• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

大学教育における遠隔会議を活用した連携型の国際理解学習の教材開発

Research Project

Project/Area Number 20653072
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

永田 成文  三重大学, 教育学部, 准教授 (40378279)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 早瀬 光秋  三重大学, 教育学部, 教授 (80132330)
Project Period (FY) 2008 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥3,300,000 (Direct Cost: ¥3,300,000)
Fiscal Year 2010: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Fiscal Year 2009: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,700,000 (Direct Cost: ¥1,700,000)
Keywords遠隔会議 / 国際理解学習 / 大学教育 / 小学校教育 / 地理教育 / 英語教育
Research Abstract

平成22年度は国際理解学習の問題解決アプローチとして,前期に小学生の遠隔授業を核とした環境破壊教材を,後期に大学生の遠隔授業を核とした文化摩擦教材を開発した。
小学校版遠隔会議では,小学校の教員免許の取得を目指す三重大生が北立誠小学校に事前指導に行き,6月に日本とオーストラリアの身近な地域の環境を守る活動をテーマとして遠隔会議をプロデュースした。オーストラリアのCoogee public schoolはパワーポイントや演劇などを活用し,日本の小学校はボードに文字とともに絵や写真などを工夫して表現するなど,お互いの小学生が身近な地域の環境を守るためのメッセージを伝えようとした。お互いの対策をとらえ,異文化コミュニケーション能力を高めることができた。
大学生版遠隔会議では,高等学校の教員免許の取得を目指す三重大生が,世界の文化摩擦問題となっている「捕鯨問題」について,1月にミシガン大生と遠隔会議を行った。賛成と反対の立場からボードに文字と絵と写真などを工夫して表現し,意見発表と質疑応答を行うことで論点が明確になり,議論が深まった。例年,言語による意思疎通が問題であったが,プレゼンテーションを工夫することで異文化コミュニケーションが成立した。
今年度は,21年度に実施した文化理解アプローチによる国際理解学習の教材について学会発表を行い,三重大学国際交流センター紀要にまとめている。3年間を通した研究成果として,遠隔会議を体験した大学生や小学生の,テーマに対する認識や思考力や異文化コミュニケーション能力の育成があげられる。また,教員養成段階の学生に,教育現場で遠隔会議を活用する意義をつかませることができた。この成果は,今後論文にまとめていきたい。

Report

(3 results)
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2011 2010 2009 2008

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] ESDの視点を導入した小学校における異文化理解学習-遠隔会議による国際交流を活用して-2011

    • Author(s)
      永田成文
    • Journal Title

      三重大学国際交流センター紀要

      Volume: 6 Pages: 97-110

    • NAID

      40019174876

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高等学校地理におけるテレビ会議による国際的な意見交流の活用と効果-多様な価値観を踏まえた地球的課題の指導への応用-2010

    • Author(s)
      平川幸子・永田成文・林原慎
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 58 Pages: 20-32

    • NAID

      40017240179

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 市民性を育成する地理学習の授業構成-オーストラリアNSW州中等地理『人口問題』単元の分析を通して-2010

    • Author(s)
      永田成文
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究

      Volume: 22 Pages: 21-30

    • NAID

      40017435186

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Pollution education in social studies as a part of ESD in elementary schools2009

    • Author(s)
      Shigefumi NAGATA, Toshimitu Tabe, Masahisa SATO
    • Journal Title

      日本地理教育学会『新地理』 第57巻特別号

      Pages: 110-114

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of international education through collaboration between geography and English education in universities2009

    • Author(s)
      Shigefumi NAGATA, Yukiko HIRAKAWA
    • Journal Title

      Education Research Institute Seoul National University, Global and Comparative Perspectives in Academic Competence, Evaluation and Quality Assurance 2009

      Pages: 785-799

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地理における持続可能な開発を視点とした地球的課題に関する学習2009

    • Author(s)
      永田成文
    • Journal Title

      地理教育フォーラム 第9号

      Pages: 9-16

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校におけるESDをテーマとした国際交流学習-TV会議システムによる遠隔会議を活用して-2010

    • Author(s)
      永田成文
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第19回全国大会
    • Place of Presentation
      立命館小学校
    • Year and Date
      2010-06-26
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] ESDの視点を導入した社会科における環境保全学習-リサイクル問題を事例として-2010

    • Author(s)
      永田成文
    • Organizer
      日本環境教育学会第21回大会
    • Place of Presentation
      沖縄県男女共同参画センター
    • Year and Date
      2010-05-22
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of international education through collaboration between geography and English education in universities : The use of international videoconferences2009

    • Author(s)
      Shigefumi NAGATA, Yukiko HIRAKAWA
    • Organizer
      The 10th International Conference on Education Research
    • Place of Presentation
      Hoam Convention Center, Seoul National University
    • Year and Date
      2009-10-30
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Pollution education in social studies as a part of ESD in elementary schools2009

    • Author(s)
      Shigefumi NAGATA, Toshimitu Tabe, Masahisa SATO
    • Organizer
      International Geographical Union Commission on Geographical Education Tsukuba Conference 2009
    • Place of Presentation
      Tsukuba International Conference Center
    • Year and Date
      2009-08-06
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会参加を促す地球的課題に関する地理授業の開発2008

    • Author(s)
      永田成文
    • Organizer
      全国社会か教育学会
    • Place of Presentation
      宮崎大学教育文化学部
    • Year and Date
      2008-10-26
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 『持続可能な社会と地理教育実践』担当第8章「ESDの視点を導入した社会科における環境保全学習-リサイクル問題を事例として-」2011

    • Author(s)
      共著
    • Publisher
      古今書院
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi