• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of transmission of the knowledge and skill by teaching behavior: From the toddlers and children with developmental disorders

Research Project

Project/Area Number 20730426
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational psychology
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

AKAGI Kazushige  Mie University, 大学院・人間発達環境学研究科, 准教授 (70402675)

Project Period (FY) 2008 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2010: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords教示行為 / 相互作用 / 発達障害 / 自閉症 / 教育実践 / 他者理解
Research Abstract

The purpose of this study is to investigate the transmission process of the knowledge and skill in the typical developing children and the children with developmental disorders children. The results are the follows. The children with autism whose developmental age was 2 year olds could teach other children. Additionally, the adults with autism could teach each other and the skill of the work were transmitted.

Report

(4 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2011 2010 2009 2008

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (7 results) Book (14 results)

  • [Journal Article] 小学校高学年における学級集団の形成過程:他者受容感を育てる子どもどうしの「支え合い」2011

    • Author(s)
      坪田吉巨・赤木和重・松浦均
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要 62

      Pages: 235-256

    • NAID

      40018867910

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 小学校高学年における学級集団の形成過程:他者受容感を育てる子どもどうしの「支え合い」2011

    • Author(s)
      坪田吉巨・赤木和重・松浦均
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 62 Pages: 235-256

    • NAID

      40018867910

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] TEACCHが見えていないものから見えてくる自閉症の理解と教育2010

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      別冊みんなのねがい2010夏号

      Pages: 28-33

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教える行動からみえてくる社会的知性:霊長類の比較発達心理学2009

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      118

      Pages: 104-111

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 教える行動からみえてくる社会的知性2009

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      発達 118

      Pages: 104-111

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 激しい器物破壊行動を示した自閉症者に対する支援:対人関係の発達および衝動性の緩和に注目して2008

    • Author(s)
      赤木和重・北口美弥子
    • Journal Title

      人間発達研究所紀要 20・21

      Pages: 92-102

    • NAID

      40016382613

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自閉症における「障害特性に応じた教育」再考:障害特性に応じつつ,障害特性をこえていく教育へ2008

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      障害者問題研究 36

      Pages: 180-188

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児における抑制的教示行為の発達:「教えないという教え方」は可能か2008

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      発達研究 22

      Pages: 107-115

    • NAID

      40016178923

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 知的障害のある青年期自閉症者における積極的教示行為の発達と障害:行為主体としての自他分化に注目して2008

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要 59

      Pages: 163-176

    • Related Report
      2010 Final Research Report 2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼児における抑制的教示行為の発達 : 「教えないという教え方」は可能か2008

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      発達研究 22

      Pages: 107-115

    • NAID

      40016178923

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 激しい器物破壊行動を示した自閉症者に対する支援 : 対人関係の発達および衝動性の緩和に注目して2008

    • Author(s)
      赤木和重・北口美弥子
    • Journal Title

      人間発達研究所紀要 20・21

      Pages: 92-102

    • NAID

      40016382613

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自閉症における「障害特性に応じた教育」再考 : 障害特性に応じつつ, 障害特性をこえていく教育へ2008

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      障害者問題研究 36

      Pages: 180-188

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 学級集団づくりにおける他者受容感の形成過程2010

    • Author(s)
      坪田吉巨・赤木和重
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回大会発表論文集(350)
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] Development of teaching behavior in children with autism and typical developing children2010

    • Author(s)
      Akagi Kazushige
    • Organizer
      慶應義塾大学GCOEシンポジウムEvolution, Development and Education of Logic and Sensibility
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 「教えない教育」の発達的起源と障害2009

    • Author(s)
      赤木和重
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Year and Date
      2009-03-24
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 激しい器物破壊行動を示した自閉症者への支援:対人関係の発達および衝動性の緩和に注目して2009

    • Author(s)
      赤木和重・北口美弥子
    • Organizer
      日本発達心理学会第20回大会発表論文集(558)
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 教示行為の発達:その進化的基盤2009

    • Author(s)
      赤木和重
    • Organizer
      日本発達心理学会第20回大会発表論文集(32-33)
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育における個別指導と集団づくり2008

    • Author(s)
      赤木和重
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第17回大会発表論文集(14-15)
    • Place of Presentation
      お茶ノ水女子大学
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 青年期・成人期発達障害者の支援に発達研究はどのように貢献できるか?2008

    • Author(s)
      赤木和重
    • Organizer
      日本特殊教育学会第46回大会発表論文集(41)
    • Place of Presentation
      米子ビッグシップ
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] キミヤーズの教材・教具:知的好奇心を引き出す2011

    • Author(s)
      村上公也・赤木和重
    • Publisher
      クリエイツかもがわ
    • Related Report
      2010 Annual Research Report 2010 Final Research Report
  • [Book] 子どもの「心の声」に寄り添う支援2011

    • Author(s)
      金子直由
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      クリエイツかもがわ
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 教示行為の発達(箱田祐司・都築誉史・川畑秀明・萩原滋(編))(認知心理学)2010

    • Author(s)
      赤木和重
    • Total Pages
      375
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 高機能自閉症の基礎理解:まずは知ることから(別府哲・小島道生(編))(「自尊心」を大切にした高機能自閉症の理解と支援)2010

    • Author(s)
      赤木和重
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 認知の発達と内面世界(別府哲・小島道生(編))(「自尊心」を大切にした高機能自閉症の理解と支援)2010

    • Author(s)
      赤木和重
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 「自尊心」を大切にした高機能自閉症の理解と支援2010

    • Author(s)
      別府哲・小島道生
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 認知心理学2010

    • Author(s)
      箱田祐司・都築誉史・川畑秀明・萩原滋
    • Total Pages
      521
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] Autism spectrum disorders in infants and toddlers ; Diagnosis, assessment, and treatment.乳幼児期の自閉症スペクトラム障害:診断・アセスメント・療育2010

    • Author(s)
      Chawarska, K., Klin, A., Volkmar, F.R., 竹内謙彰・荒木穂積(監訳)
    • Total Pages
      438
    • Publisher
      The Guilford Pressクリエイツかもがわ
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 見方が変われば願いが見える:保育・障害者作業所の実践を拓く2009

    • Author(s)
      赤木和重・社会福祉法人コスモス
    • Publisher
      クリエイツかもがわ
    • Related Report
      2010 Final Research Report 2009 Annual Research Report
  • [Book] 自閉症の発達的理解と発達診断:発達的に1歳半頃に焦点をあてて(白石正久・白石恵理子(編))(『教育と保育のための発達診断』)2009

    • Author(s)
      赤木和重
    • Publisher
      全障研出版部
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] ホントのねがいをつかむ:自閉症児を育む教育実践2009

    • Author(s)
      赤木和重・佐藤比呂二
    • Publisher
      全障研出版部
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 違うけど同じ自己:高機能自閉症児の思春期(都筑学(編))(やさしい発達心理学)2009

    • Author(s)
      赤木和重
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 資料でわかる認知発達心理学入門(担当 : 乳児の意図理解の発達)2008

    • Author(s)
      赤木和重
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      ひとなる書房
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] やさしい発達心理学(担当 : 違うけど同じ自己 : 高機能自閉症児の思春期)2008

    • Author(s)
      赤木和重
    • Total Pages
      273
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi