• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

才能ある子どもの個性・能力を伸長する理科教員に求められる教育力

Research Project

Project/Area Number 20650133
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Science education
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

隅田 学  Ehime University, 教育学部, 准教授 (50315347)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 白松 賢  愛媛大学, 教育学部, 准教授 (10299331)
北村 勝朗  東北大学, 大学院・教育情報研究部, 教授 (50195286)
松村 暢隆  関西大学, 文学部, 教授 (70157353)
小川 治雄  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (10134769)
Project Period (FY) 2008 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥2,800,000 (Direct Cost: ¥2,800,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,200,000 (Direct Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,600,000 (Direct Cost: ¥1,600,000)
Keywords才能教育 / 理科教員 / 教育力
Research Abstract

平成21年度は,以下のような研究を行った。
まず,アメリカで教師研修にも貢献している、科学教育に特化した学校(ノースカロライナ科学高校とコネティカットの私立小中学校のタルコット科学アカデミー)について,資料を整理して発表した。そして,小学校教員を志望する理系大学生を対象に,質問紙調査にて,彼/彼女らの科学才能に関する調査を行い,その才能モデルを分析した。同時に,愛媛県内で愛媛県児童生徒理科研究作品集録から県知事賞等を受賞した児童・生徒を指導した小中学校理科教員,学生科学賞及び科学の芽賞等の科学コンテスト受賞児童・生徒を指導する東京都の理科教員についてインタビュー調査を行い,そうした理科教員のモデルを構築した。高等学校段階についても理科領域の科学コンテスト受賞者を継続して輩出している高等学校の担当理科教員を対象とし,才能を育てる指導観に関する質的分析を行い,構造化を試みた。
より質的なアプローチとして,愛媛県内の理科指導で実績を残しているベテラン教員二人と対象群として理科指導経験の少ない中堅教員1名を対象に、ライフヒストリー研究を行った。そしてアクティブ・インタビューにより生成したドキュメント資料をもとに、ナラティブモードの分析を行った。その成果として、「才能」をめぐる解釈実践が我が国で達成し難い社会的背景には、「才能」を構築する「手続き」の不在があることを明らかとなった。
そうした成果を生かしながら,優れた理科教員の教育力伸長のため、より多くの知識と技術の獲得とそれらの応用を目指す研修教材が開発された。

Report

(2 results)
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2010 2009 2008 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 高等学校理科領域の才能を育てる教育力の質的分析~科学コンテスト受賞者の指導教諭を対象とした指導観に焦点をあてて~2010

    • Author(s)
      太田孝弘・北村勝朗
    • Journal Title

      教育情報学研究 9(印刷中)

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 才能を伸ばすアメリカの科学特別学校2010

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      関西大学文学論集 59(4)

      Pages: 47-63

    • NAID

      40017107351

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] Development of a lesson model in chemistry through "Special Emphasis on Imagination leading to Creation"(SEIC)2009

    • Author(s)
      Ogawa, H., Fujii, H., Sumida, M.
    • Journal Title

      The Chemical Education Journal 13(1)

      Pages: 1-6

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカの才能ある児童生徒の理科カリキュラムと授業2009

    • Author(s)
      隅田学
    • Journal Title

      理科の教育 58

      Pages: 15-17

    • NAID

      10026343433

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「熟達化過程」から見た日本の科学者育成の課題2009

    • Author(s)
      北村勝朗
    • Journal Title

      BERD 15

      Pages: 20-24

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] Giftedness of Science in the Public

    • Author(s)
      Sumida, M.
    • Journal Title

      Proceedings of the 1^<th> International Conference of East Asian Association for Science Education (印刷中)

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Giftedness of Science in the Public2009

    • Author(s)
      Sumida, M.
    • Organizer
      The 1st International Conference of East Asian A ssociation for Science Education
    • Place of Presentation
      Taipei, Taiwan
    • Year and Date
      2009-10-23
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] A Qualitative Examination of Talent Development of Expert Scientists in JapanWorld Council for Gifted and Talented Children 18th Biennial World Conference2009

    • Author(s)
      Kitamura, M
    • Organizer
      World Council for Gifted and Talented Children 18th Biennial World Conference
    • Place of Presentation
      Vancouver, Canada
    • Year and Date
      2009-08-04
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Prospective Teachers' Giftedness in Science2008

    • Author(s)
      Manabu Sumida
    • Organizer
      10th Asia-Pacific Conference on Giftedness of AP Federation of WCGTC
    • Place of Presentation
      Nanyang Technological University, Singapore
    • Year and Date
      2008-07-15
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 理科研究テキスト

    • Author(s)
      小川治雄(分担著)
    • Publisher
      東京学芸大学出版会(印刷中)
    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi