• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

特別支援教育における作業療法ストラテジーの探索―School AMPS有用性

Research Project

Project/Area Number 20653078
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Special needs education
Research InstitutionPrefectural University of Hiroshima

Principal Investigator

古山 千佳子  Prefectural University of Hiroshima, 保健福祉学部, 准教授 (90280205)

Project Period (FY) 2008 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥2,700,000 (Direct Cost: ¥2,700,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,100,000 (Direct Cost: ¥1,100,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,600,000 (Direct Cost: ¥1,600,000)
Keywords特別支援教育 / 軽度発達障害児 / 作業療法 / 学校課題 / School AMPS
Research Abstract

本研究の目的は,軽度発達障害児を対象に,学校版運動とプロセス技能評価(School AMPS)を用いた作業療法(以下OT)の成果を明らかにすることである。School AMPSは教室における児童の課題遂行を観察評価し,運動とプロセス能力測定値を算出するものである。研究方法は,幼稚園等に通う児童9名(男性8名,女性1名,平均年齢5歳5ヶ月,軽度発達障害児6名,疑いのある児童3名)を介入群として,School AMPSの結果をもとにOTを実施し,約4か月後の再評価との差を比較した。また,幼稚園等に通う児童9名(男性6名,女性3名,平均年齢5歳2ヵ月,軽度発達障害児4名,疑いのある児童5名)を対象群とし,School AMPSのみを初回と約3か月後に実施し,その差を比較した。介入群,対象群それぞれの運動とプロセス能力測定値の初回と再評価の差をPahgedT検定を用いて分析した。その結果,介入群の運動能力測定値はp=0.033,プロセス能力測定値はp=0.020(p<0.05)となり,両者ともに有意差が認められた。その一方で,対象群の運動能力測定値はp=0.074,プロセス能力測定値はp=0.495(p>0.05)となり,両者ともに有意差が認められなかった。すなわち,School AMPSを用いてOTを実施した場合にのみ,児童の運動能力とプロセス能力に有意な改善がみられた。さらに,School AMPSを用いたOT介入を経験した11名の教員に対する調査では,全員が「School AMPSとOT介入が役に立った」,「作業療法士の関わりや提案が必要だ」と回答していた。以上の結果から,School AMPSを用いて児童の課題遂行を評価し,その結果をもとに教員と協働することで児童の課題遂行能力が改善し,教員がSchool AMPSを用いたOTの成果を実感していることが示唆された。

Report

(2 results)
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2010 2008

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] School AMPSを用いた作業療法の試み2010

    • Author(s)
      古山千佳子, 吉川ひろみ, 高木雅之, 引野里絵, 松田かほる
    • Journal Title

      作業療法 29巻6号(掲載決定)

    • NAID

      10027688862

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Survey of usefulness of the school version of the Assessment of Motor and Process Skills in Japan2010

    • Author(s)
      Chikako Koyama, Hiromi Yoshikawa, Masayuki Takagi, Rie Hikino, Kahoru Matsuda
    • Organizer
      15^<th> Word Congress of the Word Federation of Occupational Therapists
    • Place of Presentation
      Santiago, Chile
    • Year and Date
      2010-05-05
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] AMPSを使った作業療法の実際-学校版運動とプロセス技能評価 School AMPS-2008

    • Author(s)
      古山千佳子
    • Organizer
      第42回日本作業療法学会
    • Place of Presentation
      長崎ブリックホール
    • Year and Date
      2008-06-20
    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi