• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The research on programs about in-school teachers' learning and The design of methods for lesson studies toward creating teachers' reflective practices

Research Project

Project/Area Number 20730543
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionFukushima University

Principal Investigator

YOSHINAGA Noriko  Fukushima University, 人間発達文化学類, 准教授 (30344823)

Project Period (FY) 2008 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2010: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords省察的実践 / 校内研修 / 授業研究 / 同僚性 / 教師のライフヒストリー / 教師の力量形成 / 授業の省察的実践 / 校内授業研究会 / アクションリサーチ / ライフヒストリー
Research Abstract

When teachers take part in-school lesson studies, it is very important to support teachers-not only the practitioners but also the participants-in becoming conscious of their points of view of lessons and pupils' learning. To be concrete, the supports are to become visible their points of view at reflective conferences, to give meanings to their various points of view and to share their issues or questions among the all participants. In doing so, teachers can construct the basis of collegiality in schools.
In addition, while teachers continue their dialogue based on the fact of pupils' learning in lessons, they can experience the reconstruction of their points of view of teaching, learning and children and so on. It is necessity for teachers to write and talk about their practices as a first person narrative.

Report

(4 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2010 2009 2008

All Journal Article (7 results) Presentation (6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 教師の力量形成と「変化」-遠藤隆宏氏の授業スタイル-2010

    • Author(s)
      吉永紀子
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク 303

      Pages: 18-21

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 学びの基盤にあるもの-〈自分〉という座標軸をもつこと-2010

    • Author(s)
      吉永紀子
    • Journal Title

      学習研究連盟季刊誌『飛翔』 35(増刊号)

      Pages: 3-4

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 教師の力量形成と「変化」-遠藤隆宏氏の授業スタイル-2010

    • Author(s)
      吉永紀子
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 303 Pages: 18-21

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学びの基盤にあるもの-<自分>という座標軸をもつこと-2010

    • Author(s)
      吉永紀子
    • Journal Title

      学習研究連盟季刊誌『飛翔』(増刊号)

      Volume: 35 Pages: 3-4

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生徒・同僚との<対話>を通して<学びとは何か>を探究する教師たち―<学び合い>が生まれる学校づくりをめざして―2010

    • Author(s)
      吉永紀子
    • Journal Title

      『教職研修総合特集 教師の言葉とコミュニケーション―教室の言葉から授業の質を高めるために』(秋田喜代美編)(教育開発研究所)

      Pages: 184-189

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教室における子どもの〈声〉*〈文字〉を育てるということ-椙田萬理子(奈良女附小)の実践を手がかりとして-2009

    • Author(s)
      吉永紀子
    • Journal Title

      福島大学国語教育文化学会編『言文』 56

      Pages: 78-90

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 教室における子どもの<声>*<文字>を育てるということ-椙田萬理子(奈良女附小)の実践を手がかりとして-2009

    • Author(s)
      吉永紀子
    • Journal Title

      福島大学国語教育文化学会編『言文』 56

      Pages: 78-90

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の〈観〉の編み直しを支える授業研究2010

    • Author(s)
      吉永紀子
    • Organizer
      日本教育方法学会第46回大会
    • Place of Presentation
      国士舘大学
    • Year and Date
      2010-10-09
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 教師の<観>の編み直しを支える授業研究2010

    • Author(s)
      吉永紀子
    • Organizer
      日本教育方法学会 第46回大会
    • Place of Presentation
      国士舘大学(世田谷キャンパス)
    • Year and Date
      2010-10-09
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 教室談話における教師の役割に関する一考察(2)-自律した学び手の育ちを志向する授業の分析をもとに-2009

    • Author(s)
      吉永紀子
    • Organizer
      日本教育方法学会第45回大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2009-09-26
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 教室談話における教師の役割に関する一考察(2)―自律した学び手の育ちを志向する授業の分析をもとに―2009

    • Author(s)
      吉永紀子
    • Organizer
      日本教育方法学会 第45回大会 自由研究4
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2009-09-26
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 教室談話における教師の役割に関する一考察-自律した学び手の育ちを志向する授業の分析をもとに-2008

    • Author(s)
      吉永紀子
    • Organizer
      日本教育方法学会第44回大会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 教室談話における教師の役割に関する-考察-自律した学び手の育ちを志向する授業の分析をもとに-2008

    • Author(s)
      吉永紀子
    • Organizer
      日本教育方法学会第44回大会・自由研究発表
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 教職研修総合特集 教師の言葉とコミュニケーション-教室の言葉から授業の質を高めるために(生徒・同僚との〈対話〉を通して〈学びとは何か〉を探究する教師たち-〈学び合い〉が生まれる学校づくりをめざして-)(秋田喜代美編)2010

    • Author(s)
      吉永紀子
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2010 Final Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi