• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Historical Study of G.S.Hall's Child Study, Theory and Practice of Special Educational Consideration

Research Project

Project/Area Number 20730563
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Special needs education
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

SENGA Ai  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (10396335)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) KORENAGA Kanako   (90380302)
Project Period (FY) 2008-04-08 – 2014-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥5,241,879 (Direct Cost: ¥4,032,216、Indirect Cost: ¥1,209,663)
Fiscal Year 2013: ¥846,303 (Direct Cost: ¥651,003、Indirect Cost: ¥195,300)
Fiscal Year 2012: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2011: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2009: ¥235,576 (Direct Cost: ¥181,213、Indirect Cost: ¥54,363)
Fiscal Year 2008: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
KeywordsG.S.ホール / 児童研究 / G.S. ホール / 特別学級 / クラーク大学 / アメリカ合衆国 / 遅滞児 / 特別な教育的配慮 / 特別学校・学級 / ウスター / G. S. ホール / マサチューセッツ州 / 異常児 / 多様性 / 個人差
Research Abstract

Data for this study were mainly collected from reports and proceedings on child study around 1910, and the G.S. Hall Papers with correspondence, and the Clark University Papers with annual registers in the special collection of the Clark University Library.The analysis was based on the following three points: (1)G. S. Hall in the organization and administration, (2)in-service training for local teachers, and (3)guidance and consultation regarding sub-normal children.I have also discussed special educational consideration for children with various difficulties in public schools with a particular focus on special schools and special classes in Worcester from 1898 to 1910.In Worcester, there were two types of special school: Special or ungraded classes and self-contained special schools.

Report

(8 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report   Self-evaluation Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2013 2012 2011 2010 2009 2008 Other

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] クラーク大学児童研究所におけるG.S.ホールと遅滞児の相談・研修活動 : 設立初期(1909―1914 年)を中心に2013

    • Author(s)
      千賀愛
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 51(2) Pages: 93-103

    • NAID

      40019834147

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] クラーク大学児童研究所におけるG.S.ホールと遅滞児の相談・研修活動 : 設立初期(1909~1914年)を中心に2013

    • Author(s)
      千賀 愛
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 51(2) Pages: 93-103

    • NAID

      40019834147

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 20 世紀初頭のアメリカとスウェーデンにおける特別学級・補助学級に関する検討-学習困難児の実態把握の方法を中心に-2012

    • Author(s)
      千賀愛・是永かな子
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 63(1) Pages: 99-114

    • NAID

      110009559920

    • URL

      http://s-ir.sap.hokkyodai.ac.jp/dspace/handle/123456789/6801

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 20世紀初頭のアメリカとスウェーデンにおける特別学級・補助学級に関する検討-学習困難児の実態把握の方法を中心に-2012

    • Author(s)
      千賀愛, 是永かな子
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要 教育科学編

      Volume: 63 (1)(印刷中)

    • NAID

      110009559920

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 20世紀初頭のアメリカとスウェーデンにおける特別学級・補助学級に関する検討-学習困難児の実態把握の方法を中心に-2012

    • Author(s)
      千賀愛・是永かな子
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 63(1)(掲載確定)

    • NAID

      110009559920

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] ウスター(Worcester)の公立学校における多様な困難・ニーズのある子どもの特別な教育的配慮と特別学校・学級(1898-1910 年)2010

    • Author(s)
      千賀愛
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 61(1) Pages: 75-90

    • NAID

      110008428872

    • URL

      http://s-ir.sap.hokkyodai.ac.jp/dspace/handle/123456789/2289

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] ウスター(Worcester)の公立学校における多様な困難・ニーズのある子どもの特別な教育的配慮と特別学校・学級(1898-1910年)2010

    • Author(s)
      千賀愛
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編) 61巻1号

      Pages: 75-90

    • NAID

      110008428872

    • Related Report
      2010 Self-evaluation Report
  • [Journal Article] ウスター(Worcester)の公立学校における多様な困難・ニーズのある子どもの特別な教育的配慮と特別学校・学級(1898-1910年)2010

    • Author(s)
      千賀愛
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 61(1) Pages: 75-90

    • NAID

      110008428872

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] ウスター(Worcester)の公立学校における多様な困難・ニーズのある子どもの特別な教育的配慮と特別学校・学級(1898-1910年)2010

    • Author(s)
      千賀愛
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要 教育科学編 第61巻第1号(8月掲載予定)

    • NAID

      110008428872

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] クラーク大学教育学科の児童研究とマサチューセッツ州Worcester の児童・教育問題: 1890-1900 年を中心に2008

    • Author(s)
      千賀愛
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 59巻1号 Pages: 195-207

    • NAID

      110006825925

    • URL

      http://s-ir.sap.hokkyodai.ac.jp/dspace/handle/123456789/897

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] クラーク大学教育学科の児童研究とマサチューセッツ州Worcester の児童・教育問題:1890-1900年を中心に2008

    • Author(s)
      千賀愛
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編) 59巻1号

      Pages: 195-207

    • NAID

      110006825925

    • Related Report
      2010 Self-evaluation Report
  • [Journal Article] クラーク大学教育学科の児童研究とマサチューセッツ州Worcesterの児童・教育問題 : 1890-1900年を中心に2008

    • Author(s)
      千賀愛
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編) 59巻1号

      Pages: 195-207

    • NAID

      110006825925

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] デューイ実験学校における多様性と個人差への視座2013

    • Author(s)
      千賀愛
    • Organizer
      日本デューイ学会第57回研究大会
    • Place of Presentation
      新潟青陵大学
    • Year and Date
      2013-09-21
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] G.S.ホールとクラーク大学児童研究所(Children's Institute)の設立過程の検討2011

    • Author(s)
      千賀愛
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会
    • Place of Presentation
      福岡教育大学
    • Year and Date
      2011-11-06
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] G.S.ホールとクフーク大学児童研究所(Children's Institute)の設立過程の検討2011

    • Author(s)
      千賀愛
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会
    • Place of Presentation
      福岡教育大学
    • Year and Date
      2011-11-06
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国クラーク大学児童研究所(Children's Institute)における異常児研究とG.S.ホール2011

    • Author(s)
      千 賀愛
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2011-09-25
    • Related Report
      2013 Final Research Report 2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 19世紀末から20世紀初頭マサチューセッツ州ウスターの特別学校・学級と特別な教育的配慮2010

    • Author(s)
      千賀愛
    • Organizer
      日本特別ニーズ学会
    • Place of Presentation
      岡山大学教育学部
    • Year and Date
      2010-11-07
    • Related Report
      2013 Final Research Report 2010 Annual Research Report 2010 Self-evaluation Report
  • [Presentation] デューイ実験学校における多様性と個人差への視座

    • Author(s)
      千賀 愛
    • Organizer
      日本デューイ学会第57回研究大会
    • Place of Presentation
      新潟青陵大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] デューイ教育学と特別な教育的配慮のパラダイム 実験学校と子どもの多様な困難・ニーズへの教育実践2009

    • Author(s)
      千賀愛
    • Total Pages
      342
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] デューイ教育学と特別な教育的配慮のパラダイム2009

    • Author(s)
      千賀愛
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2010 Self-evaluation Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi