• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on raising the Japanese pavement design method up to the developed countries level.

Research Project

Project/Area Number 20560431
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Civil engineering materials/Construction/Construction management
Research InstitutionNagaoka University of Technology

Principal Investigator

TAKAHASHI Osamu  Nagaoka University of Technology, 工学部, 准教授 (60236263)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MATSUI Kunihito  東京電機大学, 理工学部, 教授 (70112878)
Project Period (FY) 2008 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords瀝青材料 / アスファルト舗装 / 長寿命化 / 配合設計 / 土木材料 / 舗装 / アスファルト混合物
Research Abstract

This study investigated a rational volumetric mix design of hot mixed asphalt (HMA) mixture in order to improve durability of Japanese asphalt pavements. Design parameters of aggregates were selected to architect rigid aggregate structure with taking into account Japanese local resources, traffic, and weather conditions. A guideline of design parameters and their recommended values for deciding the appropriate balance of air voids and asphalt film was suggested. It was confirmed that the volumetric design method can design more durable HMA mixtures than the conventional Japanese method.

Report

(4 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2010 2009 2008 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (6 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 多層弾性解析ソフトウェアGAMESに対応原理を適用した舗装構造の粘弾性解析2010

    • Author(s)
      小澤良明, 高橋修, 松井邦人
    • Journal Title

      土木学会舗装工学論文集 第15巻

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 多層弾性解析ソフトウェアGAMESに対応原理を適用した舗装構造の粘弾性解析2010

    • Author(s)
      小澤良明, 高橋修, 松井邦人
    • Journal Title

      土木学会舗装工学論文集

      Volume: 第15巻 Pages: 153-160

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 波動方程式の理論解に基づく空港舗装の逆解析2010

    • Author(s)
      竹原和也, 小澤良明, 松井邦人
    • Journal Title

      土木学会舗装工学論文集

      Volume: 第15巻 Pages: 416-168

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 実測法と計算法および加熱養生によるアスファルト混合物の理論最大密度の違い2009

    • Author(s)
      高橋修
    • Journal Title

      土木学会舗装工学論文集 第14巻

      Pages: 77-85

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] Superpave法に基づく空港用アスファルト混合物の新しい配合設計法のための-検討2009

    • Author(s)
      前川亮太, 高橋修, 松本良美
    • Journal Title

      土木学会舗装工学論文集 第14巻

      Pages: 95-100

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 実測法と計算法および加熱養生によるアスファルト混合物の理論最大密度の違い2009

    • Author(s)
      高橋修
    • Journal Title

      土木学会 舗装工学論文集 第14巻

      Pages: 77-85

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Superpave法に基づく空港用アスファルト混合物の新しい配合設計法のための一検討2009

    • Author(s)
      前川亮太, 高橋修, 松本良美
    • Journal Title

      土木学会 舗装工学論文集 第14巻

      Pages: 95-100

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 舗装の表層用材料とその力学2008

    • Author(s)
      高橋 修, 阿部長門, 鎌田 修
    • Journal Title

      地盤工学会誌Ser. No. 610 Vol. 56, No. 11

      Pages: 55-62

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 間接引張試験によるアスコンのひび割れ抵抗性の評価に関する研究2009

    • Author(s)
      小南朗, 高橋修, 平戸利明
    • Organizer
      土木学会第64回年次学術講演会
    • Place of Presentation
      福岡大学(福岡市)
    • Year and Date
      2009-09-03
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Superpave配合設計法をわが国の空港舗装に適用するための基礎的研究2009

    • Author(s)
      瀬谷尭, 高橋修, 前川亮太
    • Organizer
      土木学会第64回年次学術講演会
    • Place of Presentation
      福岡大学(福岡市)
    • Year and Date
      2009-09-03
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Superpave配合設計法をわが国の空港舗装に適用するための基礎的研究2009

    • Author(s)
      瀬谷尭, 高橋修, 前川亮太
    • Organizer
      土木学会第64回年次学術講演会講演概要集
    • Place of Presentation
      (CD-ROM)
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 計算法と実測法によるアスファルト混合物の理論最大密度の比較2008

    • Author(s)
      高橋 修
    • Organizer
      第26回 土木学会関東支部新潟会 研究調査発表会 (論文集あり)
    • Place of Presentation
      ハイブ長岡(長岡市)
    • Year and Date
      2008-11-13
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Superpave設計法とマーシャル設計法によるアスファルト混合物の比較2008

    • Author(s)
      瀬谷 尭
    • Organizer
      第26回 土木学会関東支部新潟会 研究調査発表会 (論文集あり)
    • Place of Presentation
      ハイブ長岡(長岡市)
    • Year and Date
      2008-11-13
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 計算法と実測法によるアスファルト混合物の理論最大密度の比較2008

    • Author(s)
      高橋修
    • Organizer
      第26回土木学会関東支部新潟会研究調査発表会論文集
    • Place of Presentation
      238-241
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Remarks] ホームページ

    • URL

      http://road-secretary.nagaokaut.ac.jp/AssocProfre_search.html

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://road-secretary.nagaokaut.ac.jp/AssocProfresearch.html

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://road-secretary.nagaokaut.ac.jp/AssocProfesearch.html

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www8.ocn.ne.jp/~hnnihon/research/symposium2008/program2.html

    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi