• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

CEFR-Jに基づくCAN-DOタスク中心の教授と評価に関する総合的研究

Research Project

Project/Area Number 20H00095
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

根岸 雅史  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 教授 (50189362)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 投野 由紀夫  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (10211393)
高田 智子  清泉女子大学, 文学部, 教授 (20517594)
奥村 学  東京工業大学, 科学技術創成研究院, 教授 (60214079)
中谷 安男  法政大学, 経済学部, 教授 (90290626)
石井 康毅  成城大学, 社会イノベーション学部, 教授 (70530103)
片桐 徳昭  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (60734829)
長沼 君主  東海大学, 総合教育センター, 教授 (20365836)
工藤 洋路  玉川大学, 文学部, 教授 (60509173)
大橋 由紀子  ヤマザキ動物看護大学, 動物看護学部, 教授 (40589793)
村越 亮治  玉川大学, 文学部, 准教授 (30567110)
篠崎 隆宏  東京工業大学, 工学院, 准教授 (80447903)
内田 諭  九州大学, 言語文化研究院, 准教授 (20589254)
周 育佳  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 准教授 (40771944)
和泉 絵美  京都大学, 国際高等教育院, 准教授 (80450691)
能登原 祥之  同志社大学, 文学部, 教授 (70300613)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥44,720,000 (Direct Cost: ¥34,400,000、Indirect Cost: ¥10,320,000)
Fiscal Year 2024: ¥9,360,000 (Direct Cost: ¥7,200,000、Indirect Cost: ¥2,160,000)
Fiscal Year 2023: ¥7,280,000 (Direct Cost: ¥5,600,000、Indirect Cost: ¥1,680,000)
Fiscal Year 2022: ¥8,190,000 (Direct Cost: ¥6,300,000、Indirect Cost: ¥1,890,000)
Fiscal Year 2021: ¥8,710,000 (Direct Cost: ¥6,700,000、Indirect Cost: ¥2,010,000)
Fiscal Year 2020: ¥11,180,000 (Direct Cost: ¥8,600,000、Indirect Cost: ¥2,580,000)
KeywordsCEFR 授業分析 / CEFR-J パフォーマンステスト / 指導効果 / CEFR-J パフォーマンステス / CEFR / CEFR-J / 授業分析 / パフォーマンステスト / パフォーマンス・テスト
Outline of Research at the Start

本研究では、日本の英語教育改革のためにCEFRを改良して構築されたCEFR-Jに基づくCAN-DOベースの指導・学習効果を実証的に検証する。CEFR-J CAN-DOリストとそれに付属するさまざまな言語教育資源を協力校に提供、CAN-DOベースの指導研修を施し、1つのCAN-DOの習熟をみる短期(1-2ヶ月)およびCAN-DO的な英語力の全体的発達をみる長期(2年から3年)のデータ収集を予定している。これらの詳細データは協力校から採取する一方、パフォーマンス・テストをオンラインで実施し、量と質の面からの分析を可能にする。CAN-DOベースの効果的指導の要因を分析し、指導と評価の方法を改善する。

Outline of Annual Research Achievements

2023年度は CEFR-J を紹介するための文科省補助金「新たな教師の学び:オンライン研修コンテンツ開発」で小中高の各レベル向けにCEFRと学習指導要領の連携を図るためのビデオ教材を作成を行い、科研メンバーが総動員でこの作成に当たったため、科研の授業データ整備が多少停滞した。一方、CEFR-J の活動とその構築してきた資源を海外の研究者・教員向けに英語で紹介する CEFR-J English Workshop を12月16日にオンラインで開催し、登録者 249名、当日参加者 164名(国籍:タイ、フィリピン、マレーシア、英国、香港、台湾、韓国、日本)を得た。また引き続き、東舞鶴高等学校での二学期のビデオ撮影を、同一の教科書、改善したパフォーマンステスト等を用いて行った。まったく同じ教員、教科書で、新しい生徒とグレードアップした授業での再度の授業ビデオコーパス構築が大きな成果となった。さいたま市の英作文プロジェクトもかなりの規模での書き起こしの整備が進み、担当メンバーが語彙発達・エラーなどを解析した。2024年3月25日(土)東京外国語大学研究講義棟で CEFR-J 2024 Symposium を対面で開催し、約160名の参加が得られた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

今年度は東舞鶴高等学校の2学期(高校1年生、論理表現)の授業を1単元分撮影し、さらにさいたま市からも授業内で書いた英作文、および CEFR-J Can Do テストの作文課題を1年間継続して提供してもらえた。これにより最終年度に向けて分析に十分なデータ量を確保できる見込である。これをもとに授業での教員や生徒の変容、パフォーマンステストでの変容などを質・量を併せ持った分析を本格的に行い、CEFR-J というフレームワークを現場の実践に利用する意義とその成果を世界に発信したい。

Strategy for Future Research Activity

2024年度は研究の最終年度に当たるので、2025年3月開催予定の CEFR-J 2025 International Symposium に間に合うように東舞鶴高等学校・さいたま市立土屋中学校の各種データの最終整備と夏休みにかけて分析を行いたい。東舞鶴高等学校は2022-24年の3年間の授業データがまとまった形で分析できる。特に1名の教員が3年を通して授業実践に参加してくれたので、この教員の言語教育観や英語指導への考え方や姿勢などの変容もインタビュー等で裏付けを試みたい。さいたま市のデータはかなりの規模になったため、特別編成のカリキュラムを試行しているさいたま市の実践の評価検証をコーパス分析の手法を駆使して分析を試みる。最終的な成果は、年度末の国際会議で英語で発信すると共に、海外出版社より CEFR-J の論文集として成果発表をする予定である。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Comments on the Screening Results   Annual Research Report
  • Research Products

    (150 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (33 results) (of which Peer Reviewed: 17 results,  Open Access: 9 results) Presentation (103 results) (of which Int'l Joint Research: 25 results,  Invited: 22 results) Book (14 results)

  • [Journal Article] Bidirectional Transformer Reranker for Grammatical Error Correction2024

    • Author(s)
      Ying Zhang, Hidetaka Kamigaito and Manabu Okumura
    • Journal Title

      the Journal of Natural Language Processing

      Volume: Vol.31, No.1 Pages: 3-46

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Research on the Relationship between Difficulty Levels of Collocations and Their Constituent Words2023

    • Author(s)
      石井康毅
    • Journal Title

      Journal of Corpus-based Lexicology Studies

      Volume: 5 Pages: 39-53

    • DOI

      10.24546/0100479384

    • ISSN
      2434-169X
    • Year and Date
      2023-03-10
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Constructing a Collocation Database for the CEFR-J Wordlist2023

    • Author(s)
      福田航平・投野由紀夫
    • Journal Title

      言語資源ワークショップ発表論文集 = Proceedings of Language Resources Workshop

      Volume: 1 Pages: 133-146

    • DOI

      10.15084/00003733

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1328/00003733/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Research into dictionary use in an era of e-lexicography2023

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Journal Title

      ASIALEX 2023 Proceedings

      Volume: - Pages: 28-33

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Developing “Can do” descriptors for L2 dictionary use: A preliminary version2023

    • Author(s)
      Kawamoto, N. & Tono, Y.
    • Journal Title

      ASIALEX 2023 Proceedings

      Volume: - Pages: 103-113

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Toward multilingual language assessment: Adapting CEFR-J Can Do Tests2023

    • Author(s)
      Tono, Y. & Negishi, M.
    • Journal Title

      Conference Proceedings of the ALTE 8th International Conference, Madrid

      Volume: - Pages: 204-208

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Unlocking the Complexity of English Phrasal Verbs and Polysemes: An Analysis of Semantic Relations Using A-Level Vocabulary Items2023

    • Author(s)
      Takebayashi, K. & Tono, Y.
    • Journal Title

      Proceedings of the 4th Conference on Language, Data and Knowledge

      Volume: - Pages: 566-578

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Vocabulary Analyzer Based on CEFR-J Wordlist for Self-reflection (VACSR) Version 22023

    • Author(s)
      Ohashi, Y., Katagiri, N., Oshikiri, T.
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Corpus Research

      Volume: 4 (2) Pages: 75-87

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Importance of Criterial Features for CEFR-based textbooks: A Case Study Using CVLA2022

    • Author(s)
      畔元里沙子, 内田諭
    • Journal Title

      言語文化論究

      Volume: 48 Pages: 35-47

    • DOI

      10.15017/4773109

    • ISSN
      1341-0032
    • Year and Date
      2022-03-17
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] CEFR上位者のビジネスライティングにおける効果的なコミュニケーション戦略の検証2022

    • Author(s)
      中谷安男
    • Journal Title

      国際ビジネスコミュニケーション学会研究年報

      Volume: 81号 Pages: 3-9

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 良品計画の土着化と個店経営戦略:新潟直江津と北海道函館のケーススタディ2022

    • Author(s)
      中谷安男
    • Journal Title

      経済志林

      Volume: 90巻 3・.4号 Pages: 123-153

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Vocabulary Analyzer Based on CEFR-J Wordlist for Self-reflection (VACSR): From Classroom Corpus Compilation to Self-reflection2022

    • Author(s)
      Ohashi, Y., Katagiri, N., Oshikiri, T.
    • Journal Title

      International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World (IJLLALW)

      Volume: 31 (1) Pages: 1-15

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Lost in translation: Translatability of the CEFR-J based English tests2021

    • Author(s)
      Masashi Negishi
    • Journal Title

      ALTE Collated Papers for the ALTE 7th International Conference, Madrid

      Volume: - Pages: 29-32

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 新『観点別評価』はどう始まったか2021

    • Author(s)
      根岸 雅史
    • Journal Title

      語研ジャーナル

      Volume: 20 Pages: 5-14

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] CEFR-J x 28: Corpus-based multilingual pedagogical resources and e-learning systems for 28 languages2021

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Journal Title

      Perez-Parades, P. & Mark, G. (eds.) Beyond concordance lines: applications of corpora in language education. John Benjamins.

      Volume: ー Pages: 231-252

    • DOI

      10.1075/scl.102.10ton

    • ISBN
      9789027209894, 9789027258496
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 言語活動と効果的に関連付けた文法指導の新学習指導要領準拠中学校教科書における具現化2021

    • Author(s)
      高田 智子
    • Journal Title

      JACET授業学ジャーナル

      Volume: 第2号 Pages: 1-17

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国際ビジネスジャーナルの Abstract の Move -英文でいかに査読者と交渉するべきか2021

    • Author(s)
      中谷安男
    • Journal Title

      国際ビジネスコミュニケーション学会研究年報

      Volume: 第80号 Pages: 3-10

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グローバルリーダーによるコミュニケーション・ストラテジーの検証 : オックスフォード・ユニオンとチャーチル2021

    • Author(s)
      中谷安男
    • Journal Title

      経済志林

      Volume: 第88号(4) Pages: 173-200

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] ディベートにおけるコミュニケーション戦略 : オックスフォード・ユニオンとグラッドストンの分析事例2021

    • Author(s)
      中谷安男
    • Journal Title

      経済志林

      Volume: 第89号(1) Pages: 1-31

    • NAID

      120007173175

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 技術革新の歴史から見た英語教育の将来2021

    • Author(s)
      根岸雅史
    • Journal Title

      令和2年度英語教育(熊本県中学校英語教育研究会会誌

      Volume: 51 Pages: 99-102

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英語読解教材のCEFRレベルの推定 : CVLAの妥当性評価2021

    • Author(s)
      内田諭, 根岸雅史
    • Journal Title

      Journal of Corpus-based Lexicology Studies

      Volume: 3 Pages: 1-14

    • NAID

      120006960257

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アクション・リサーチで生徒が変わり,教師が変わる授業改善(連載第5回)2021

    • Author(s)
      村越亮治・三田友佳里
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 2021年2月号 Pages: 66-67

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクション・リサーチで生徒が変わり,教師が変わる授業改善(連載第6回)2021

    • Author(s)
      村越亮治・三田友佳里
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 2021年3月号 Pages: 38-39

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Review of Fuchs, Robert and Valentin Werner eds. 2020. Tense and Aspect in Second Language Acquisition and Learner Corpus Research. Amsterdam: John Benjamins. ISBN: 978-9-027-20715-9.2020

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Journal Title

      Research in Corpus Linguistics

      Volume: 8(2) Issue: 2 Pages: 176-184

    • DOI

      10.32714/ricl.08.02.09

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 経済学・経営学分野の論文におけるCritical Reviewの方法とLiterature Reviewの書き方に関する考察2020

    • Author(s)
      中谷安男
    • Journal Title

      経済志林

      Volume: 87号3・4 Pages: 11-42

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] オックスフォード・ユニオンと大学のディベート組織におけるエスノグラフィー調査 : 世界のリーダーを輩出するシステム2020

    • Author(s)
      中谷安男
    • Journal Title

      経済志林

      Volume: 88号1・2 Pages: 125-157

    • NAID

      120006957136

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] オックスフォード大学におけるリーダーシップの学び方2020

    • Author(s)
      中谷安男
    • Journal Title

      経済志林

      Volume: 88号1・2 Pages: 97-123

    • NAID

      120006957135

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 実践と研究は表裏一体 ―現職教員へのリサーチのすすめ2020

    • Author(s)
      小田眞幸・松本佳穂子・中谷安男・ 佐野富士子
    • Journal Title

      KATEシンポジウムPROCEEDING

      Volume: 巻1号 Pages: 10-13

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] メンターが支援する現場型実践研究:アクション・リサーチによる授業改善2020

    • Author(s)
      村越亮治
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 2020年6月号 Pages: 22-23

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクション・リサーチで生徒が変わり,教師が変わる授業改善(連載第1回)2020

    • Author(s)
      村越亮治・三田友佳里
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 2020年10月号 Pages: 38-39

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクション・リサーチで生徒が変わり,教師が変わる授業改善(連載第2回)2020

    • Author(s)
      村越亮治・三田友佳里
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 2020年11月号 Pages: 38-39

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクション・リサーチで生徒が変わり,教師が変わる授業改善(連載第3回)2020

    • Author(s)
      村越亮治・三田友佳里
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 2020年12月号 Pages: 38-39

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクション・リサーチで生徒が変わり,教師が変わる授業改善(連載第4回)2020

    • Author(s)
      村越亮治・三田友佳里
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 2021年1月号 Pages: 38-39

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「さいたま市 CEFR-J プロジェクト」中間報告(3年目)2024

    • Author(s)
      根岸雅史・工藤洋路・内田諭・村越亮治・紺頼麻子・伊藤もみじ
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFRと学習指導要領:新しいオンライン研修のアプローチ2024

    • Author(s)
      投野由紀夫・小林裕紀子
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFRと学習指導要領:タスク事例から学ぶ言語活動のあり方2024

    • Author(s)
      投野由紀夫・小林裕紀子
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 指定文法項目の使用を促す先行発話生成2024

    • Author(s)
      岡野 裕紀,船越 孝太郎,永田 亮,奥村 学
    • Organizer
      電子情報通信学会言語理解とコミュニケーション研究会(NLC)-情報処理学会自然言語処理研究会(NL)合同研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] タスク活動と文法学習は互いに歩み寄れるか?2024

    • Author(s)
      高田智子・和泉絵美
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium ワークショップ
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 京都プロジェクト中間報告:「高校『論理・表現I』でのCEFR-J援用-2年目の授業実践」2024

    • Author(s)
      和泉絵美・高田智子・大橋由紀子・片桐徳昭・長沼君主・周育佳・篠崎隆宏・投野由紀夫
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFR-J Grammar Profileを利用した文法の観点での英文難易度評価2024

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium ワークショップ
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語話者を対象とした英語機能表現へのCEFRレベルの付与2024

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 音声からのCEFR-Jレベル分析2024

    • Author(s)
      片桐徳昭 (北海道教育大学), 大橋由紀子 (ヤマザキ動看護学大学)
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium ワークショップ
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 大規模言語モデルを用いた自動スピーキング評価の可能性について2024

    • Author(s)
      篠崎隆宏
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium ワークショップ
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 英文ライティングのCEFR-Jレベル判定ツール:CWLA の仕組みと活用例2024

    • Author(s)
      内田諭
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium ワークショップ
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFR-J x 28 multilingual Can Do test development: an interim report2023

    • Author(s)
      Tono, Y. & Negishi, M.
    • Organizer
      ALTE 8th International Conference, Madrid, Spain
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Exploring the link between BCT-S and the CEFR-J: Focusing on candidates’ self-assessment.2023

    • Author(s)
      Zhou, Y. J., Motteram, J., Negishi, M.
    • Organizer
      9th Annual International Conference of the Asian Association for Language Assessment
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing a Comprehensive Learning System for English language teaching in Japan: The case of the CEFR-J.2023

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      New Directions East Asia Conference 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] The CEFR-J Project: Approach, Method and Implementation.2023

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      National Academy of Educational Research, Taipei.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Implementing the CEFR Framework in English Language Teaching in Japan: Insights from the CEFR-J Project.2023

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      APLX 2023 International Conference on Applied Linguistics (and ETRA 40th International Conference on English Teaching and Learning and TESPA 2023 Taiwan ESP Association Annual Meeting)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] CEFR-J x 28 for lexicographical resource development.2023

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      eLex2023 Symposium: "LEXICOGRAPHY AND CEFR: LINKING LEXICOGRAPHIC RESOURCES AND LANGUAGE PROFICIENCY LEVELS"
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Innovative Approaches to Language Teaching and Learning Through Corpus Linguistics2023

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      MAAL Online Roadshows 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Unlocking the Complexity of English Phrasal Verbs and Polysemes: An Analysis of Semantic Relations Using A-Level Vocabulary Items.2023

    • Author(s)
      Takebayashi, K. & Tono, Y.
    • Organizer
      4LR@LDK2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing illustrative “can do” descriptors for L2 dictionary use.2023

    • Author(s)
      Tono, Y. & Kawamoto, N.
    • Organizer
      Dictionaries and their use in foreign language classes. New challenges in a multilingual, digital, and global world, AILA2023.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Feedback comment generation using predicted grammatical terms2023

    • Author(s)
      Kunitaka Jimichi, Kotaro Funakoshi, Manabu Okumura
    • Organizer
      the 16th International Natural Language Generation Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Bidirectional Transformer Reranker for Grammatical Error Correction2023

    • Author(s)
      Ying Zhang, Hidetaka Kamigaito and Manabu Okumura
    • Organizer
      the Findings of ACL 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Report on the Implementation of the Action-Oriented Approach at a Public Hish School in Japan2023

    • Author(s)
      Tomoko Takada, Emi Izumi
    • Organizer
      CEFR-J English Symposium
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Exploring English collocations' CEFR levels and frequency in learners' writing2023

    • Author(s)
      Yasutake Ishii and Satoru Uchida
    • Organizer
      Vocab@Vic 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] コロケーションのCEFRレベルを探る:構成単語とのレベル差と学習者の使用状況の観点から2023

    • Author(s)
      石井康毅・内田諭
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関西支部メソドロジー研究部会2023年度第2回研究会・九州大学内田諭科研研究会(共同開催)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFR-J レベル別ライティング指導のポイント2023

    • Author(s)
      中谷安男
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium ワークショップ
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFR-J Current project: CEFR-J Current project: Classroom corpus2023

    • Author(s)
      Noriaki Katagiri, Ph.D. (Hokkaido University of Education), Yukiko Ohashi, Ph.D. (Yamazaki University of Animal Health Technology)
    • Organizer
      CEFR-J 2023 Webinar in English
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学・高等学校の英語授業におけるコロケーション指導2023

    • Author(s)
      工藤洋路
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関西支部メソドロジー研究部会 2023年度第2回研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFR-Jを参考にした高校英語授業のシラバスデザイン ―スピーキング能力と自尊感情の向上を目指して-2023

    • Author(s)
      村越亮治
    • Organizer
      CEFR-J 2024 Symposium
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Text Profiling2023

    • Author(s)
      Satoru Uchida
    • Organizer
      CEFR-J 2023 Webinar
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校英語教科書の計量的分析:学習指導要領改訂前後の比較2023

    • Author(s)
      高橋有加・森田光宏・内田諭・神白哲史・武藤克彦
    • Organizer
      第48回全国英語教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] キーワードで語るCEFR入門2023

    • Author(s)
      根岸雅史
    • Organizer
      CEFR-J 2023 Symposium ワークショップ
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「さいたま市 CEFR-J プロジェクト」中間報告(2年目)2023

    • Author(s)
      根岸雅史・工藤洋路・村越亮治・投野由紀夫・中谷安男
    • Organizer
      CEFR-J 2023 Symposium
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 文法項目を指定した第二言語学習用応答生成2023

    • Author(s)
      岡野裕紀, 船越孝太郎, 永田亮, 奥村学
    • Organizer
      言語処理学会第29回年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 京都プロジェクト中間報告:CEFR-Jを援用した授業実践2023

    • Author(s)
      和泉絵美・高田智子・片桐徳昭・大橋由紀子・篠崎隆宏・長沼君主・周育佳・投野由紀夫
    • Organizer
      CEFR-J Symposium 2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFR-J から授業タスクへ2023

    • Author(s)
      高田智子・和泉絵美
    • Organizer
      CEFR-J 2023 Symposium ワークショップ
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFR-J Grammar ProfileとText Profileを利用した英文分析2023

    • Author(s)
      石井康毅・内田諭
    • Organizer
      CEFR-J 2023 Symposium ワークショップ
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業コーパス開発2023

    • Author(s)
      片桐徳昭 (北海道教育大学), 大橋由紀子 (ヤマザキ動看護学大学)
    • Organizer
      CEFR-J 2023 Symposium ワークショップ
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFR-J に基づいたパフォーマンステストの在り方2023

    • Author(s)
      長沼君主・周育佳
    • Organizer
      CEFR-J 2023 Symposium ワークショップ
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFR-J を用いたライティングの指導と評価2023

    • Author(s)
      工藤洋路
    • Organizer
      CEFR-J 2023 Symposium ワークショップ
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] (Re)imagining language education in relation to the CEFR and the CEFR/CV2022

    • Author(s)
      Yukio Tono
    • Organizer
      JALT2022 PanSIG
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語学習用活用語彙リストの提案ーCEFR-J Wordlist のコロケーション・データセットの提案ー2022

    • Author(s)
      福田航平・投野由紀夫
    • Organizer
      NINJAL 言語資源ワークショップ2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Using corpora for reference level descriptions of the CEFR and the CEFR-J2022

    • Author(s)
      Yukio Tono
    • Organizer
      International Perspectives on Corpus Technology for Language Learning, Seminar Series.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] How to stop disruptive technologies from being disruptive to L2 vocabulary learning2022

    • Author(s)
      Yukio Tono
    • Organizer
      International Symposium on Lexicographical Innovation in the Era of Disruptive Technology
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] What contribution the CEFR and the CEFR-J can make to develop a comprehensive learning system for ELT in Japan2022

    • Author(s)
      Yukio Tono
    • Organizer
      The 1st International Forum on Language Data Science and Application.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] The CEFR-J x 28 Project: Adapting the frameworks to create the comprehensive learning system for 28 languages2022

    • Author(s)
      Yukio Tono
    • Organizer
      10th East Asia New Directions in English language assessment conference.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CEFR-Jを援用した高校英語授業のコミュニケーション志向の度合い2022

    • Author(s)
      高田智子・和泉絵美
    • Organizer
      全国英語教育学会北海道研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 欧米のリーダーはどのような英語で交渉を行い、人々を説得しているのか:世界最大のディベート組織オックスフォード・ユニオンからの示唆2022

    • Author(s)
      中谷安男
    • Organizer
      第226回東アジア英語教育研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ディベートを日本の大学教育に取り入れる示唆―オックスフォード・ユニオンの事例研究2022

    • Author(s)
      中谷安男
    • Organizer
      第 15 回(2022 年度)JACET関東支部大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語ディベート・トレーニングの導入案:オックスフォード・ユニオンの示唆2022

    • Author(s)
      中谷安男
    • Organizer
      JACET北海道支部 2022(令和4)年度支部大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ディベートを日本の大学英語教育に導入する示唆―世界最大のディベート組織オックスフォード・ユニオン関連のコーパス分析2022

    • Author(s)
      中谷安男
    • Organizer
      The 61st JACET International Convention,2022,2022,,
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 男性リーダーの発話データの特徴分析:オックスフォード・ユニオン及び TED Talk 分析の示唆2022

    • Author(s)
      中谷安男
    • Organizer
      英語コーパス学会 第 48 回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 女性リーダーのコミュニケーション戦略:オックスフォード・ユニオン及びTED Talk分析の示唆2022

    • Author(s)
      中谷安男
    • Organizer
      第81回国際ビジネスコミュニケーション学会全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校の新教育課程における言語活動中心の指導のあり方2022

    • Author(s)
      工藤洋路
    • Organizer
      茨城県高等学校教育研究会英語部会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 中高における文法指導へのアプローチ2022

    • Author(s)
      工藤洋路
    • Organizer
      関西大学外国語教育学研究科 英語教育連環センター(e-LINK)主催 2022年度講演会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 高校の英語授業におけるライティング指導へのアプローチ2022

    • Author(s)
      工藤洋路
    • Organizer
      和歌山県高等学校教育研究会英語部会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] CEFR-J を参考にしたシラバスデザインー課題集中校における英語授業のパラダイムシフトー2022

    • Author(s)
      村越亮治
    • Organizer
      CEFR-J 2023 Symposium
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFR-J Grammar Profileと学習要素リスト2022

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      CEFR-J2022 Webinar 学習要素リスト設計とCEFR-Jリソースの活用
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「授業コーパス構築に関する報告」2022

    • Author(s)
      片桐 徳昭, 大橋 由紀子,篠崎 隆宏 , 投野 由紀夫
    • Organizer
      CEFR-J2022 Webinar 学習要素リスト設計とCEFR-Jリソースの活用
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Error Profile と学習要素リスト2022

    • Author(s)
      能登原 祥之
    • Organizer
      CEFR-J2022 Webinar 学習要素リスト設計とCEFR-Jリソースの活用
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] パフォーマンステストの試み2022

    • Author(s)
      長沼君主、周育佳
    • Organizer
      CEFR-J 2022 Webinar 学習要素リストとCEFR-Jリソースの活用
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Text Profile と学習要素リスト2022

    • Author(s)
      内田 諭
    • Organizer
      CEFR-J2022 Webinar 学習要素リスト設計とCEFR-Jリソースの活用
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Linking a computer-based test of speaking to the CEFR-J: Looking for evidence of can-dos2021

    • Author(s)
      Motteram, Johanna., Zhou, Yujia, Negishi, Masashi
    • Organizer
      The JACET 60th Commemorative International Convention
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] さいたま市との実証研究中間報告2021

    • Author(s)
      根岸雅史、工藤洋路、村越亮治、中谷安男
    • Organizer
      CEFR-J2022 Webinar 学習要素リスト設計とCEFR-Jリソースの活用
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 新学習指導要領におけるCEFRの位置づけと英語教育の置ける活用2021

    • Author(s)
      投野由紀夫
    • Organizer
      EDIX 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] CEFR-informed pedagogical lexicography: what and how.2021

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      7th International Symposium on Pedagogical Lexicography and L2 Teaching and Learning
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Corpus-based evaluation of collocations dictionaries: Focus on the collocation selection criteria (with Naho Kawamoto),2021

    • Author(s)
      Tono, Y. & Kawamoto, N.
    • Organizer
      Asialex 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語教育新展開を背景とした高等学校の役割2021

    • Author(s)
      投野由紀夫
    • Organizer
      第21回関東地区高等学校英語教育研究協議会千葉大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] CEFR-J Project: its impact on foreign language teaching in Japan.2021

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      30th International Symposium on English Language Teaching & Learning In Celebration of ETA-ROC’s 30th Anniversary & PAC The 23rd International Conference and Workshop on TEFL & Applied Linguistics
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Useful text analysis tools for teachers.2021

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      30th International Symposium on English Language Teaching & Learning In Celebration of ETA-ROC’s 30th Anniversary & PAC The 23rd International Conference and Workshop on TEFL & Applied Linguistics
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CEFR-J プロジェクトと学習要素リスト2021

    • Author(s)
      投野 由紀夫
    • Organizer
      CEFR-J2022 Webinar 学習要素リスト設計とCEFR-Jリソースの活用
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFR-Jを援用した「話すこと」の指導と評価2021

    • Author(s)
      高田智子、和泉絵美
    • Organizer
      CEFR-J2022 Webinar 学習要素リスト設計とCEFR-Jリソースの活用
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校におけるCEFR-J を援用した授業設計とその実践2021

    • Author(s)
      高田智子、和泉絵美
    • Organizer
      CEFR-J2022 Webinar 学習要素リスト設計とCEFR-Jリソースの活用
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 工学系からみた学習要素リストの活用可能性2021

    • Author(s)
      奥村 学
    • Organizer
      CEFR-J2022 Webinar 学習要素リスト設計とCEFR-Jリソースの活用
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFRを基にした指導及び観点別評価について2021

    • Author(s)
      工藤洋路
    • Organizer
      静岡英語教育研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] CEFR(-J)やCAN-DOリストを用いた英語の授業に向けて2021

    • Author(s)
      工藤洋路
    • Organizer
      大分県令和3年度第1回英語指導力研修会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 多言語事前学習と敵対的学習による非ネイティブ英語音声認識2021

    • Author(s)
      森 滉介, 篠崎隆宏
    • Organizer
      情報処理学会 音声言語情報処理研究会 SIG-SLP
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] オックスフォード大学から学ぶSDGs教育2021

    • Author(s)
      中谷安男
    • Organizer
      JACET中部支部第1回定例研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] オックスフォード世界最強SDGsリーダーシップ教室:超一流の思考力・交渉力・人脈はこうして作られる2021

    • Author(s)
      中谷安男
    • Organizer
      JBCA関東支部会2021年4月
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 経済学・経営学の英語論文の書き方2021

    • Author(s)
      中谷安男
    • Organizer
      広島大学ライティングセンターセミナー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ビジネスライティングのおける効果的なコミュンケーション戦略の検証2021

    • Author(s)
      中谷安男
    • Organizer
      第81回国際ビジネスコミュニケーション学会全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 持続可能な開発目標(SDGs)の課題を活用する説得力のある英文ライティングを目指した授業2021

    • Author(s)
      中谷安男
    • Organizer
      JACET 60th Internati onal Convention
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オックスフォード大学のビジネスリーダーシップ教育:ロールモデルによる思考力・交渉力・人脈の育成2021

    • Author(s)
      中谷安男
    • Organizer
      国際ビジネス研究学会第28回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] オックスフォード・ユニオンにおけるリーダーシップ育成の示唆: 英語圏のリーダーのコーパス分析2021

    • Author(s)
      中谷安男
    • Organizer
      英語コーパス学会第47回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 多言語モデルの転移学習による日本人英語音声認識2021

    • Author(s)
      森滉介, Wenxin Hou, 篠崎隆宏
    • Organizer
      言語処理学会第27回 年次大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] What’s done and what’s not done? The use of the CEFR in Japan2020

    • Author(s)
      Masashi Negishi
    • Organizer
      JALT Symposium & Workshop The praxis of teaching, learning, and assessment with CEFR and CLIL (Online)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Outline of the CEFR-J test task development2020

    • Author(s)
      Masashi Negishi
    • Organizer
      平成28-31年度科学研究費補助金 基盤研究(A)「英語到達度指標CEFR-J準拠のCAN-DO指導タスクおよびテスト開発と公開」(代表: 根岸雅史) CEFR-J 2020シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Performance Evaluation of Automated CEFR Level Classification Tools.2020

    • Author(s)
      Wei-Tung WANG & Yukio Tono
    • Organizer
      JAECS2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CEFRレベル判定ツールの紹介2020

    • Author(s)
      林 正頼、 奥村 学
    • Organizer
      平成28-31年度科学研究費補助金 基盤研究(A)「英語到達度指標CEFR-J準拠のCAN-DO指導タスクおよびテスト開発と公開」(代表: 根岸雅史) CEFR-J 2020シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] オックスフォード大学と持続可能な開発 目標(SDGs): 英語 4 技能試験に向けたライティング指導の示唆2020

    • Author(s)
      中谷安男
    • Organizer
      2020年度JACET関東支部・東洋大学共催企画(第1回)講演会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 英文パラグラフにおける一貫性構築の指導 ―持続可能な開発目標(SDGs)タスクによる語彙の多様性構築2020

    • Author(s)
      中谷安男
    • Organizer
      第13回(2020年度)JACET関東支部大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 経済学国際ジャーナルにおける Method の章のコーパス分析2020

    • Author(s)
      中谷安男
    • Organizer
      英語コーパス学会第 46 回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際ビジネスジャーナルの Abstract の Move 分析 - 英文でいかに査読者と交渉するべきか2020

    • Author(s)
      中谷安男
    • Organizer
      国際ビジネスコミュニケーション学会80回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 経営学系の国際ジャーナルにおける研究価値の訴求方法:多量言語コーパスデータ分析による示唆2020

    • Author(s)
      中谷安男
    • Organizer
      第27回国際ビジネス学会全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] How to Introduce Sustainable Development Goals Issues into Academic Writing Courses 持続可能な開発目標(SDGs)に関する課題の英語ライティング授業での導入方法2020

    • Author(s)
      中谷安男
    • Organizer
      第 3 回 JAAL in JACET
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CEFR-J に基づくタスク達成のための段階的指導(話すこと[発表]A2.2)2020

    • Author(s)
      高田智子
    • Organizer
      平成28-31年度科学研究費補助金 基盤研究(A)「英語到達度指標CEFR-J準拠のCAN-DO指導タスクおよびテスト開発と公開」(代表: 根岸雅史) CEFR-J 2020シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFR-J Spoken production tests from Pre-A1 to B1.1: Some considerations on sources of difficulty2020

    • Author(s)
      Tomoko Takada Emi Izumi
    • Organizer
      平成28-31年度科学研究費補助金 基盤研究(A)「英語到達度指標CEFR-J準拠のCAN-DO指導タスクおよびテスト開発と公開」(代表: 根岸雅史) CEFR-J 2020シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFR-J Grammar Profileの概要と活用法2020

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      平成28-31年度科学研究費補助金 基盤研究(A)「英語到達度指標CEFR-J準拠のCAN-DO指導タスクおよびテスト開発と公開」(代表: 根岸雅史) CEFR-J 2020シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Bレベルのライティング・タスクの作成2020

    • Author(s)
      能登原祥之
    • Organizer
      平成28-31年度科学研究費補助金 基盤研究(A)「英語到達度指標CEFR-J準拠のCAN-DO指導タスクおよびテスト開発と公開」(代表: 根岸雅史) CEFR-J 2020シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 音声認識の入門2020

    • Author(s)
      篠崎隆宏
    • Organizer
      平成28-31年度科学研究費補助金 基盤研究(A)「英語到達度指標CEFR-J準拠のCAN-DO指導タスクおよびテスト開発と公開」(代表: 根岸雅史) CEFR-J 2020シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Text Profile: CEFR-J Text Profileの概要とCVLAの使い方2020

    • Author(s)
      内田諭
    • Organizer
      平成28-31年度科学研究費補助金 基盤研究(A)「英語到達度指標CEFR-J準拠のCAN-DO指導タスクおよびテスト開発と公開」(代表: 根岸雅史) CEFR-J 2020シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Reading: CEFR-J Reading tasks from Pre-A1 to B2.22020

    • Author(s)
      Naoyuki Naganuma,Ryoji Murakoshi
    • Organizer
      平成28-31年度科学研究費補助金 基盤研究(A)「英語到達度指標CEFR-J準拠のCAN-DO指導タスクおよびテスト開発と公開」(代表: 根岸雅史) CEFR-J 2020シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Writing: CEFR-J Writing Tasks from Pre-A1 to B2.22020

    • Author(s)
      Yoji Kudo, Yoshiyuki Notohara, Yasuo Nakatani
    • Organizer
      平成28-31年度科学研究費補助金 基盤研究(A)「英語到達度指標CEFR-J準拠のCAN-DO指導タスクおよびテスト開発と公開」(代表: 根岸雅史) CEFR-J 2020シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] グローバル社会の英語コミュニケーション・ハンドブック:発話行為・ポライトネス表現辞典付2024

    • Author(s)
      川村晶彦(編著)
    • Total Pages
      392
    • Publisher
      三省堂
    • ISBN
      9784385353579
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 『中高ギャップを埋める高校の英語授業6つの改善策』金谷憲(編著)2023

    • Author(s)
      根岸雅史
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246728
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] "The lexicography of Japanese." Hanks, P. and deSchryver, G-M. (eds.) International Handbook of Modern Lexis and Lexicography.2022

    • Author(s)
      Yukio Tono
    • Publisher
      Springer, Berlin, Heidelberg
    • ISBN
      9783642453694
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] David Little and Neus Figueras ed. Reflecting on the Common European Framework of Reference for Languages and its Companion Volume (The impact of the CEFR in Japan pp.10-22)2022

    • Author(s)
      Masashi Negishi (分担執筆)
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      Multilingual Matters
    • ISBN
      9781800410206
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] COMET English Communication II2022

    • Author(s)
      池野修、能登原祥之、他8名数研出版株式会社編集部
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      数研出版
    • ISBN
      9784410842061
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] オックスフォード世界最強のリーダーシップ教室:一流の思考力・交渉力・人脈はこう作られる2022

    • Author(s)
      中谷安男
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      中央経済社
    • ISBN
      9784502413919
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Leung, Y-N. (ed.) Reflections on the English Language Teaching and Learning in the Global and Diversified World (Evaluating collocations dictionaries: Focus on collocations selection criteria. pp.806-820).2021

    • Author(s)
      Tono, Y. (分担執筆)
    • Total Pages
      850
    • Publisher
      Crane Publishing
    • ISBN
      9789861479637
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 英語教育のエビデンス:これからの英語教育研究のために2021

    • Author(s)
      亘理陽一, 草薙邦広, 寺沢拓敬, 浦野研, 工藤洋路, 酒井英樹
    • Total Pages
      204
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      9784327411053
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Global Leadership: Case Studi es of Busi ness Leaders i n Japan 2nd Edition2021

    • Author(s)
      Yasuo Nakatani and Ryan Smi thers
    • Total Pages
      118
    • Publisher
      Kinseido
    • ISBN
      9784764741546
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] COMET English Communication I2021

    • Author(s)
      池野修、能登原祥之、他8名、数研出版株式会社編集部
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      数研出版
    • ISBN
      9784410842016
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 教材・テスト作成のためのCEFR-Jリソースブック2020

    • Author(s)
      投野由紀夫・根岸雅史・石井康之・和泉絵美・内田諭・奥村学・工藤洋路・篠崎隆宏・高田智子・中谷安男・長沼君主・能登原祥之・村越亮治
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246353
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] Academic Writing Strategies: Focus on Global Issues for Sustainable Development Goals2020

    • Author(s)
      Nakatani Yasuo
    • Total Pages
      132
    • Publisher
      Kinseido
    • ISBN
      9784764741096
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 経済学・経営学のための 英語論文の書き方:アクセプトされる ポイントと戦略2020

    • Author(s)
      中谷安男
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      中央経済出版社
    • ISBN
      9784502336515
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] Advanced Studies in Classification and Data Science Analysis of Expenditure Patterns of Virtual Marriage Households Consisting of Working Couples Synthesized by Statistical Matching Method. Pp. 355-3642020

    • Author(s)
      Mikio Suga & Yasuo Nakatani
    • Total Pages
      524
    • Publisher
      Springer Nature Singapore Pte Ltd
    • ISBN
      9789811533105
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi