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経路選択原則の新しいパラダイム:戦略・戦術的行動の数理的記述

Research Project

Project/Area Number 20656080
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Civil engineering project/Traffic engineering
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

倉内 文孝  Gifu University, 工学部, 准教授 (10263104)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 嶋本 寛  京都大学, 工学研究科, 講師 (90464304)
SCHMOCKER Jan-Dirk  東京工業大学, 理工学研究科, 准教授 (70467017)
Project Period (FY) 2008 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥3,500,000 (Direct Cost: ¥3,500,000)
Fiscal Year 2009: ¥2,000,000 (Direct Cost: ¥2,000,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,500,000 (Direct Cost: ¥1,500,000)
Keywords交通工学 / 経路選択 / ネットワーク理論
Research Abstract

本研究では,利用可能性のある経路群をまず出発地において戦略的に選択し,その後近くへ到達した時点で交通状況を認識し,結果として経路選択確率が変化することを確率事象としてとらえる方法論の構築をめざした.最小所要時間経路が確率的に変化することを認め,その元での期待所要時間を最短とする経路群(hyperpath)をドライバーは選択しているとする.そして,目の前の交通状況や信号現示に応じてhyperpath内のひとつの経路が結果として利用されるものとして信号制御の影響を考慮した経路選択行動のモデル化を行った.さらに,期待所要時間が最短のhyperpathに混雑効果を考慮して利用者均衡状態を定義し,求解アルゴリズムの開発を行った.具体的な成果は以下の通りである.
(1)期待所要時間最小hyperpath探索モデルにおける混雑効果の検討
期待所要時間最小hyperpathの概念における混雑効果の導入方法について検討を加え,交通量に依存してリンク所要時間が増加することを混雑効果として定式化した.
(2)戦路・戦術的経路選択行動を内包した利用者均衡モデルの構築と求解アルゴリズム検討
混雑効果によって期待所要時間を最小化するhyperpathの所要時間が増加すると仮定することで,利用者均衡状態が成立する.このような利用者均衡状態について,等価な数理問題の構築を行うとともに,解の一意性,利用者均衡状態の成立条件などについて検討を加えた.また,求解アルゴリズムについて検討し,逐次平均法を用いることで,想定した均衡条件を満たす結果を得ることを確認した.
(3)戦略・戦術的経路選択行動の交通流シミュレーショーンへの適用可能性検討
戦術戦略的考え方をミクロ交通流シミュレーションモデルへ適用する可能性および課題について,検討を加えた.

Report

(2 results)
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2010 2009 2008

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] A Game Theoretic Approach to the Determination of Hyperpaths in Transportation Networks2009

    • Author(s)
      Schmocker, 倉内, 嶋本, 他1名
    • Journal Title

      Selected Proceedings of the 18th International Symposium on Transportation and Traffic Theory (ISTTT)

      Pages: 1-18

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Quasi-Dynamic Capacity Constrained Frequency-Based Transit Assignment Model2008

    • Author(s)
      倉内文孝, 他2名
    • Journal Title

      Transportation Research Part B 42

      Pages: 531-541

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Evaluating Critical Lines and Stations Considering the Impact of the Consequence Using Transit Assignment Model-Case Study of London's Underground Network2008

    • Author(s)
      嶋本寛, 倉内文孝, 他2名
    • Journal Title

      Journal of Advanced Transportation 42(3)

      Pages: 291-310

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 戦略・戦術的概念に基づく経路選択ロジックとその配合方法の開発2010

    • Author(s)
      坂穗崇, 倉内文孝
    • Organizer
      平成21年度土木学会中部支部研究発表会講演概要集
    • Place of Presentation
      金沢
    • Year and Date
      2010-02-10
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Transit Assignment Considering the Correlation of Vehicles' Arrival.2010

    • Author(s)
      嶋本, 倉内, Schmocker, 他1名
    • Organizer
      The 89th Annual Meeting of the Transportation Research Board
    • Place of Presentation
      Washington D.C., USA
    • Year and Date
      2010-01-12
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Frequency-Based Transit Assignment With Consideration of Seat Availability2009

    • Author(s)
      Schmocker, 倉内, 嶋本, 他1名
    • Organizer
      The 11th International Conference on Advanced Systems for Public Transport (CASPT)
    • Place of Presentation
      香港
    • Year and Date
      2009-07-22
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Transit Assignment Considering the Inter-dependence of Line Arrival Times2009

    • Author(s)
      嶋本, 倉内, Schmocker, 他1名
    • Organizer
      The 11th International Conference on Advanced Systems for Public Transport (CASPT)
    • Place of Presentation
      香港
    • Year and Date
      2009-07-22
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] common linesの概念を導入したマルチクラス・交通機関選択統合型利用者均衡配分モデルの開発2009

    • Author(s)
      倉内文孝, 他2名
    • Organizer
      土木学会中部支部平成20年度研究発表会
    • Place of Presentation
      名城大学
    • Year and Date
      2009-03-03
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 公共交通サービスの運用方策とその評価2008

    • Author(s)
      倉内文孝, 他1名
    • Organizer
      第37回土木計画学研究発表会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2008-06-06
    • Related Report
      2008 Annual Research Report

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Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

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