Learning strategy induced use of repeated experiences during skill training
Project/Area Number |
20730487
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Experimental psychology
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Research Institution | Hiroshima Shudo University |
Principal Investigator |
ENDO Nobutaka Hiroshima Shudo University, 人文学部, 准教授 (00454869)
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Project Period (FY) |
2008 – 2009
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2009)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2008: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | 潜在学習 / 視覚的文脈 / 学習方略 / 加齢 / 技能習得 |
Research Abstract |
反復経験は日常的な行動を適切に制御するための基礎になる。本研究では,視覚刺激を用いた目標物の探索課題を反復経験することで獲得される視覚的文脈(目標物とそれ以外の物の空間的配置の規則性)の学習過程において,学習時の方略(受動的探索と能動的探索)が視覚的文脈の獲得および利用に及ぼす影響を若齢者と高齢者で比較検討した。その結果,若齢者では受動的探索が,高齢者では能動的探索が視覚的文脈の獲得を促すこと,獲得された文脈の利用段階では学習時と異なる方略に切り替えても学習効果は残存することが明らかになった。
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Report
(3 results)
Research Products
(5 results)