• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Effect of School Size on Learning Activity in Otofuke Town in Hokkaido

Research Project

Project/Area Number 20530761
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

SUDA Yasuyuki  Hokkaido University of Education, 教育学部, 教授 (90216474)

Project Period (FY) 2008 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords学校規模 / 学習活動 / 学力 / 向学校性 / 学校生活意識 / 教育効果 / マルチレベル分析 / パソコン所有 / 授業理解 / クラス / 自信 / 教育環境 / 学校意識調査 / 基礎学力調査 / 規定要因 / 教育社会学 / 学校組織 / 学校文化 / 聴きとり調査
Research Abstract

In this study, the impact of school size on learning activities is revealed in 15 elementary schools in Otofuke town. Academic achievement and attitudes toward school as indicators of learning activities are picked up, and how these two variables are affected by 5 other variables; school size, understanding the lesson, personal computer ownership (household economic factors), class attachment, and student's self-confidence, were examined. Understanding the lessons and personal computer ownership had positive impacts on academic achievement. Students'attachment to their classes and students' self-confidence had positive impacts on attitudes toward school. As for school size, its effect was limited, but it had a negative impact on academic achievement of 6th graders.

Report

(4 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2011 2010 2009 2008

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 学校規模が教育効果に与える影響2009

    • Author(s)
      須田康之
    • Journal Title

      北海道教育大学、教育大学の機能を生かした学校・地域・家庭の教育力を高める総合的な研究事業(報告書) 265

      Pages: 154-164

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 学校規模が教育効果に与える影響-A町の小学校を事例として-2009

    • Author(s)
      須田康之
    • Journal Title

      教育大学の機能を生かした学校・地域・家庭の教育力をたかめる総合的な研究事業報告書

      Pages: 154-164

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 格差社会における学習についての親の価値観2008

    • Author(s)
      須田康之
    • Journal Title

      児童心理 No.880

      Pages: 23-28

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] マルチレベル分析による学校規模が学習活動に与える影響に関する検討2010

    • Author(s)
      須田康之
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-08-21
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] マルチレベル分析による学校規模が学習活動に与える影響に関する検討2010

    • Author(s)
      須田康之
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-08-21
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校規模が学習活動に与える影響-A町の小学校を事例として-2009

    • Author(s)
      須田康之
    • Organizer
      第61回日本教育社会学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2009-09-12
    • Related Report
      2010 Final Research Report 2009 Annual Research Report
  • [Book] 北海道音更町を事例とした学校規模が学習活動に与える影響に関する研究2011

    • Author(s)
      須田康之
    • Total Pages
      85
    • Publisher
      北海道教育大学教育学部旭川校学校教育講座教育学教室
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 発達・制度・社会からみた教育学2011

    • Author(s)
      南本長穂・伴恒信編著
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 学校文化の視角;児童・生徒による意味付与(発達・制度・社会からみた教育学)2010

    • Author(s)
      須田康之、南本長穂・伴恒信編著
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 全国学校調査から見えてきたもの;これからの学校の役割(ユビキタス社会の中での子どもの成長)2010

    • Author(s)
      須田康之・西本勇輝、深谷昌志・深谷和子・高旗正人編著
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      ハーベスト社
    • Related Report
      2010 Final Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi