• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Prevention Associated Psychological and Behavior Problems, such as School Refusal, and Support Systems for Children with Developmental Disabilities

Research Project

Project/Area Number 20530889
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionWakayama University

Principal Investigator

TAKEDA Tetsuro  Wakayama University, 教育学部, 教授 (50280574)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NISHIMAKI Kengo  独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 教育研修・事業部, 上席総括研究員 (50371711)
小野 次朗 (小野 次郎)  和歌山大学, 教育学部, 教授 (20214182)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) ONO Jiro  和歌山大学, 教育学部, 教授 (20214182)
Project Period (FY) 2008 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords発達障害 / 二次障害 / 予防 / 支援体制 / CBCL / マイクロミニ型アクティグラフ / ADHD / 高機能広汎性発達障害 / 不登校等の予防 / マイクロミニ型アクティブグラフ / 不登校等の二次障害 / 不登校
Research Abstract

Our purpose was to perform empirical research about prevention associated-psychological and behavior problems, (such as school refusal), and support ystems for children with developmental disabilities. Evaluation of emotions and actions used CBCL (Child Behavior Checklist), TRF(Teacher's Report-Form) and YSR(Youth Self Report). We evaluated each child's emotions and actions respectively from parents, teachers, and individual/personal viewpoints, and discuss the state of support be provided. A micro mini type actigraph was utilized to record physical activities of the 3 types of children evaluated : those with 1) strong somatic symptoms, 2) those who reverse day and night, 3) those with ADHD. We clarified their physical condition from the amount of physical activities over a continuous 1~3 day period.

Report

(4 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2011 2010 2009

All Journal Article (5 results) Presentation (5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 不登校支援にゴールはあるのか2011

    • Author(s)
      武田鉄郎
    • Journal Title

      実践障害児教育 Vol.451

      Pages: 49-53

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 学校と医療機関との連携-特別支援教育の推進と2010

    • Author(s)
      武田鉄郎
    • Journal Title

      その課題.教育と医学 第58巻2号

      Pages: 4-12

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 障害のある子どもたちの学習評価の在り方2010

    • Author(s)
      武田鉄郎
    • Journal Title

      特別支援教育

      Volume: 39 Pages: 8-11

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 不登校支援のゴールはどこにあるのか2010

    • Author(s)
      武田鉄郎
    • Journal Title

      実践障害児教育

      Volume: 451 Pages: 49-53

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援教育の推進と、現状における課題2010

    • Author(s)
      武田鉄郎
    • Journal Title

      教育と医学 680

      Pages: 4-12

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 二次障害を予防する支援チームの形成と総合的なケア・サブシステムの利用について-専任コーディネーターを通した各機関の協働関係を通して-2010

    • Author(s)
      浅井敏雄・武田鉄郎
    • Organizer
      日本育療学会第14回学術大会抄録,28
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Year and Date
      2010-08-28
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 幼稚園・保育所における「ちょっと気になる行動」を示す子どもの実態に関する研究-保育者のちょっと気になる行動と子どもの行動特徴-2010

    • Author(s)
      小田真弓・西牧謙吾・小野次朗・武田鉄郎
    • Organizer
      日本育療学会第14回学術大会抄録,34
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Year and Date
      2010-08-28
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 発達障害のある子どものアクティグラフを用いた生活リズムに関する実証的研究2010

    • Author(s)
      横畑絵里奈・武田鉄郎・西牧謙吾
    • Organizer
      日本育療学会第14回学術大会抄録,36
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Year and Date
      2010-08-28
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] アクティグラフを活用した教育的支援の視点-身体活動量の評価からみえてきたこと-2010

    • Author(s)
      川野一郎・武田鉄郎・西牧謙吾
    • Organizer
      日本育療学会第14回学術大会抄録,37
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Year and Date
      2010-08-28
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 発達障害のある子どものアクティグラフを用いた生活リズムに関する実証的研究2010

    • Author(s)
      横畑絵里菜・武田鉄郎・西牧謙吾
    • Organizer
      日本育療学会
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 病弱教育における自立活動の計画・実践・評価・改善.「新しい自立活動の実践ハンドブック」.197-2162011

    • Author(s)
      武田鉄郎, 他
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      全国心身障害児福祉財団
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 不登校への支援の課題.「特別支援教育の現状・課題・未来」223-2302009

    • Author(s)
      武田鉄郎
    • Total Pages
      331
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi