• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Developed research on visual information tools for discussion

Research Project

Project/Area Number 20730544
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

OSADA Yuki  University of Tsukuba, 大学院・人文社会科学研究科, 講師 (70360956)

Project Period (FY) 2008 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2010: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2009: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2008: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords話し合い指導 / コミュニケーション能力 / コミュニケーション教育 / 状況的認知 / テキストマイニング / 音声言語指導 / 話し言葉指導 / 話しことば指導 / 状況的認知論 / 国語科 / 話し合い / 視覚情報
Research Abstract

Visual information tools that are used to support discussion are referred to as "visual information tools for discussion". However, because it is difficult to comprehend an entire discussion, it often necessary to also take notes. In such cases, the discussion is omitted and the details are represented in some kind of figure. However, is it possible for people to appropriately comprehend a discussion based on the information in such memos? The main findings indicates that visual information tools for discussion are effective.

Report

(4 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2010 2009 2008

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (5 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] メモの取り方による話し合い報告内容の差異-視覚情報化ツールのテキストマイニングによる質的データ分析-2010

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      読書科学(日本読書学会編) 第53巻第3号

      Pages: 60-70

    • NAID

      130007651563

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国語教育におけるコミュニケーション能力研究の課題2010

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      人文科教育研究(人文科教育学会編) 第37号

      Pages: 33-53

    • NAID

      120002399097

    • URL

      http://www.tulips.tsukuba.ac.jp/limedio/dlam/M10/M1045682/5.pdf

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国語教育におけるコミュニケーション能力研究の課題2010

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 37 Pages: 33-53

    • NAID

      120002399097

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] メモの取り方による話し合い報告内容の差異-視覚情報化ツールのテキストマイニングによる質的データ分析-2010

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      読書科学

      Volume: 53(3) Pages: 60-70

    • NAID

      130007651563

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 話し合いの視覚情報化によって事後の報告はどのように変化するか-大学生によるメモと報告書の語数の量的分析による一考察-2009

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      人文科教育学会編『人文科教育研究』 第36号

      Pages: 1-12

    • NAID

      120002041970

    • URL

      https://www.tulips.tsukuba.ac.jp/limedio/dlam/M10/M1028590/2.pdf

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 話合いの構造把握を可能にする視覚情報化2009

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      文部科学省教育課程課・幼児教育課編『初等教育資料』 850号

      Pages: 74-77

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] グループ討議において学習者が抱える二重性-なぜグループ討議の指導は必要なのか-2009

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      日本国語教育学会編『月刊国語教育研究』 通巻443号

      Pages: 50-57

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 話合いの構造把握を可能にする視覚情報化2009

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      初等教育資料 850

      Pages: 74-77

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 話し合いの視覚情報化によって事後の報告はどのように変化するか―大学生によるメモと報告書の語数の量的分析による一考察―2009

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      人文科教育研究 36

      Pages: 1-12

    • NAID

      120002041970

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 話し合い指導における学習過程上の困難点-状況的認知アプローチからみた事前・事中・事後指導-2009

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      筑波大学日本語日本文学会『日本語と日本文学』 47

      Pages: 1-12

    • NAID

      120000830605

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グループ討議において学習者が抱える二重性-なぜグループ討議の指導は必要なのか-2009

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      日本国語教育学会編『月刊国語教育研究』 443

      Pages: 50-57

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 話し合い指導における学習過程上の困難点-状況的認知アプローチからみた事前・事中・事後指導-2008

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      日本語と日本文学(筑波大学日本語日本文学会) 第47号

      Pages: 1-12

    • NAID

      120000830605

    • URL

      http://www.tulips.tsukuba.ac.jp/limedio/dlam/M96/M964193/8.pdf

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 国語科におけるコミュニケーション教育重視の動向2010

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      中日の言語研究と言語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      中国:北京師範大学
    • Year and Date
      2010-10-17
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 国語科におけるコミュニケーション教育重視の動向2010

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      中日の言語研究と言語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      北京師範大学(中国)
    • Year and Date
      2010-10-17
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 話し合いにおける視覚情報化ツール使用の実態-大学生の授業における質的データ分析-2010

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      人文科教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2010-06-15
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 話し合いにおけるメモと事後の報告との関係-テキストマイニングを用いた大学生の質的データ分析-2008

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      第52回日本読書学会
    • Place of Presentation
      筑波大学附属学校教育局
    • Year and Date
      2008-08-03
    • Related Report
      2010 Final Research Report 2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学におけるコミュニケーションを中核とした「国語」指導2008

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      日本国語教育学会大学部会
    • Place of Presentation
      筑波大学附属学校教育局
    • Year and Date
      2008-06-28
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 新たな時代を拓く 中学校・高等学校国語科教育研究(「話し合いの学習指導の方法」)(全国大学国語教育学会編)2010

    • Author(s)
      長田友紀
    • Publisher
      学芸図書
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 新たな時代を拓く 中学校・高等学校国語科教育研究(全国大学国語教育学会編)(話し合いの学習指導の方法)2010

    • Author(s)
      長田友紀
    • Publisher
      学芸図書
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 新しい時代のリテラシー教育(「話し合い指導におけるコミュニケーション能力論の拡張-事中・事後指導における視覚情報化ツール-」)(桑原隆編)2008

    • Author(s)
      長田友紀
    • Publisher
      東洋館出版
    • Related Report
      2010 Final Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi