• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Special Activity Guidance Programs : Reconstructing Classroom Activities to Foster Empathy

Research Project

Project/Area Number 20830126
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionEichi University

Principal Investigator

MATSUOKA Yoshiki  Eichi University, 人間文化共生学部, 准教授 (10510539)

Project Period (FY) 2008 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥1,625,000 (Direct Cost: ¥1,250,000、Indirect Cost: ¥375,000)
Fiscal Year 2009: ¥702,000 (Direct Cost: ¥540,000、Indirect Cost: ¥162,000)
Fiscal Year 2008: ¥923,000 (Direct Cost: ¥710,000、Indirect Cost: ¥213,000)
Keywordsガイダンスプログラム / 共感性 / ロールプレイ / 生きる力 / 人間関係形成能力 / 教育学
Research Abstract

Our research studied methods of fostering empathy, which is considered a necessary skill in life education. We developed an empathy training program as a systematic, intentional guidance program. Each session consisted of four time units, using classroom role-playing with a focus on sharing afterwards. Students looked at the feelings of uncertainty experienced during the role-playing, and came to a greater understanding of themselves and others through sharing. This resulted in enhanced empathy.

Report

(3 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2010 2009 2008 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 即興性のロールプレイによる人間関係づくり2010

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Journal Title

      平成21年度研究推進報告(日本特別活動学会)

      Pages: 11-13

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 「即興性」のロールプレイによる人間関係づくり2010

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Journal Title

      日本特別活動学会研究開発委員会『平成21年度研究推進報告』 分担

      Pages: 11-13

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 共感性育成プログラムによる生徒の心理的変容効果に関する研究2009

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Journal Title

      学位論文

      Pages: 1-139

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ガイダンスプログラムによる人間関係形成能力の育成2009

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Journal Title

      平成20年度研究推進報告(日本特別活動学会)

      Pages: 12-13

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 共感性育成プログラムによる生徒の心理的変容効果に関する研究2009

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Journal Title

      大阪府立大学学位論文 単冊子

      Pages: 1-139

    • Related Report
      2009 Annual Research Report 2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 人間関係能力育成の必要性2008

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Journal Title

      論壇(日本特別活動学会) 会報48号

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 共感性育成プログラムによる生徒の心理的変容効果に関する研究2009

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Organizer
      日本特別活動学会・研究開発委員会
    • Place of Presentation
      中野区立中野第三中学校(東京都)
    • Year and Date
      2009-11-21
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 共感性育成プログラムによる生徒の心理的変容効果に関する研究2009

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Organizer
      日本特別活動学会研究開発委員会
    • Place of Presentation
      東京都中野区立第三中学校
    • Year and Date
      2009-11-21
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 1件)(1)松岡敬興、「受容的・共感的な姿勢を基軸に据えたアプローチ」、『道徳教育』2008

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Publisher
      明治図書出版
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Remarks] 松岡敬興、「『思いやり』のかたちを体感してみよう」、日本学術振興会科学研究費・ひらめき☆ときめきサイエンス~ようこそ大学の研究室へ~KAKENHI、2009

    • URL

      http://www.jsps.go.jp/hirameki/ht21000/ht21155-.pdf

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Remarks] 松岡敬興、「人間関係力を育む」、『日本教育新聞』、2008

    • Related Report
      2009 Final Research Report

URL: 

Published: 2008-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi