• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the difference in the novice teachers' and expert teachers'"awareness" and"consideration"of childcare activities.

Research Project

Project/Area Number 20530760
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionUeda Women's Junior College

Principal Investigator

YAMAGUCH Miwa  Ueda Women's Junior College, 幼児教育学科, 専任講師 (80465856)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) WAKAYAMA Tetsu  福岡女学院大学, 人間関係学部, 講師 (20352817)
Project Period (FY) 2008 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2009: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords保育者養成 / リフレクション / プロセスレコード
Research Abstract

The purpose of this research is to clarify how nursery teachers'"awareness"and "consideration"change as they grow. As the result of analysis of the VTR in which the childcare activities were recorded and of the process record, the followings were revealed: novice teachers tend to be interested in the teaching methods of particular childcare activities and tend to see as the negative the children who are reluctant to participate in the activities proposed by teachers. The expert teachers tend to evaluate child's development in the longitudinal perspective and tend to infer the innate process of carrying out the activities and covert aspect of child's mind.

Report

(4 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 教育場面における言語行為の特質に関する予備的考察2010

    • Author(s)
      山口美和
    • Journal Title

      上田女子短期大学紀要 第34号

      Pages: 119-129

    • NAID

      120006533975

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 幼稚園児同士のトラブル場面への介入における教育実習生の言語行為論的特質実習生のプロセスレコードを分析対象として2010

    • Author(s)
      山口美和
    • Journal Title

      乳幼児教育学研究 第19号

      Pages: 49-59

    • NAID

      40020263621

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 幼稚園児同士のトラブル場面への介入における教育実習生の言語行為論的特質-実習生のプロセスレコードを分析対象として-2010

    • Author(s)
      山口美和
    • Journal Title

      乳幼児教育学研究

      Volume: 第19号 Pages: 49-59

    • NAID

      40020263621

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育場面における言語行為の特質に関する予備的考察2010

    • Author(s)
      山口美和
    • Journal Title

      上田女子短期大学紀要

      Volume: 第34号 Pages: 119-129

    • NAID

      120006533975

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 遊具の譲り合いの場面に見られる幼児期のケアの発動-ノディングズのケアリング論を手がかりとして-2009

    • Author(s)
      山口美和
    • Journal Title

      上田女子短期大学児童文化研究所所報 第31巻

      Pages: 11-27

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 本学における教育実習1の事前事後指導体制について2009

    • Author(s)
      山口美和
    • Journal Title

      上田女子短期大学幼児教育学科保育者養成年報 第6巻

      Pages: 1-5

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 遊具の譲り合いの場面にみられる幼児期のケアの発動-ノディングズのケアリング論を手がかりとして-2009

    • Author(s)
      山口美和
    • Journal Title

      上田女子短期大学児童文化研究所 所報 31

      Pages: 11-27

    • NAID

      40016851811

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 本学における教育実習Iの事前事後指導体制2009

    • Author(s)
      山口美和
    • Journal Title

      上田女子短期大学幼児教育学科保育者養成年報 6

      Pages: 1-5

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者の経験年数による保育場面解釈の相違保育場面の映像に基づく保育者へのインタビューから2010

    • Author(s)
      山口美和・若山哲
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第20回大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学聖和キャンパス
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 保育者の経験年数による保育場面解釈の相違-保育場面の映像に基づく保育者へのインタビューから-2010

    • Author(s)
      山口美和, 若山哲
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第20回大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育場面における実習生の気づきと対応『プロセスレコード』の分析を手がかりに2009

    • Author(s)
      山口美和・若山哲
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第19回大会
    • Place of Presentation
      川村女子学園大学
    • Year and Date
      2009-11-15
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 保育場面における実習生の気づきと対応-「プロセスレコード」の分析を手がかりに-2009

    • Author(s)
      山口美和, 若山哲
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第19回大会
    • Place of Presentation
      川村学園女子大学
    • Year and Date
      2009-11-15
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 平成20年度~22年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書保育者の「気づき」と「配慮」の深化過程に関する研究2011

    • Author(s)
      山口美和・若山哲
    • Total Pages
      81
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 平成20年度-22年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書保育者の「気づき」と「配慮」の深化過程に関する研究2011

    • Author(s)
      山口美和・若山哲
    • Total Pages
      81
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Remarks] ホームページ等

    • Related Report
      2010 Final Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi