• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an assessment battery and a profile system to classify children's educational needs and to assist language development in school age children

Research Project

Project/Area Number 20530880
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

OTOMO Kiyoshi  Tokyo Gakugei University, 教育学部, 教授 (30213789)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) HAYASHI Akiko  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 教授 (70238096)
HASHIMOTO Soichi  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 准教授 (10292997)
KANNO Atsushi  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 教授 (10211187)
IKEDA Kazunari  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 准教授 (50293006)
Project Period (FY) 2008 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2009: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2008: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords言語発達 / 評価 / コミュニケーション / 障害 / 発達支援 / アセスメント / 特別支援教育 / 発達障害 / 学齢期 / 言語能力
Research Abstract

We examined language skills which constitute a basis for learning and communication in school age children, and developed a language assessment battery. In 2010, we obtained data from 247 1^<st> to 4^<th> grade children in Tokyo, Hokkaido, and Nagano areas, and conducted statistical analysis for standardization. The following 7 areas of language skills were identified : auditory comprehension of sentences, vocabulary, idioms/mental vocabulary/irony, sentence construction, flexibility, phonological awareness, oral reading and comprehension of paragraphs. The proposed assessment was found to yield high correlations with the scores of Picture Vocabulary Test-Revised, and the proposed profile system is expected to be useful in the assessment and goal setting, particularly for children who receive language intervention in resource rooms.

Report

(4 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2011 2010 2009

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] メタ言語的アプローチによる言語指導の効果(2)-語彙学習課題に視覚イメージ化を介在させた検討-2011

    • Author(s)
      大伴潔
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系II 第62集

    • NAID

      110008452431

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 統語的スキルの評価法としての復唱課題の検討-定型発達幼児と言語発達に遅れのある学齢児との比較を通して-2011

    • Author(s)
      大伴潔
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要 第7集

    • NAID

      110009465275

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] メタ言語的アプローチによる言語指導の効果-語彙学習・語想起課題の適用に関する予備的検討-2010

    • Author(s)
      大伴潔
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要

      Volume: 6 Pages: 97-102

    • NAID

      110008705312

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 肢体不自由と知的障害のある生徒の言語表現を育てる指導2010

    • Author(s)
      醍醐冨美子・大伴潔
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要

      Volume: 6 Pages: 103-109

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発達障害児へのコミュニケーション支援に関する実践研究2010

    • Author(s)
      渡邉貴裕・蓮香美園・田口悦津子・高野裕美・伊藤良子・大伴潔・橋本創一
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系

      Volume: 61 Pages: 109-119

    • NAID

      110007591657

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] メタ言語的アプローチによる言語指導の効果-語彙学習・語想起課題の適用に関する予備的検討-2010

    • Author(s)
      大伴潔
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要 6

      Pages: 97-102

    • NAID

      110008705312

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自閉症児の獲得語彙に関する研究-知的障害児との比較による検討-2009

    • Author(s)
      藤上実紀、大伴潔
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系 第60集

    • NAID

      110007030315

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 高機能広汎性発達障害児における動作語の理解と表出:表現の適切性を含めた検討2009

    • Author(s)
      辰巳朝子、大伴潔
    • Journal Title

      コミュニケーション障害学 26(1)

    • NAID

      10024782473

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高機能広汎性発達障害児における動作語の理解と表出:表現の適切性を含めた検討2009

    • Author(s)
      辰巳朝子・大伴潔
    • Journal Title

      コミュニケーション障害学 26

      Pages: 11-19

    • NAID

      10024782473

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 疑問詞の理解と表出を育てるポイント2009

    • Author(s)
      大伴潔
    • Journal Title

      発達教育 7

      Pages: 4-7

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 言語コミュニケーション発達検査LCスケールを用いた広汎性発達障害児のコミュニケーション行動の特性に関する研究2009

    • Author(s)
      田尻祥子・浮穴寿香・橋本創一・大伴潔・林安紀子
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要 5

      Pages: 133-138

    • NAID

      110009576831

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 視空間課題としての立方体模写の発達的検討-漢字書字との比較-2009

    • Author(s)
      大伴 潔
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要 5

      Pages: 105-112

    • NAID

      110009576827

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 言語コミュニケーション発達検査LCスケールを用いた広汎性発達障害児のコミュニケーション行動の特性に関する研究2009

    • Author(s)
      田尻祥子, 浮穴寿香, 橋本創一, 大伴 潔, 林安紀子
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要 5

      Pages: 133-138

    • NAID

      110009576831

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学部における子どもたちのコミュニケーションの充実を目指した授業づくり2010

    • Author(s)
      井上剛・小泉浩一・増澤貴宏・渡邉貴裕・奥住秀之・大伴潔
    • Organizer
      特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県)
    • Year and Date
      2010-09-19
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 通常学級に在籍する児童の言語支援ニーズを探る-『学齢児版言語・コミュニケーション発達スケール(LCSA)』の開発と適用-2010

    • Author(s)
      大伴潔・橋本創一・林安紀子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県)
    • Year and Date
      2010-09-19
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害児の学習支援・コミュニケーション支援のためのアセスメント法の開発-学齢期の言語コミュニケーション能力評価の新たな提案と試行に向けて-2010

    • Author(s)
      大伴潔・橋本創一・林安紀子
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都)
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 広汎性発達障害児の心的語彙の理解について-定型発達児との比較から-2010

    • Author(s)
      酒井彩華、大伴潔、辰巳朝子
    • Organizer
      第36回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Place of Presentation
      姫路市市民会館(兵庫県)
    • Year and Date
      2010-05-30
    • Related Report
      2010 Annual Research Report 2010 Final Research Report
  • [Presentation] 高機能広汎性発達障害児の推論能力について-定型発達児との比較と保護者アンケートから-2010

    • Author(s)
      酒井彩華、大伴潔
    • Organizer
      日本発達心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(兵庫県)
    • Year and Date
      2010-03-28
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 高機能広汎性発達障害児の推論能力について-定型発達児との比較と保護者アンケートから-2010

    • Author(s)
      酒井彩華・大伴潔
    • Organizer
      日本発達心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2010-03-28
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 通常学級における学齢児童の言語・コミュニケーション評価のあり方を考える2009

    • Author(s)
      大伴潔・林安紀子・腰川一惠・霜田浩信
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2009-09-19
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 自発話分析による自閉症児の言語発達評-DSSJの開発と適用-2009

    • Author(s)
      大伴潔、辰巳朝子、宮田Suzanne
    • Organizer
      第35回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Place of Presentation
      ハイブ長岡(新潟県)
    • Year and Date
      2009-05-30
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 高機能広汎性発達障がい児への動詞指導-動作モデル・動作体験による指導効果2009

    • Author(s)
      辰巳朝子、大伴潔
    • Organizer
      第35回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Place of Presentation
      ハイブ長岡(新潟県)
    • Year and Date
      2009-05-30
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 発達障害児における状況・他者理解と問題解決-定型発達児との比較から-2009

    • Author(s)
      酒井彩華, 大伴 潔
    • Organizer
      日本発達心理学会第20回大会
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Year and Date
      2009-03-25
    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi