• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

音象徴進化仮説ー普遍性から言語個別性、身体性から抽象性・体系性へ

Research Project

Project/Area Number 20H00014
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Medium-sized Section 2:Literature, linguistics, and related fields
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

今井 むつみ  慶應義塾大学, 環境情報学部(藤沢), 教授 (60255601)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大槻 美佳  北海道大学, 保健科学研究院, 准教授 (10372880)
生田目 美紀  京都女子大学, 家政学部, 教授 (20320624)
秋田 喜美  名古屋大学, 人文学研究科, 准教授 (20624208)
佐治 伸郎  早稲田大学, 人間科学学術院, 准教授(テニュアトラック) (50725976)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥44,590,000 (Direct Cost: ¥34,300,000、Indirect Cost: ¥10,290,000)
Fiscal Year 2024: ¥10,140,000 (Direct Cost: ¥7,800,000、Indirect Cost: ¥2,340,000)
Fiscal Year 2023: ¥8,190,000 (Direct Cost: ¥6,300,000、Indirect Cost: ¥1,890,000)
Fiscal Year 2022: ¥8,190,000 (Direct Cost: ¥6,300,000、Indirect Cost: ¥1,890,000)
Fiscal Year 2021: ¥8,320,000 (Direct Cost: ¥6,400,000、Indirect Cost: ¥1,920,000)
Fiscal Year 2020: ¥9,750,000 (Direct Cost: ¥7,500,000、Indirect Cost: ¥2,250,000)
Keywords言語習得 / 言語進化 / 音象徴 / 言語の類像性 / 身体性
Outline of Research at the Start

子どもは乳児期から複数の感覚を脳内で対応づけ統合することができ,音象徴などの類像性が言語習得初期に重要であるという音象徴ブートストラッピング仮説(Imai & Kita, 2014)が支持されている.他方で,身体性オノマトペでも,個別言語の音韻体系に大きく制約された恣意性をもつ.このことは,身体に接地しながらどのように記号の抽象化が進み,子どもが言語習得の過程でどのように抽象的な概念を身体化していくのかという問いが重要であることを示す.この問題を解明するために,音象徴の進化の過程に焦点をあて,生物学的要因を基盤とする類像性が文化的,言語学的な要因とどのように相互作用するのかを明らかにする.

Outline of Annual Research Achievements

語彙習得の問題に関して近年注目されているのが身体性と類像性(iconicity)の役割である.類像性とは,形式と意味の間に感じられる類似性と定義される(Peirce, 1932).子どもは言語学習がはじまる以前の乳児期から視覚,聴覚,触覚などの異感覚を脳内で対応づけ,統合することができ,音象徴(「タケテ」が尖った図形と結びつくように,音と意味が偶然を越えた関係を持つ現象)やジェスチャーに代表される類像性が言語習得初期に非常に重要であるという音象徴ブートストラッピング仮説(Perniss & Vigliocco, 2014; Imai & Kita, 2014)は多くの研究者に支持されている.
他方で異言語比較研究では,身体とのつながりが強いオノマトペでも,個別言語の音韻体系に大きく制約された恣意性をもつことも示された(Saji et al.,2019).このことは,身体に接地しながらどのように記号の抽象化が進んでいき,子どもが言語習得の過程でどのように抽象的な概念を身体化していくのかという問いこそが重要であることを示す.本研究では,こういった記号接地問題(Harnad, 1990)と呼ばれる問題を解明するために,音象徴の進化の過程に焦点をあて,生物学的要因を基盤とする類像性が文化的,言語学的な要因とどのように相互作用するのかを,言語学,認知心理学,数理心理学,神経心理学,フィールド言語学の学際的な共同研究によって,多角的,多層的に明らかにするため,言語共通の音象徴性と言語固有の音象徴性を作り出す要因の同定や聴覚障がい者の音象徴性に関する調査・分析を行った.さらに, 音象徴性を含めた言語習得研究の大局について
学術論文として公開した.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

研究代表者の今井と,研究分担者の佐治は学術雑誌「認知科学」において「言語習得研究のこれまでとこれから」と題し,論文を発表言語習得研究を俯瞰的に捉えこれまでの歴史的な研究経緯を振り返りつつ,これからの研究の青写真を展開し,その中で本研究のキーワードである音象徴がどのような役割を果たしうるのかを述べた.
次に,言語共通の音象徴性と言語固有の音象徴性を作り出す要因の同定,のテーマにおいては触覚素材を用いて日本語・英語・チェコ語の各言語の話者による音象徴表現を収集し,各刺激に対してどのような特徴を見出し, どのような音が用いられたのかを分析した.その結果, 日本語における有声/無声の関連など従来の研究結果と一致する結果を得られるとともに,軸を共有しつつ逆向きの傾向を示す音素があるなど言語個別の音韻的な構造による影響が見られた.
さらに,聴覚障がい者の持つ音象徴性を検討するため, bouba-kikiとして知られる丸い図形と尖った図形に対し, 音象徴研究においてこれまで用いられてきた無意味語を提示し,当てはまるかどうか評価してもらう調査を行った.本調査の結果を学術論文として公開するため論文化を進めている.

Strategy for Future Research Activity

I)言語共通の音象徴性と言語固有の音象徴性を作り出す要因の同定のテーマにおいては順調にデータの収集が進んでおり,分析を継続して進める予定である.聴覚障がい者の持つ音象徴性を検討するテーマにおいては,分析が進み成果公開のための論文を投稿中である.音象徴の脳内基盤の検討つまり失語症患者を対象とした音象徴性の調査については,研究分担者と計測機器のやり取りを行い,調査の進め方などを検討している.

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Comments on the Screening Results   Annual Research Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (10 results) Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 7 results) Book (3 results) Remarks (4 results)

  • [Int'l Joint Research] Temple University(米国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Sabanci University(トルコ)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Sabanci University(トルコ)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Univerzita Karlova v Praze(チェコ)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Warwick(英国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Temple University/Trinity University(米国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Sabanci University(トルコ)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Univerzita Karlova v Praze(チェコ)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Warwick(英国)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Temple University/Trinity University(米国)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] The past and future of research on language development2023

    • Author(s)
      今井 むつみ、佐治 伸郎
    • Journal Title

      Cognitive Studies: Bulletin of the Japanese Cognitive Science Society

      Volume: 30 Issue: 1 Pages: 63-73

    • DOI

      10.11225/cs.2022.076

    • ISSN
      1341-7924, 1881-5995
    • Year and Date
      2023-03-01
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] From green to turquoise: Exploring age and socioeconomic status in the acquisition of color terms2022

    • Author(s)
      Scott Molly E.、Kanero Junko、Saji Noburo、Chen Yu、Imai Mutsumi、Golinkoff Roberta M.、Hirsh-Pasek Kathy
    • Journal Title

      First Language

      Volume: 43 Issue: 1 Pages: 3-21

    • DOI

      10.1177/01427237221112499

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The contingency symmetry bias (affirming the consequent fallacy) as a prerequisite for word learning: A comparative study of pre-linguistic human infants and chimpanzees2021

    • Author(s)
      Imai Mutsumi, Murai Chizuko, Miyazaki Michiko, Okada Hiroyuki, Tomonaga Masaki
    • Journal Title

      Cognition

      Volume: 214 Pages: 104755-104755

    • DOI

      10.1016/j.cognition.2021.104755

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Learning Individual Verbs and the Verb System: When Are Multiple Examples Helpful?2020

    • Author(s)
      Imai Mutsumi, Childers Jane B.
    • Journal Title

      Language and Concept Acquisition from Infancy Through Childhood

      Volume: - Pages: 131-158

    • DOI

      10.1007/978-3-030-35594-4_7

    • ISBN
      9783030355937, 9783030355944
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Culture, Language, and Thought2020

    • Author(s)
      Imai Mutsumi, Kanero Junko, Masuda Takahiko
    • Journal Title

      Oxford Research Encyclopedia of Psychology

      Volume: -

    • DOI

      10.1093/acrefore/9780190236557.013.579

    • ISBN
      9780190236557
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 言語はなぜ身体的でかつ恣意的なのか―「類像性の輪」仮説2022

    • Author(s)
      今井むつみ
    • Organizer
      日本英語学会第40回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] AI時代の教育の実践、情報教育セミナー2021

    • Author(s)
      今井むつみ
    • Organizer
      学習情報研究センター主催情報教育セミナー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 認知科学からみた合理的な英語学習と英語教育2021

    • Author(s)
      今井むつみ
    • Organizer
      全国英語教育学会 第46回長野研究大会 特別講演
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] SONY「オノマトペの認知科学」2021

    • Author(s)
      今井むつみ
    • Organizer
      Research and Development Section講演
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Evolution of verb meanings in children and L2 adult learners through reorganization of an entire semantic domain: The case of Chinese carry/hold verbs.2021

    • Author(s)
      Mutsumi Imai
    • Organizer
      Chinese University of Hong Kong Seminar for the Department of linguistics and modern languages. (online)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 英語論文投稿への道2020

    • Author(s)
      今井むつみ
    • Organizer
      日本心理学会 日本心理学会企画シンポジウム1
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Exploitation of iconicity in Hard-of-Hearing and Hearing individuals. Talk presented at the British Cognitive Linguistic Society Preconference Workshop2020

    • Author(s)
      Mutsumi Imai
    • Organizer
      Iconicity in language: theoretical issues and future directions.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 算数文章題が解けない子どもたち2022

    • Author(s)
      今井 むつみ、楠見 孝、杉村 伸一郎、中石 ゆうこ、永田 良太、西川 一二、渡部 倫子
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      4000054155
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Numeral Classifiers and Classifier Languages: Chinese, Japanese, and Korean2020

    • Author(s)
      Edited By Chungmin Lee, Young-Wha Kim, Byeong-Uk Yi
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      Roudledge.
    • ISBN
      1138054976
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 英語独習法2020

    • Author(s)
      今井 むつみ
    • Total Pages
      282
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      9784004318606
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 今井むつみ研究室

    • URL

      https://cogpsy.sfc.keio.ac.jp/imailab/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Remarks] ABLE ARCHIVES

    • URL

      https://cogpsy.sfc.keio.ac.jp/ablearchives/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 「ことばは現実世界の認識に影響するか」現実科学ラボ・レクチャーシリーズ Vol.11

    • URL

      https://reality-science011.peatix.com/?lang=ja

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 広辞苑大学×神保町ブックセンター 「頭の中にある意味 vs. 辞書に書かれた意味」

    • URL

      https://passmarket.yahoo.co.jp/event/show/detail/026fqp4wmum11.html

    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi