• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study of Lifelong Learning over Cooperativity and Individualism-Between Theoretical and Field Study-

Research Project

Project/Area Number 20730499
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educaion
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

YASUKAWA Yukiko  Kyoto University, 児童教育学科, 講師 (30452329)

Project Period (FY) 2008 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords生涯学習 / 共同性 / 個 / ベイトソン / フィールド研究 / 自己 / 認識の変容 / メジロー / 学習論 / 地域フィールド研究
Research Abstract

The present study examines the relationship between cooperativity and individualism in the field of lifelong learning based on communication theory by Gregory Bateson. It is an attempt to empirically clarify how individualized emphasis such as self-realization and self-determination actually stimulates anti-individual movements, which represent an alternative cooperativity. Gregory Bateson tried to overcome the individual ideology especially within the modern western culture by considering that the individual is already included in the system of cooperativity and the environment. These exploratory attempts were seen in the practice of lifelong learning in Japanese depopulated communities and the practice of alcoholism self-help groups.

Report

(3 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2009 2008

All Journal Article (2 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 認識の変容に関わる学習論の考察-J. メジローの変容的学習論からG. ベイトソンを読む-2009

    • Author(s)
      安川由貴子
    • Journal Title

      京都大学生涯教育学・図書館教育学研究 第8巻

      Pages: 11-28

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 認識の変容に関わる学習論の考察-J. メジローの変容的学習論からG.ベイトソンを読む-2009

    • Author(s)
      安川由貴子
    • Journal Title

      京都大学生涯教育学・図書館情報学研究 8

      Pages: 11-28

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域と子ども・おとなを結ぶ学習活動-「総合的な学習の時間」の可能性と課題-2009

    • Author(s)
      安川由貴子
    • Organizer
      日本社会教育学会、第56回研究大会
    • Place of Presentation
      大東文化大学
    • Year and Date
      2009-09-19
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 地域と子ども・おとなを結ぶ学習活動―「総合的な学習の時間」の可能性と課題―2009

    • Author(s)
      安川由貴子
    • Organizer
      日本社会教育学会 第56回研究大会(自由研究発表)
    • Place of Presentation
      大東文化大学
    • Year and Date
      2009-09-19
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 認識変容の契機に関する障害学習論的考察-G. ベイトソンのコミュニケーション論をもとに-、関西教育学会2008

    • Author(s)
      安川由貴子
    • Organizer
      第60回大会、自由研究発表
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Year and Date
      2008-11-09
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 認識の変容の契機に関する生涯学習論的考察-G. ベイトソンのコミュニケーション論をもとに-2008

    • Author(s)
      安川由貴子
    • Organizer
      関西教育学会第60回大会自由研究発表
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Year and Date
      2008-11-09
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 認識変容の学習論における自己概念に関する考察-G. ベイトソンのコミュニケーション論をめぐって-2008

    • Author(s)
      安川由貴子
    • Organizer
      日本社会教育学会、第55回研究大会
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Year and Date
      2008-09-20
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 認識変容の学習論のおける自己概念に関する考察-G. ベイトソンのコミュニケーション論をめぐって-2008

    • Author(s)
      安川由貴子
    • Organizer
      日本社会教育学会第55回大会自由研究発表
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Year and Date
      2008-09-20
    • Related Report
      2008 Annual Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi