• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Learning Support System for increasing learners' motivation

Research Project

Project/Area Number 20700630
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational technology
Research InstitutionIwate University

Principal Investigator

FUKUNAGA Yoshihiro  Iwate University, 大学教育総合センター, 講師 (10360299)

Project Period (FY) 2008 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords学習支援システム / 学習の動機付け / フィードバック / e-Learning / 下線引き / 組み立て
Research Abstract

e-Learning教材への学習者の動機付けを高めるため,実際に下線引きによる学習支援システムを開発し,学生に対して実験を行った結果,下線引きに対するフィードバックが,予習条件,復習条件に限らず,達成度のフィードバックの有無が学習活動タイプに影響した結果であると示唆される.さらに,下線引き機能やフィードバック機能がある各群の学習者を4つのタイプに分類し、分析を行った結果,フィードバックがない場合はP型の学習活動タイプの傾向となり,フィードバックがある場合はR型の学習活動タイプとなる傾向がうかがえる.個々の学習者の教材への下線の引き方については,特にR型の学習活動タイプが,フィードバックのある学習を行う上で,最適かつ有効な学習活動であると考えられる.

Report

(3 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2009 2008

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] Implementation and Effectiveness of a Feedback Feature in Underlining to Promote Reading Comprehension of e-Learning2009

    • Author(s)
      Yoshihiro FUKUNAGA, Tsukasa HIRASHIMA, Akira TAKEUCHI
    • Journal Title

      Instructional Materials, Educational Technology Research Vol.32

      Pages: 21-28

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Implementation and Effectiveness of a Feedback Feature in Underlining to Promote Reading Comprehension of e-Learning Instructional Materials2009

    • Author(s)
      Yoshihiro FUKUNAGA
    • Journal Title

      Educational Technology Research(日本教育工学会論文誌:英文誌) 32巻

      Pages: 21-28

    • NAID

      110007465738

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 学習者の動機付けを高める学習支援システムに関する研究2008

    • Author(s)
      福永良浩
    • Organizer
      日本教育工学会(第24回全国大会)
    • Place of Presentation
      上越教育大学・新潟
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者の動機付けを高める学習支援システムに関する研究2008

    • Author(s)
      福永良浩
    • Organizer
      日本教育工学会第24回全国大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学(新潟県)
    • Year and Date
      2008-10-01
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 学習者の動機付けを高める学習支援システムに関する研究-e-Learning教材への下線引きを通して-2008

    • Author(s)
      福永良浩
    • Organizer
      教育システム情報学会第33回全国大会
    • Place of Presentation
      熊本大学(熊本県)
    • Year and Date
      2008-09-04
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 学習者の動機付けを高める学習支援システムに関する研究2008

    • Author(s)
      福永良浩
    • Organizer
      教育システム情報学会(第33回全国大会)
    • Place of Presentation
      熊本大学・熊本
    • Year and Date
      2008-09-04
    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi