Pages: 4-13

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] リサーチを基盤に臨床的な実践構想力を磨く2010

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      学校臨床心理学研究 第8号

      Pages: 1-4

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 現職教員の高度実践構想力開発プログラム2009

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      『学校臨床心理学研究』北海道教育大学大学院研究紀要 第6号

      Pages: 56-68

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 「物語る言葉」の詩学へ:フィンランドの言語教育から何を学ぶのか2009

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      作文と教育』日本作文の会 第755号

      Pages: 32-39

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 『ケア』しあう関係性と生活指導の未来:他者の人生に慈しみ深く寄り添うということ2009

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      『生活指導』全国生活指導研究協議会 51巻11号

      Pages: 42-49

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 「ケア」しあう関係性と生活指導の未来-他者の人生に慈しみ深く寄り添うということ2009

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      生活指導 51巻11号

      Pages: 42-49

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 現職教員の高度実践構想力開発プログラム2009

    • Author(s)
      庄丼良信
    • Journal Title

      学校臨床心理学研究北海道教育大学大学院研究紀要 第6号

      Pages: 56-68

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Narrative learning in an inner-city public school : Analyzing the clinical and interventional research data by "multi-voiced episode conference" for teacher education2011

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      the symposium no.389. ISCAR : International Society for Cultural and Activity Research.
    • Place of Presentation
      It will be held in Rome(発表受理及びプログラム掲載済み)
    • Year and Date
      2011-08-09
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 世界における臨床教育学の動向2011

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本臨床教育学会設立記念集会
    • Place of Presentation
      武庫川女子大学
    • Year and Date
      2011-03-19
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 北海道における臨床教育学:その歩みと未来展望2011

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      北海道臨床教育学会設立記念集会基調講演
    • Place of Presentation
      札幌サンプラザホール,
    • Year and Date
      2011-01-29
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 北海道における臨床教育学:その歩みと未来展望2011

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      北海道臨床教育学会
    • Place of Presentation
      札幌サンプラザホール
    • Year and Date
      2011-01-29
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育方法としてのケアの理論と実践2010

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本教育方法学会シンポジウム
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2010-03-13
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 教育方法としてのケアの理論と実践2010

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2010-03-13
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 現職教師教育カリキュラム改革の試み:協働(コラボレーション)の二つの基軸と高度実践構想力2009

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本教育学会・特別課題研究委員会
    • Year and Date
      2009-12-06
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 現職教師教育カリキュラム改革の試み-協働(コラボレーション)の二つの基軸と高度実践構想力2009

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本教育学会・特別課題研究委員会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2009-12-06
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 『自己物語』の共同創造から高度実践構想力へ:教師の専門性の捉え直しと教師教育改革2009

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      福井大学国際フォーラム
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2009-10-24
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 「自己物語」の共同創造から高度実践構想力へ-教師の専門性の捉え直しと教師教育改革2009

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      福井大学国際フォーラム
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2009-10-24
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Charting the agenda on our novel educational research in Japan : Clinical research of education2008

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      臨床教育学研究会主催国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      東京・学士会館
    • Year and Date
      2008-11-11
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] Charting the agenda on our novel educational research in Japan : Clinical research of education : CRE2008

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      臨床教育学研究会
    • Place of Presentation
      東京・学士会館
    • Year and Date
      2008-11-11
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 研究をベースにした現職教育における教師の『自己物語』の再構築:大学院・学校臨床心理専攻修了生(現職教員)への聴きとり調査データから2008

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      北海道教育大学教育力推進プロジェクト公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Year and Date
      2008-11-09
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 研究をベースにした現織教育における教師の「自己物語」の再構築 : 大学院・学校臨床心理専攻修了生(現職教員)への聴きとり調査データから2008

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      北海道教育大学教育力推進プロジェクト公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Year and Date
      2008-11-09
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 揺れる情動の響き合いから内発的モラル(endogenous moral)の恢復へ : 発達的「幼さ」を抱える教育臨床事例から2008

    • Author(s)
      庄共良信
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] よくわかる教育原理(学校と臨床教育学)(汐見稔幸・伊東毅ほか編著)2011

    • Author(s)
      庄井良信
    • Total Pages
      319
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] よくわかる教育原理2011

    • Author(s)
      汐見稔幸・伊東毅, ほか編著
    • Total Pages
      319
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 生活指導事典-生活指導・対人援助に関わる人のために(竹内常一ほか編著)(「エンパワメント」,「セルフヘルプグループ」)2010

    • Author(s)
      庄井良信
    • Total Pages
      319
    • Publisher
      エイデル研究所
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 生活指導事典-生活指導・対人援助に関わる人のために2010

    • Author(s)
      竹内常一, ほか編著
    • Total Pages
      319
    • Publisher
      エイデル研究所
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 創造現場の臨床教育学:教師像の問い直しと教師教育の改革のために2008

    • Author(s)
      庄井良信
    • Total Pages
      446
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 創造境場の臨床教育学 : 教師像の問い直しと教師教育の改革のために2008

    • Author(s)
      庄井良信
    • Total Pages
      446
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi