• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Building of secondary history curriculum and evaluation model that develop historical literacy

Research Project

Project/Area Number 20530820
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

HARADA Tomohito  Hyogo University of Teacher Education, 学校教育研究科, 教授 (90228651)

Project Period (FY) 2008 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2010: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords中等歴史カリキュラム / 読解力 / 史料学習 / 高校日本史B / 史料読解 / 中等歴史教育 / 米国の歴史学習 / 日本史B / 英国ナショナルカリキュラム / 歴史解釈学習 / 証拠に基づく議論
Research Abstract

If the traditional history study will be converted as follows, the history study promoting the reading literacy of student will become possible. First, the class is converted from teacher and student's questions and answers methods to the student's discussion concerning shared task. Secondarily, the main teaching material is converted from the content of the textbook to the primary sources. Thirdly, the learning activity is converted from memorizing the correct answers to the statement of student's own interpretations. Fourthly, the evaluation method is converted from the test of memorized knowledge to the assessment of student's performance.

Report

(4 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2011 2010 2009 2008 Other

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (2 results) Book (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 社会科固有の「読解力」形成のための授業構成と実践分析(II)-フローマップ活用の視点から-2011

    • Author(s)
      關浩和, 原田智仁, 他6名
    • Journal Title

      学校教育学研究(兵庫教育大学学校教育研究センター) Vol.23

      Pages: 71-79

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 社会科固有の「読解力」形成のための授業構成と実践分析(II)-フローマップ活用り視点から-2011

    • Author(s)
      關浩和, 原田智仁, 他
    • Journal Title

      学校教育学研究(兵庫教育大学学校教育研究センター)

      Volume: 23巻 Pages: 71-79

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 史料読解に基づく歴史学習の指導法と課題-高校日本史B「政党内閣の成立」の授業分析を手がかりに-2010

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究(社会系教科教育学会) Vol.22

      Pages: 1-10

    • NAID

      40017435184

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会科固有の「読解力」形成のための授業構成と実践分析(I)-関係性を重視したマップ活用の視点から-2010

    • Author(s)
      關浩和, 原田智仁, 他6名
    • Journal Title

      学校教育学研究(兵庫教育大学学校教育研究センター) Vol.22

      Pages: 63-75

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 史料読解に基づく歴史学習の指導法と課題-高校日本史B「政党内閣の成立」の授業分析を手がかりに-2010

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究(社会系教科教育学会)

      Volume: 22号 Pages: 1-10

    • NAID

      40017435184

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校・過去問分析に立つ全国学テ問題への提言2010

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      社会科教育(明治図書)

      Volume: No.620 Pages: 18-21

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会科固有の「読解力」形成のための授業構成と実践分析(I)-関係性を重視したマップ活用の視点から-2010

    • Author(s)
      關浩和, 原田智仁, 他
    • Journal Title

      学校教育学研究(兵庫教育大学学校教育研究センター編) 22

      Pages: 63-75

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中等歴史教育における解釈学習の可能性-マカレヴィ,バナムの歴史学習論を手がかりに-2009

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      社会科研究(全国社会科教育学会) Vol.70

      Pages: 1-10

    • NAID

      110007997243

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 提案・活用型学習を保証する'学習材'開発2009

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      社会科教育(明治図書) No.598

      Pages: 14-19

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 習得・活用・探究型学力はどう関連するのか2009

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      学校マネジメント(明治図書) 629

      Pages: 52-54

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中等歴史教育における解釈学習の可能性-マカレヴィ, バナムの歴史学習論を手がかりに-2009

    • Author(s)
      原田 智仁
    • Journal Title

      社会科・研究(全国社会科教育学会) 70

      Pages: 1-10

    • NAID

      110007997243

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 変革の時代の歴史教育実践の創造2008

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究(社会系教科教育学会) Vol.20

      Pages: 239-248

    • NAID

      120005479731

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 高等学校においてPISA型学力観「キーコンピテンシー」をどのようにとらえ発展させていけばよいか2010

    • Author(s)
      原田智仁
    • Organizer
      全国社会科教育学会第59回全国研究大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2010-10-31
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校においてPISA型学力観「キーコンピテンシー」をどのようにとらえ発展させていけばよいか2010

    • Author(s)
      原田智仁
    • Organizer
      全国社会科教育学会第59回研究大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 高等学校新学習指導要領の展開(地理歴史科編)2010

    • Author(s)
      原田智仁編著
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 社会科教育のフロンティア2010

    • Author(s)
      原田智仁編著
    • Publisher
      保育出版社
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 社会系教科教育研究のアプローチ-授業実践のフロムとフォー-2010

    • Author(s)
      社会系教科教育学会編
    • Total Pages
      287
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 世界を舞台に歴史授業をつくる-嫌われても世界史はやめない-2008

    • Author(s)
      原田智仁著
    • Total Pages
      167
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Remarks] ホームページ等

    • Related Report
      2010 Final Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi