• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theories and Practices of the social studies for Multicultural Citizenship in the United States and Canada

Research Project

Project/Area Number 20530802
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

KIRITANI Masanobu  Saitama University, 教育学部, 准教授 (90302504)

Research Collaborator TSUBOTA MASUMI  筑波大学, 大学院・人間総合科学研究科
MIYAZAKI Saori  筑波大学, 教育学系
Project Period (FY) 2008 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsシティズンシップ教育 / 多文化教育 / シテズンシップ / アメリカ / カナダ / 社会科教育 / 多様性 / 公共性 / シティズンシップ
Research Abstract

Through analyzing the theories of multicultural social studies education, the curriculums and the textbooks which are respecting both "diversity" and "unity" in the United States and Canada, this study clarified following. first, both of the United States and Canada, in the citizenship education, it is necessary that foster "informed citizen" which is including "active citizen" and "active contributor". And second, the "informed citizenship" is the Multicultural citizenship which is respecting both "diversity" and "unity" of society.

Report

(4 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2011 2010 2009 2008

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (5 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] アメリカ多文化的歴史教科書におけるマイノリティの位置づけ-1950~1980年代-2011

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Journal Title

      埼玉大学紀要(教育学部) 第60巻,第1号

      Pages: 79-91

    • NAID

      120006389192

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカ多文化的歴史教科書におけるマイノリティの位置づけ-1950~1980年代-2011

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Journal Title

      埼玉大学紀要(教育学部)

      Volume: 第60巻第1号 Pages: 79-91

    • NAID

      120006389192

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] シティズンシップ教育としての多文化的歴史教育-「多様性」と「統一性」を視点として-2010

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Journal Title

      埼玉大学紀要(教育学部) 第59巻,第1号,別冊1

      Pages: 57-67

    • NAID

      120006389129

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校社会科における「道」の教材化-大学と附属小学校との協働による教員養成-2010

    • Author(s)
      桐谷正信・加賀谷徳之・岡田大助
    • Journal Title

      埼玉社会科教育研究 第16号

      Pages: 67-90

    • NAID

      40017206257

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 市民教育としての交通まちづくり学習の構想2010

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Journal Title

      市民教育の改革

      Pages: 204-213

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 歴史認識と国際理解教育2010

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Journal Title

      グローバル時代の国際理解教育-実践と理論をつなぐ-

      Pages: 226-231

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] シティズンシップ教育としての多文化的歴史教育-「多様性」と「統一性」を視点として-2010

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Journal Title

      埼玉大学紀要(教育学部) 第59巻第1号別冊1

      Pages: 57-67

    • NAID

      120006389129

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 市民教育としての交通まちづくり学習の構想2010

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Journal Title

      市民教育への改革

      Pages: 204-213

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] マニフェスト型思考を用いたシティズンシップ教育の実践-桶川市立加納中学校の選択科目「社会」の事例-2008

    • Author(s)
      桐谷正信・西尾真治・宮澤好春
    • Journal Title

      埼玉大学教育学部附属教育実践総合センター紀要 第7号

      Pages: 213-229

    • NAID

      40016082833

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] マニフェスト型思考を用いたシティズンシップ教育の実践-桶川市立加納中学校の選択科目「社会」の事例-2008

    • Author(s)
      桐谷正信・西尾真治・宮澤好春
    • Journal Title

      埼玉大学教育学部附属教育実践総合センター紀要 7

      Pages: 213-229

    • NAID

      40016082833

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカ多文化的歴史スタンダードにおける「先住性」-アリゾナ州・ニューメキシコ州・コロラド州を事例として-2008

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Journal Title

      中研紀要教科書フォーラム 6

      Pages: 62-72

    • NAID

      40015971716

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバル時代の多文化的歴史教育におけるシティズンシップの育成2010

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第20回大会特定課題研究シンポジウム
    • Place of Presentation
      聖心女子大学
    • Year and Date
      2010-07-04
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] グローバル時代の多文化的歴史教育におけるシティズンシップの育成2010

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      聖心女子大学
    • Year and Date
      2010-07-04
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 食をテーマとした日韓中相互理解のための教材開発2009

    • Author(s)
      藤原孝章・桐谷正信・織田雪江・栗山丈弘・韓敬九・林慶澤・徐京田・車ボウン・郭ブン霞
    • Organizer
      韓国国際理解教育学会第10回研究大会
    • Place of Presentation
      梨花女子大学(韓国)
    • Year and Date
      2009-11-13
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 多文化的歴史学習における構築主義的思考の育成2009

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Organizer
      全国社会科教育学会第58回全国研究大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2009-10-10
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 多文化的市民を育成する社会科教育-多文化的歴史学習における構築主義的思考の育成-2009

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Organizer
      全国社会科教育学会全国研究大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2009-10-10
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 新社会科教育の世界-歴史・理論・実践-2011

    • Author(s)
      森茂岳雄・大友秀明・桐谷正信編著
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      梓出版社
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 新社会科教育の世界-歴史・理論・実践-(森茂岳雄・大友秀明・桐谷正信編著) (社会科の新展開)2011

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Publisher
      梓出版社
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 市民教育の改革(谷川彰英監修,江口勇治・井田仁康・伊藤純郎・唐木清志編著) (市民教育としての交通まちづくり学習の構想)2010

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Publisher
      東京書籍
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] グローバル時代の国際理解教育-実践と理論をつなぐ-(日本国際理解教育学会編著) (歴史認識と国際理解教育)2010

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2010 Final Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi