• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The study for the framework of the Early Childhood Special Education and Care

Research Project

Project/Area Number 20730570
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Special needs education
Research InstitutionUniversity of Toyama

Principal Investigator

MIZUUCHI Toyokazu  富山大学, 人間発達科学部, 准教授 (30372478)

Project Period (FY) 2008 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2010: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2009: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2008: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords障害児保育 / 特別支援教育 / インクルージョン / 保育の質評価 / 障害理解教育 / 幼稚園 / 保育所 / スクリーニング / 園内委員会
Research Abstract

This study is to establish the systems of Early Childhood Special Ecducation and Care. Inclusive early childhood education in the United States were ovserved and get many infomation about assessment, case conference, IEP & IFSP, the role of cordinator and so on. Based on this research, practical study were examined in some day care center at Japan to ensure the effect of encourage to develop chidren's abilities and social skills in inclusive settings.

Report

(4 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2012 2010 2009 2008 Other

All Journal Article (8 results) Presentation (6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 広汎性発達障害児童を対象としたソーシャルスキル・トレーニングの効果2010

    • Author(s)
      水内豊和, ほか
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部紀要

      Volume: 4(2) Pages: 81-95

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 広汎性発達障害児童を対象としたソーシャルスキル・トレーニングの効果2010

    • Author(s)
      水内豊和, ほか
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部紀要 4(2)

      Pages: 81-95

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの社会性を高める保育支援2009

    • Author(s)
      水内豊和, ほか
    • Journal Title

      とやま特別支援学年報

      Volume: 3 Pages: 23-29

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 子どもの社会性を高める保育支援2009

    • Author(s)
      水内豊和, ほか
    • Journal Title

      とやま特別支援学年報 3

      Pages: 23-29

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼稚園における特別支援教育の体制づくりに関する実践研究2008

    • Author(s)
      水内豊和
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部紀要

      Volume: 3(1) Pages: 93-99

    • NAID

      120002440465

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 発達障害児の支援のための評価チェックリストの作成の試み(1)-特性シートの改訂に向けて-2008

    • Author(s)
      水内豊和, ほか
    • Journal Title

      とやま特別支援学年報

      Volume: 2 Pages: 53-69

    • NAID

      120003497725

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 幼稚園における特別支援教育の体制づくりに関する実践研究2008

    • Author(s)
      水内豊和
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部紀要 3(1)

      Pages: 93-99

    • NAID

      120002440465

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発達障害児の支援のための評価チェックリストの作成の試み(1)-特性シートの改訂に向けて-2008

    • Author(s)
      水内豊和, ほか
    • Journal Title

      とやま特別支援学年報 2

      Pages: 53-69

    • NAID

      120003497725

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム児における遊びとこだわり・感覚過敏との関係(1)保育所における自閉症スペクトラム児の遊び・おもちゃの選好や遊び方について2012

    • Author(s)
      水内豊和
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      東京家政大学
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 幼児用発達障害スクリーニング尺度の開発(3)-本調査のための尺度作成-2009

    • Author(s)
      水内豊和, ほか
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Related Report
      2010 Final Research Report 2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児用発達障害スクリーニング尺度の開発(4)-実用化に向けた質的検討-2009

    • Author(s)
      水内豊和, ほか
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Related Report
      2010 Final Research Report 2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児用発達障害スクリーニング尺度の作成について(2)-PDD・ADHD・LDの特性識別についての検討-。2008

    • Author(s)
      水内豊和, ほか
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学
    • Year and Date
      2008-05-17
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児用発達障害スクリーニング尺度の作成について(2)-PDD・ADHD・LDの特性識別についての検討-2008

    • Author(s)
      水内豊和, ほか
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] グループペアレント・トレーニングプログラムり開発と効果検討-教育センターにおける教育相談活動としての取り組み-2008

    • Author(s)
      水内豊和, ほか
    • Organizer
      日本発達障害学会
    • Place of Presentation
      明治学院大学
    • Related Report
      2010 Final Research Report 2008 Annual Research Report
  • [Book] 子どものニーズに応じた保育-活動に根ざした介入-(Pretti-Frontczak, K. & Bricker, D.(2004) An Activity-Based Approach to Early Inter vention: Third Edition. Brooks.)

    • Author(s)
      水内豊和, (分担訳)
    • Publisher
      二瓶社
    • Related Report
      2010 Final Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi