• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Practical Program to Improve Ability to Read Expository Text across Subjects

Research Project

Project/Area Number 20530821
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

KIKKAWA Yoshinori  Hyogo University of Teacher Education, 学校教育研究科, 教授 (70432581)

Project Period (FY) 2008 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2010: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2009: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords説明的文章 / 読解力 / 教科横断的 / 教科横断 / 論理的思考力 / 手続き的説明文 / 社会科 / 理科教科書 / 算数科教科書
Research Abstract

For development of ability to read expository text across subjects, I found following points of view are effective. (1) correspondence to experience or knowledge already got (2) setting activities for searching keywords and understanding of characteristics of text (3) grasp of information intuitively and generally (4)correspondence between text and charts, tables (5) summarizing and setting subheading (6) retrieving personally valuable information (7) critical reading about information

Report

(4 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2011 2010 2009 2008

All Journal Article (12 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 手続き的説明文を中心とする教科書テクストの特徴とその指導のあり方2011

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      言語表現研究 第27号

      Pages: 332-332

    • NAID

      40018784544

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 手続き的説明文を中心とする教科書テクストの特徴とその指導のあり方2011

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      言語表現研究

      Volume: 第27号 Pages: 33-42

    • NAID

      40018784544

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地図について学ぶ授業(小学校第3学年)における説明的文章の学習要素2010

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      国語科教育研究 第118回全国大学国語教育学会発表要旨集 (無)

      Pages: 197-200

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 説明的文章の学習指導の観点から見た小学校理科教科書のテクストの特徴2010

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      言語表現研究 第26号

      Pages: 1-12

    • Related Report
      2010 Final Research Report 2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地図について学ぶ授業(小学校第3学年)における説明的文章の学習要素2010

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      国語科教育研究

      Volume: 第118会大会要旨集 Pages: 197-200

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 説明することの指導の機会と内容の拡充2009

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      月刊国語教育研究 No.445

      Pages: 32-35

    • Related Report
      2010 Final Research Report 2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 各教科教科書掲載の説明的文章相互の関連性2009

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      国語科教育研究 第116回全国大学国語教育学会発表要旨集

      Pages: 166-169

    • NAID

      110007386374

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 文章の全体構造と根拠明示への意識化2009

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      教育科学国語教育 No.704

      Pages: 107-109

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 各教科教科書掲載の説明的文章相互の関連性2009

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      国語科教育研究

      Pages: 166-169

    • NAID

      110007386374

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 文章の全体構造と根拠明示への意識化2009

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      教育科学国語教育 No. 704

      Pages: 107-109

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校算数科教科書における説明的文章テクストの特徴2008

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      国語科教育研究 第115回全国大学国語教育学会発表要旨集

      Pages: 35-38

    • NAID

      110007009795

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 小学校算数科教科書における説明的文章テクストの特徴2008

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      国語科教育研究 第115回要旨集

      Pages: 35-38

    • NAID

      110007009795

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 地図について学ぶ授業(小学校第3学年)における説明的文章の学習要素2010

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2010-05-30
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 地図について学ぶ授業(小学校第3学年)における説明的文章の学習要素2010

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      第118回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 各教科教科書掲載の説明的文章相互の関連性2009

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      秋田大学教育文化学部
    • Year and Date
      2009-05-31
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 各教科教科書掲載の説明的文章相互の関連性2009

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 小学校算数科教科書における説明的文章テクストの特徴2008

    • Author(s)
      吉川 芳則
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      北九州国際会議場(福岡)
    • Year and Date
      2008-11-22
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校算数科教科書における説明的文章テクストの特徴2008

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      全国大学国語教育学会集
    • Place of Presentation
      北九州国際会議場
    • Related Report
      2010 Final Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi