Modeling Communicative Competence of Japanese Learners of English
Project/Area Number |
20720162
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | National Institute of Information and Communications Technology |
Principal Investigator |
IZUMI Emi National Institute of Information and Communications Technology, 知識創成コミュニケーション研究センター言語基盤グループ, 短時間研究員 (80450691)
|
Project Period (FY) |
2008 – 2010
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2010)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2008: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
|
Keywords | 学習者コーパス / 通じやす / 学習者の誤 / 語彙の習得 / 第二言語習得 / 学習者の語彙使用 / 語彙知識の深さ / タグ付与 |
Research Abstract |
本研究では、日本人英語発話データ(The NICT Japanese Learner English Corpus)に含まれる誤りを主な手がかりとして、日本人英語における実践的コミュニケーション能力(=通じやすい発話をできる能力)を記述することを目的とする。具体的には、語彙に焦点を当て、どのような語彙知識が不足、または正しく運用(認知)されなかったために誤りが生じたのか、各誤りの原因を推測し、その結果と発話の通じやすさのレベルとの相関を調査する。
|
Report
(3 results)
Research Products
(4 results)