• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Decision making in the mathematical inquiry using technology and guide line for instructional design

Research Project

Project/Area Number 20530815
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

IIJIMA Yasuyuki  Aichi University of Education, 教育学部, 教授 (30202815)

Project Period (FY) 2008 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2010: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2009: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords科学教育 / 数学教育 / テクノロジー利用 / 数学的探究 / 授業設計 / 作図ツール
Research Abstract

Using technology in mathematical investigation, we can observe more data, and we can use more strategies to solve the problems. We have many choices in mathematical investigation ; which data is important, which strategy is suitable, how should I interpret data and evaluate a solution, and which re-formulation of problem is suitable. To clarify them and to make guide line to make a instructional design of classroom activity about mathematical investigation using technology, we have done as follows ; (1) we made 20 case studies of mathematical investigations using technology (mainly, dynamic geometry software Geometric Constructor ), (2) we made two case studies of our lesson from viewpoint of teacher's decision making, (3) based on them, we made some guide-line for instructional design of mathematical lesson using technology, which was used in undergraduate and graduate program of mathematics education (4) and based on them, we have designed new mathematical investigations in our attached junior high school.

Report

(4 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2010 2009 2008 Other

All Journal Article (12 results) Presentation (8 results) Remarks (7 results)

  • [Journal Article] 「壁にタッチする最短問題」とその周辺-附属名古屋中学校での後藤実践に関連して-2010

    • Author(s)
      飯島康之
    • Journal Title

      イプシロン vol.52

      Pages: 23-33

    • NAID

      120003057022

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] consecutive sumの問題に関する数学的探究の多様性について-意志決定との関わりからの考察-2010

    • Author(s)
      飯島康之
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告 vol.24、No.6

      Pages: 21-26

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 作図ツールを利用したグループ活動に関する教師の意図と生徒の活動の実際2010

    • Author(s)
      藤岡祐紀、飯島康之
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告 vol.24、No.6

      Pages: 15-20

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 作図ツールGeometric Constructor を使った探究事例と教育実践について、数理解析研究所講究録2010

    • Author(s)
      飯島康之
    • Journal Title

      数式処理と教育 vol.1674

      Pages: 99-111

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] consecutive sumの問題に関する数学的探究の多様性について-意志決定との関わりからの考察-2010

    • Author(s)
      飯島康之
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 24-6 Pages: 21-26

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 作図ツールを利用したグループ活動に関する教師の意図と生徒の活動の実際-最短問題に関するケーススタディー2010

    • Author(s)
      藤岡祐紀, 飯島康之
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 24-6 Pages: 15-20

    • NAID

      130006655321

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「壁にタッチする最短問題」とその周辺-附属名古屋中学校での後藤実践に関連して-2010

    • Author(s)
      飯島康之
    • Journal Title

      イプシロン

      Volume: 52 Pages: 23-33

    • NAID

      120003057022

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 作図ツール Geometric Construcror を使った探究事例と教育実践について2010

    • Author(s)
      飯島康之
    • Journal Title

      数理解析研究所講究録 数式処理と教育 1674

      Pages: 99-111

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 普通教室での1時間の授業でグループ1台のGCを使う授業の設計と実践-附属名古屋中学校での伊藤実践:-「共同井戸を掘るべき場所を探せ」-2009

    • Author(s)
      飯島康之
    • Journal Title

      イプシロン vol.51

      Pages: 5-16

    • NAID

      120002206120

    • URL

      http://hdl.handle.net/10424/3052

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 普通教室での1時間の授業でグループ1台のGCを使う授業の設計と実践-附属名古屋中学校での伊藤実践 :「共同井戸を掘るべき場所を探せ」-2009

    • Author(s)
      飯島康之
    • Journal Title

      イプシロン 51

      Pages: 5-16

    • NAID

      120002206120

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 研究授業からDSの新しい使い方2008

    • Author(s)
      飯島康之
    • Journal Title

      イプシロン vol.50

      Pages: 5-16

    • URL

      http://hdl.handle.net/10424/1386

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 研究授業からDSの新しい使い方が生まれる様子のケーススタディ2008

    • Author(s)
      飯島康之
    • Journal Title

      イプシロン 50

      Pages: 41-52

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業研究を通してのテクノロジ-活用の役割の将来2010

    • Author(s)
      飯島康之
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-09-11
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 授業研究を通してのテクノロジー活用の役割の将来2010

    • Author(s)
      飯島康之
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-09-11
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] GCを中心としたこれまでの作図ツールの問題点と今後の課題2010

    • Author(s)
      飯島康之
    • Organizer
      RIMS研究集会「数式処理と教育」
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2010-08-30
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] GCを中心としたこれまでの作図ツールの問題点と今後の可能性2010

    • Author(s)
      飯島康之
    • Organizer
      RIMS研究集会「数式処理と教育」
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2010-08-30
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 作図ツールを用いた数学的探究における意志決定と「対応表」の役割2009

    • Author(s)
      飯島康之
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学
    • Year and Date
      2009-08-26
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 作図ツールGeometricConstuctorを使った探究事例と教育実践について2009

    • Author(s)
      飯島康之
    • Organizer
      RIMS研究集会「数式処理と教育」
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2009-08-26
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 作図ツールを用いた数学的探究における意思決定と「対応表」の役割2009

    • Author(s)
      飯島康之
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学
    • Year and Date
      2009-08-26
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学的探究における意思決定について-ケーススタディを中心に-2008

    • Author(s)
      飯島康之
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2008-11-01
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Remarks] ホームページ等

    • URL

      http://www.auemath.aichi-edu.ac.jp/teacher/iijima/iijima.htm

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://iijima.auemath.aichi-edu.ac.jp/gcwiki/

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://iijima.auemath.aichi-edu.ac.jp/gcwiki/

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.auemath.aichi-edu.ac.jp/teacher/iijima/index.htm

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://iijima.auemath.aichi-edu.ac.jp/pukiwiki/gc/

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.auemath.aichi-edu.ac.jp/teacher/iijima/index.htm

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://iijima.auemath.aichi-edu.ac.jp/pukiwiki/ac/

    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi