• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Cross-curricular and cross-yearly clarification of the interaction between non-cognitive and cognitive skills, based on the characteristics of the subject areas

Research Project

Project/Area Number 20H00098
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

宮崎 樹夫  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (10261760)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 島田 英昭  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (20467195)
林 寛平  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (10726376)
吉川 厚  関東学院大学, 理工学部, 教授 (50444120)
西 一夫  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (20422701)
八木 雄一郎  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (80571322)
折川 司  金沢大学, 学校教育系, 教授 (90401877)
三浦 登志一  山形大学, 大学院教育実践研究科, 教授 (70442506)
佐々 祐之  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (30315387)
中川 裕之  大分大学, 教育学部, 教授 (00450156)
茅野 公穗  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (20400658)
藤田 太郎  信州大学, 教育学部, 特任准教授 (20964711)
岩田 耕司  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (90437541)
永田 潤一郎  文教大学, 教育学部, 教授 (30413909)
青山 和裕  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (10400657)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥43,290,000 (Direct Cost: ¥33,300,000、Indirect Cost: ¥9,990,000)
Fiscal Year 2023: ¥10,010,000 (Direct Cost: ¥7,700,000、Indirect Cost: ¥2,310,000)
Fiscal Year 2022: ¥9,880,000 (Direct Cost: ¥7,600,000、Indirect Cost: ¥2,280,000)
Fiscal Year 2021: ¥11,570,000 (Direct Cost: ¥8,900,000、Indirect Cost: ¥2,670,000)
Fiscal Year 2020: ¥11,830,000 (Direct Cost: ¥9,100,000、Indirect Cost: ¥2,730,000)
Keywords非認知的能力 / 認知的能力 / 相互作用 / 教科 / 教科横断
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,子どもの非認知的能力と認知的能力の相互作用(先導性,互恵性,阻害性等)を,生活及び学校教育の教科の特質に即して経年的・教科横断的に解明することである。この目的を達成するため,次のように取り組む。
■2020年度:非認知的能力の,生活及び教科の特質に即した評価法の開発準備
■2021年度:非認知的能力の,生活及び教科の特質に即した評価法の開発
■2022年度:非認知能力と認知的能力の相互作用に関する生活及び教科の横断的な特定
■2023年度:非認知能力と認知的能力の相互作用に関する生活及び教科の経年的・横断的な特定

Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は,子どもの非認知的能力と認知的能力の相互作用(先導性,互恵性,阻害性等)を,生活及び学校教育の教科の特質に即して経 年的・教科横断的に解明することである。
この目的を達成するため,次のように取り組む。 ■2020年度:非認知的能力の,生活及び教科の特質に即した評価法の開発準備■2021年度:非認知的能力の,学校生活及び教科の特質に即した評価法の開発 ■2022年度:非認知能力と認知的能力の相互作用に関する生活及び教科の横断的な特定■2023年度:非認知能力と認知的能力の相互作用に関する学校生活及び教科の経年的・横断的な特定
2022年度の取組「非認知能力と認知的能力の相互作用に関する生活及び教科の横断的な特定」について、学校生活,国語科,算数科における非認知的能力に対する教師による評価尺度を用いて社会調査を地域での学力テスト(悉皆)に併せて実施し,社会調査と学力テストのデータを当該地域教育委員会の承諾のもと収集し,両能力の相互作用について学校生活及び教科横断的に考察した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

2022年度の取組「非認知能力と認知的能力の相互作用に関する生活及び教科の横断的な特定」について,予定通り,社会調査を地域での学力テスト(悉皆)に併せて実施でき,社会調査と学力テストのデータを収集でき,両能力の相互作用について学校生活及び教科横断的に考察できたため。

Strategy for Future Research Activity

2023年度の取組「非認知能力と認知的能力の相互作用に関する生活及び教科の経年的・横断的な特定」について,同一地域で学力テスト(悉皆)に併せて,学校生活,国語科,算数科における非認知的能力に対する教師による評価に関する社会調査を実施し,社会調査と学力テストのデータを収集し,両能力の相互作用について経年的・学校生活及び教科横断的に考察する。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Comments on the Screening Results   Annual Research Report
  • Research Products

    (239 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2009 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (98 results) (of which Int'l Joint Research: 13 results,  Open Access: 50 results,  Peer Reviewed: 31 results) Presentation (108 results) (of which Int'l Joint Research: 13 results,  Invited: 5 results) Book (30 results)

  • [Int'l Joint Research] University of EXETER(英国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of EXETER(英国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of EXETER(英国)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Cross-Curricular Classes (Japanese, Social Studies, Home Economics) Designed by Graduate Students2024

    • Author(s)
      八木雄一郎・篠﨑正典・福田典子
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 18 Pages: 188-201

    • DOI

      10.50928/0002002030

    • ISSN
      2188-5265
    • URL

      https://soar-ir.repo.nii.ac.jp/records/2002030

    • Year and Date
      2024-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Conversational Project-Based Learning for Increasing the Motivation to Become a Teacher: Vision of the Kind of Teacher One Aspires to Be and Learning Design for Realizing It2024

    • Author(s)
      永山昌史,佐々祐之,内山隆,山中謙司,鈴木敏恵
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習

      Volume: 31 Pages: 37-46

    • DOI

      10.14943/J.HighEdu.31.37

    • ISSN
      1341-9374
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 令和五年度全国学力調査の分析 中学校国語2024

    • Author(s)
      三浦登志一
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 831 Pages: 11-13

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Study of Japanese and Australian Students’ Mathematical Values in Problem-Solving2024

    • Author(s)
      Yamazaki Miho
    • Journal Title

      Values and Valuing in Mathematics Education

      Volume: 0 Pages: 313-335

    • DOI

      10.1007/978-981-99-9454-0_15

    • ISBN
      9789819994533, 9789819994540
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中等教育における古典学習―学習指導要領が目指す方向性と教材分析の検討から―2024

    • Author(s)
      西一夫・杉本直美
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 18 Pages: 41-54

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教授・学習・認知に関する研究の動向と課題―学習と研究法に対するICTのインパクト―2024

    • Author(s)
      島田英昭
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 63

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 創作的・創造的行為としての「読むこと」の学習―「続き物語」の検証を通して―2024

    • Author(s)
      八木雄一郎
    • Journal Title

      ランガージュ

      Volume: 2 Pages: 52-65

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習状態のモニタリング研究に対する社会的受容性について(3) -児童・生徒,保護者,教員を対象にした意識調査(2年次)の結果-2024

    • Author(s)
      青山和裕,折田明子,村上祐子,吉川厚
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌イプシロン

      Volume: 65 Pages: 27-44

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Effects on Students of the Collaborative Teaching of Japanese Language and English Language : Based on Classroom Practices at a Junior High School2023

    • Author(s)
      三浦登志一,澁江学美,矢口美喜,小野奈津美,大山真典,佐藤詩穂
    • Journal Title

      山形大学紀要. 教育科学 = BULLETIN OF YAMAGATA UNIVERSITY. EDUCATIONAL SCIENCE

      Volume: 18 Issue: 2 Pages: 27-48

    • DOI

      10.15022/00005651

    • URL

      https://yamagata.repo.nii.ac.jp/records/5747

    • Year and Date
      2023-02-28
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中学校数学における教師による非認知/認知能_の評価の関係: 非認知能_の観察による評価と認知能力の総合的な評価の関係の特徴2023

    • Author(s)
      宮崎樹夫,吉川厚, 清水静海,岩永恭雄
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 春期研究大会論文集

      Volume: 11 Pages: 59-66

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 数学教育における, 異なる層の意図されたカリキュラム間の実相:国から地域へのアラインメントにおける内容とその推移2023

    • Author(s)
      宮崎樹夫,木村百合子,水谷尚人
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 春期研究大会論文集

      Volume: 11 Pages: 333-340

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校における教科に固有な非認知能力と認知能力の関係:国語科と算数科での教師による評価に着目して2023

    • Author(s)
      宮崎樹夫,島田英昭,吉川厚,西一夫,永田潤一郎,中川裕之
    • Journal Title

      日本教科教育学会 第49回全国大会論文集

      Volume: 49 Pages: 105-106

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師による評価-算数科における非認知知能力に対する教師による評価の特徴-2023

    • Author(s)
      岩田耕司,青山和裕
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 春期研究大会論文集

      Volume: 11 Pages: 43-50

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校算数科における非認知能力と認知能力に対する教師による評価の関係-4領域からみたその特徴-2023

    • Author(s)
      佐々祐之,永田潤一郎,茅野公穂,岩田耕司,吉川厚
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 春期研究大会論文集

      Volume: 11 Pages: 51-58

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高等学校数学カリキュラムのアラインメントの把握-教科書分析を通して-2023

    • Author(s)
      西村圭一,岩田耕司,川添充,清水;宏幸,清水美憲
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 春期研究大会論文集

      Volume: 11 Pages: 349-356

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業分析による学校数学カリキュラムのアラインメントの把握-小学校算数科「_例」に焦点を当てて-2023

    • Author(s)
      清水宏幸,川添充,岩田耕司,西村圭一,清水美憲
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 春期研究大会論文集

      Volume: 11 Pages: 357-364

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高校数学の授業研究における指導助言の内容 -小中学校での指導助言が経験豊富な大学教員に焦点をあてて-,2023

    • Author(s)
      成田慎之介,岩田耕司,太田伸也,小林廉
    • Journal Title

      秋期研究大会発表収録

      Volume: 56 Pages: 5610564-5610564

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Improving Peak Shift Estimation to Rank Exams by Difficulty2023

    • Author(s)
      Satoshi Takahashi, Masaki Kitazawa, Atsushi Yoshikawa
    • Journal Title

      IEEE Access

      Volume: 11 Pages: 114963-114975

    • DOI

      10.1109/access.2023.3325096

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 国語教育から見る「訓読」の学び―日本語としての漢文―2023

    • Author(s)
      西一夫
    • Journal Title

      和漢比較文学

      Volume: 71 Pages: 35-57

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 川辺の景と情―『伊勢物語』「東下り」教材化への視点―2023

    • Author(s)
      西一夫
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 612 Pages: 46-53

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校教育における文学的文章に対するロシアと日本のアプローチ-作品読解の着眼点や切り込みの異同に着目して-2023

    • Author(s)
      折川司
    • Journal Title

      解釈

      Volume: 69 Pages: 42-51

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ‘Educational Hegemony’ in the Global Education Policy Market: An Analysis of the Outbound Strategy Adopted by Four National Education Research Institute2023

    • Author(s)
      Kampei HAYASHI
    • Journal Title

      Bulletin of JEAS

      Volume: 42 Pages: 1-23

    • NAID

      130007616501

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 比較教育学の領域から2023

    • Author(s)
      林寛平
    • Journal Title

      心理学ワールド

      Volume: 101 Pages: 10-10

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「言語文化」の和歌教材―中等教育での万葉集作品―2023

    • Author(s)
      西 一夫
    • Journal Title

      研究紀要

      Volume: 14 Pages: 5-15

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習指導要領の改訂を前向きに捉える―求められる資質・能力の育成に為に―2023

    • Author(s)
      西 一夫
    • Journal Title

      研究紀要

      Volume: 14 Pages: 1-4

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Students’ informal statistical inferences through data modeling with a large multivariate dataset2023

    • Author(s)
      Kazak, S., Fujita, T., & Turmo, M. P.
    • Journal Title

      Thinking and Learning, 25(1), 23-43.

      Volume: 25 Issue: 1 Pages: 23-43

    • DOI

      10.1080/10986065.2021.1922857

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Level-spanning proof-production strategies to enhance students’ understanding of the proof structure in school mathematics2022

    • Author(s)
      Mikio Miyazaki, Taro Fujita, Koji Iwata & Keith Jones
    • Journal Title

      International Journal of Mathematical Education in Science and Technology

      Volume: - Issue: 7 Pages: 1-22

    • DOI

      10.1080/0020739x.2022.2075288

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 数学教育に固有な非認知能力に対する教師による評価:巨視的な研究課題に内在する探究可能な諸研究課題群の特定2022

    • Author(s)
      宮崎樹夫,清水静海,岩永恭雄
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 春期研究大会論文集

      Volume: 10 Pages: 35-39

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 異なる層の意図されたカリキュラム間のアラインメントにおける仕組み:我が国における,国と地域間の法的関係に着目して2022

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 春期研究大会論文集

      Volume: 10 Pages: 339-342

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] スウェーデンとウェールズにみる教師のウェルビーイング保障の異なるアプローチ2022

    • Author(s)
      林寛平
    • Journal Title

      日本の教師のウェルビーイングと制度的保障 令和3年度日本発教師のwell-being(個人的社会的幸福)のための制度的保障に関する調査研究プロジェクト報告書

      Volume: 1 Pages: 49-56

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] <書評>坂口真康著『「共生社会」と教育』2022

    • Author(s)
      林 寛平
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 89:1 Pages: 111-111

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] What Japan Learnt from Swedish Education: From Thunberg to Thunberg2022

    • Author(s)
      Kampei HAYASHI
    • Journal Title

      Vagval i Skolans Historia

      Volume: 1

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] <書評>広瀬裕子(編)『カリキュラム・学校・統治の理論:ポストグローバル化時代の教育の枠組み』2022

    • Author(s)
      林 寛平
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 111 Pages: 120-120

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Commentaries on IDC Theory in practice - Synchronising international reforms in schools: a comparative perspective2022

    • Author(s)
      Wenli, Chen., Kampei, Hayashi., Mas, Nida, Md. Khambari., Kinshuk., Jon, Mason., Lung-Hsiang, Wong. and Kui, Xie.
    • Journal Title

      Research and Practice in Technology Enhanced Learning (RPTEL)

      Volume: 18(24):1 Pages: 18-24

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 学習状態のモニタリング研究に対する社会的受容性について -児童・生徒,保護者,教員を対象にした意識調査の結果(1)-児童・生徒,保護者,教員を対象にした意識調査の結果(1)-2022

    • Author(s)
      青山 和裕, 折田 明子, 村上 祐子, 吉川 厚
    • Journal Title

      イプシロン : 愛知教育大学数学教育学会誌

      Volume: 64 Pages: 39-56

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Teachers’ Assessment Factors of Students’ Non-Cognitive Skills: Analysis of a Survey in the Area of “Data Handling” in Junior High School Mathematics2022

    • Author(s)
      青山和裕・辻山洋介・小松孝太郎・永田潤一郎・吉川厚
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 46 Issue: 1 Pages: 91-103

    • DOI

      10.14935/jssej.46.91

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「古典探究」のねらいと古典の学習2022

    • Author(s)
      西 一夫
    • Journal Title

      漢文教室

      Volume: 208 Pages: 3-5

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教科横断教育研究論に関する実践報告 -教科の横断的な学びによる授業づくりと教材開発をめざして-2022

    • Author(s)
      小野, 文子, 八木, 雄一郎, 篠_, 正典, 福田, 典子, 昆, 万佑子, 天谷, 健一, 村松, 浩幸, 小倉, 光明, 齊藤, 忠彦, 田島, 達也, 藤田, 育郎, 酒井, 英樹
    • Journal Title

      信州大学教育学部附属次世代型学び研究開発センター紀要 教育実践研究

      Volume: 21 Pages: 151-160

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 人材育成を促す学校経営の在り方に関する考察:教員の意識調査に基づいて2022

    • Author(s)
      澁江学美 三浦登志一
    • Journal Title

      山形大学大学院教育実践研究科年報

      Volume: 13 Pages: 6-13

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師による評価-算数科の領域「変化と関係」における評価の特徴-2022

    • Author(s)
      岩田 耕司
    • Journal Title

      日本数学教育学会春期研究大会論文集

      Volume: 10 Pages: 55-62

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教科書の分析による学校数学カリキュラムのアラインメントの把握:中学校と高等学校のアラインメントに焦点を当てて2022

    • Author(s)
      岩田耕司・西村圭一・川添充・清水宏幸・清水美憲
    • Journal Title

      日本数学教育学会春期研究大会論文集

      Volume: 10 Pages: 351-356

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教科書の分析による学校数学カリキュラムのアラインメントの把握-小学校算数科の領域「変化と関係」に焦点を当てて-2022

    • Author(s)
      清水宏幸・川添充・岩田耕司・西村圭一・清水美憲
    • Journal Title

      日本数学教育学会春期研究大会論文集

      Volume: 10 Pages: 343-350

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教科書の分析による学校数学カリキュラムのアラインメントの把握-小学校・中学校の単元「比例・反比例」に焦点を当てて-2022

    • Author(s)
      清水宏幸・川添充・岩田耕司・西村圭一・清水美憲
    • Journal Title

      日本教科教育学会全国大会論文集

      Volume: 48 Pages: 49-50

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教科書の分析による学校数学カリキュラムのアラインメントの把握-高等学校における関数に関わる数学的な見方・考え方の分析枠組みについて-2022

    • Author(s)
      岩田耕司・西村圭一・川添充・清水宏幸・清水美憲
    • Journal Title

      日本教科教育学会全国大会論文集

      Volume: 48 Pages: 189-190

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 算数・数学の授業における学びの実態を把握する試みについて:生理計測データによる活動状態の解析2022

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌イプシロン

      Volume: 63 Pages: 23-28

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「教科内容の体系」における取組みとその実際-数学科教師に必要な指導内容に関する知識の形成に向けた講義の事例-2022

    • Author(s)
      榎本哲士,佐々祐之,種市信裕,堀俊介
    • Journal Title

      北海道教育大学大学院高度教職実践専攻研究紀要

      Volume: 12 Pages: 7-14

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] “教員養成学”を基盤とした教職大学院のカリキュラム開発:デザイン科学を視点とした基本理念の構築とその具体化2022

    • Author(s)
      佐々祐之,小野寺基史,姫野完治,田口哲,佐川正人
    • Journal Title

      北海道教育大学大学院高度教職実践専攻研究紀要

      Volume: 12 Pages: 15-24

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師の評価―算数科の領域「数と計算」における評価の特徴―2022

    • Author(s)
      榎本哲士・中川裕之・佐々祐之
    • Journal Title

      日本数学教育学会春期研究大会論文集

      Volume: 10 Pages: 39-46

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Making coding meaningful: non Computer-Science students' perceptions of bootcamp teaching2022

    • Author(s)
      Tarling, G., Melro, A., Kleine-Staarman, J., Fujita, T.
    • Journal Title

      Pedagogies: An International Journal.

      Volume: Online Issue: 4 Pages: 901-924

    • DOI

      10.1177/07356331221133822

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Identifying Japanese students’ core spatial reasoning skills by solving 3D geometry problems: An exploration2022

    • Author(s)
      Fujita Taro、Kondo Yutaka、Kumakura Hiroyuki、Miawaki Shinichi、Kunimune Susumu、Shojima Kojiro
    • Journal Title

      Asian Journal for Mathematics Education

      Volume: 1 Issue: 4 Pages: 437-454

    • DOI

      10.1177/27527263221142345

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] What Japan Learnt from Swedish Education: From Thunberg to Thunberg2022

    • Author(s)
      Kampei HAYASHI
    • Journal Title

      V_gval i Skolans Historia

      Volume: 1/2022

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of an educational program and rubric for environmental education in pre-service teacher training: a case study in Japan2022

    • Author(s)
      Tomokawa, S., Watanabe, R., Shimada, H., Muramatsu, H., Nishi, M., & Miyake, K.
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 16 Pages: 320-338

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 人材育成を促す学校経営の在り方に関する考察-教員の意識調査に基づいて-2022

    • Author(s)
      澁江学美 三浦登志一
    • Journal Title

      山形大学大学院教育実践研究科年報

      Volume: 第13号 Pages: 6-13

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 令和三年度全国学力調査の分析:中学校国語2022

    • Author(s)
      三浦登志一
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 通巻808号 Pages: 13-15

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「教科内容の大命」における取組みとその実際-数学科教師に必要な指導内容に関する知識の形成に向けた講義の事例-2022

    • Author(s)
      榎本哲士,佐々祐之,種市信裕,堀俊介
    • Journal Title

      北海道教育大学大学院高度教職実践専攻研究紀要

      Volume: 第12号 Pages: 7-14

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] “教員養成学”を基盤とした教職大学院のカリキュラム開発~デザイン科学を視点とした基本理念の構築とその具体化~2022

    • Author(s)
      佐々祐之,小野寺基史,姫野完治,田口哲,佐川正人
    • Journal Title

      北海道教育大学大学院高度教職実践専攻研究紀要

      Volume: 第12号 Pages: 15-24

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 算数・数学の授業における学びの実態を把握する試みについて-生理計測データによる活動状態の解析-2022

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌イプシロン

      Volume: 63 Pages: 23-28

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Persistence of Low Achievers’ Performance Improvement and Active Involvement Following a Whole-Class Cooperative Learning Experience in Elementary School Science2021

    • Author(s)
      林康成・島田英昭・三崎隆・西川純
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 62 Issue: 2 Pages: 537-545

    • DOI

      10.11639/sjst.20080

    • NAID

      130008122784

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2021-11-30
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Time Course on Motivation for Reading Illustrated Educational Materials2021

    • Author(s)
      島田英昭
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: Suppl. Pages: 57-60

    • DOI

      10.15077/jjet.S44033

    • NAID

      130007995867

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-02-20
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Characterizing how and when a way of proving develops in a primary mathematics classroom: A commognitive approach2021

    • Author(s)
      Shinno, Y., & Fujia, T.
    • Journal Title

      International Journal of Mathematical Education in Science and Technology

      Volume: online first Issue: 12 Pages: 1-26

    • DOI

      10.1080/0020739x.2021.1941365

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Japanese teachers’ mental readiness for online teaching of mathematics following unexpected school closures2021

    • Author(s)
      Taro Fujita, Hiroyuki Nakagawa, Hiroyuki Sasa, Satoshi Enomoto, Mitsunori Yatsuka & Mikio Miyazaki
    • Journal Title

      International Journal of Mathematical Education in Science and Technology,

      Volume: Online Issue: 10 Pages: 1-20

    • DOI

      10.1080/0020739x.2021.2005171

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 数学教育に固有な非認知能力に対する教師による子どもの評価:巨視的な研究課題の明確化2021

    • Author(s)
      宮崎樹夫,清水静海,岩永恭雄
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 春期研究大会論文集

      Volume: 9 Pages: 201-204

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育施策下におけるカリキュラムアラインメントの特徴:学校数学における,意図されたカリキュラムに基づく実施されたカリキュラムの層横断的な改善に焦点を当てて2021

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 春期研究大会論文集

      Volume: 9 Pages: 235-238

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Development of a learning support system based on the structure of proofs: Current achievements and challenges regarding requirements to be met2021

    • Author(s)
      宮崎樹夫,村松浩幸,藤田太郎,岩永恭雄
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 313-316

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_313

    • NAID

      130008131615

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Teachers’ Assessment on Students’ Non-Cognitive Ability Specific to Contents in Mathematics Education: Through a Comparison of Mediation Models Affecting the Assessment of Non-Cognitive Abilities2021

    • Author(s)
      岩田耕司・吉川厚・中川裕之・榎本哲士・宮崎樹夫
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 481-484

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_481

    • NAID

      130008131576

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 証明構造の理解レベルの向上:授業における,証明生成ストラテジーの異なるレベルに跨る組合せの現出2021

    • Author(s)
      宮崎樹夫,藤田太郎,岩田耕司,Keith Jones
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 秋期研究大会論文集

      Volume: 54 Pages: 313-316

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] コロナ禍におけるスウェーデンの学校教育2021

    • Author(s)
      田平修,林寛平
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 62 Pages: 41-58

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Reexamining Aoyama et al.'s (2020) L2 WTC Model for Japanese Junior High School Students2021

    • Author(s)
      Aoyama, T., Shimada, H., Yamamoto, H., & Sakai, H.
    • Journal Title

      Journal of the Chubu English Language Education Society

      Volume: 50 Pages: 1-8

    • NAID

      40022700795

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Methodology for Extracting Knowledge from a Gaming Simulation Using Data Envelopment Analysis.2021

    • Author(s)
      Akinobu Sakata,_Takamasa Kikuchi,_Ryuichi Okumura,_Masaaki Kunigami,_Atsushi Yoshikawa,_Masayuki Yamamura,_Takao Terano.
    • Journal Title

      International Journal on Advances in Software

      Volume: 14 Pages: 107-121

    • NAID

      120007191632

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 旅情―『伊勢物語』「東下り」の教材化・導論―2021

    • Author(s)
      西一夫,澤田浩文,戸塚拓也
    • Journal Title

      信大国語教育

      Volume: 30 Pages: 51-57

    • NAID

      120007113312

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] ジグソー法を用いた「読み比べ」の授業の実際と検証 ―高等学校国語科「論理国語」における展開を視野に入れて―2021

    • Author(s)
      栗原 賢・八木 雄一郎
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 15 Pages: 272-286

    • NAID

      120007098893

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 対話が生まれる国語学習の構想と実践-『走れメロス』(中学校第2学年)を教材として-2021

    • Author(s)
      今井悠太・ 八木雄一郎
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 15 Pages: 257-271

    • NAID

      120007098892

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼稚園の領域「言葉」における幼小接続のあり方に関する一考察―「言葉遊び」を介して―2021

    • Author(s)
      八木雄一郎
    • Journal Title

      信大国語教育

      Volume: 30 Pages: 69-80

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 翻案活動がもたらす「読むこと」と「言語文化」の学び―高等学校「文学国語」における展開の可能性―2021

    • Author(s)
      八木雄一郎
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 591 Pages: 44-51

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 書写指導に熟練していない教師が実現を求めがちな整斉さとそれがもたらす実生活からの乖離2021

    • Author(s)
      折川司
    • Journal Title

      書写書道教育研究

      Volume: 35 Pages: 21-30

    • NAID

      120007125555

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業に教師はどう臨むか2021

    • Author(s)
      三浦登志一
    • Journal Title

      国語教育研究

      Volume: 通巻587号 Pages: 50-51

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学の授業における考察対象の存在論的様相の顕在化:Eulerの活動と数学の授業における考察対象の進化論的発展の対比を通して2021

    • Author(s)
      和田信哉,上ヶ谷友佑,中川裕之,影山和也,山口武志
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌数学教育学研究

      Volume: 26(2) Pages: 31-43

    • NAID

      40022523033

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 平方根の授業における考察対象の進化論的発展の様相2021

    • Author(s)
      和田信哉,上ヶ谷友佑,影山和也,中川裕之,山口 武志
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌数学教育学研究

      Volume: 27(1) Pages: 15-32

    • NAID

      40022779148

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 数学の授業における考察対象の存在論的様相の分析方法論―構成主義と記号論の相補的利用―2021

    • Author(s)
      上ヶ谷友佑,和田信哉,中川裕之,影山和也,山口武志
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 44(3) Pages: 29-42

    • NAID

      40022781914

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教科書の分析による学校数学カリキュラムのアラインメントの把握:中学校数学科の領域「関数」に焦点を当てて2021

    • Author(s)
      清水宏幸・川添充・岩田耕司・西村圭一・清水美憲
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 秋期研究大会論文集

      Volume: 54 Pages: 1-8

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教科書の分析による学校数学カリキュラムのアライメントの把握2021

    • Author(s)
      清水宏幸・川添充・岩田耕司・清水美憲
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 春期研究大会論文集

      Volume: 9 Pages: 239-246

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師による子どもの評価:中学校数学における「比例・反比例」に関する調査結果の考察2021

    • Author(s)
      岩田耕司
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 春期研究大会論文集

      Volume: 9 Pages: 225-232

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 全国学力・学習状況調査の結果に基づく中学校数学科における典型的な誤答の分析 「関数」領域と「データの活用」領域の考察2021

    • Author(s)
      永田潤一郎
    • Journal Title

      文教大学教育学部紀要

      Volume: 55 Pages: 215-232

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 課題学習の現状と課題2021

    • Author(s)
      永田潤一郎
    • Journal Title

      文教大学教育ジャーナル

      Volume: 14-1 Pages: 19-22

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Development of data science education curriculum to foster intellectual information creativity2021

    • Author(s)
      Kazuhiro Aoyama
    • Journal Title

      Impact

      Volume: 2021(2) Pages: 11-13

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 四分位数や箱ひげ図の導入段階と課題に関する一考察:生徒による発想を生かした導入について2021

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌イプシロン

      Volume: 62 Pages: 53-60

    • NAID

      120006999060

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Continuity of Online Learning from the Perspective of Motivation Theory2020

    • Author(s)
      島田英昭・三和秀平
    • Journal Title

      Computer & Education

      Volume: 49 Issue: 0 Pages: 27-33

    • DOI

      10.14949/konpyutariyoukyouiku.49.27

    • NAID

      130008047380

    • ISSN
      2186-2168, 2188-6962
    • Year and Date
      2020-12-01
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 数学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルに対する教師による評価:中学校数学における「探究的証明」に関する調査結果の考察2020

    • Author(s)
      宮崎樹夫,茅野公穂,中川裕之,吉川厚, 清水静海,岩永恭雄
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 春期研究大会論文集

      Volume: 8 Pages: 271-276

    • NAID

      120007113402

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 数学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルに対する教師による評価:「比例・反比例」に関する調査結果の考察2020

    • Author(s)
      岩田耕司,宮崎樹夫,牧野智彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 春期研究大会論文集

      Volume: 8 Pages: 263-270

    • NAID

      120007035475

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校数学におけるカリキュラムアラインメント:類別されたアラインメントの組合せに焦点をあてて2020

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 春期研究大会論文集

      Volume: 8 Pages: 283-286

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 証明構造の理解レベルの向上:異なるレベルの証明生成ストラテジーの組合せに着目して2020

    • Author(s)
      宮崎樹夫,藤田太郎, 岩田耕司,Keith Jones
    • Journal Title

      日本数学教育学会, 秋期研究大会論文集

      Volume: 53 Pages: 353-356

    • NAID

      40022494339

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] デジタルが変える子どもと高齢者の世界2020

    • Author(s)
      坂田陽子・島田英昭・久保南海子
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 31 Pages: 169-170

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Understanding the Diurnal Motion of Stars by Viewing Celestial Motion via Known Ground Images2020

    • Author(s)
      林康成・島田英昭・三崎隆
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 44 Issue: 4 Pages: 329-337

    • DOI

      10.14935/jssej.44.329

    • NAID

      130007981461

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「探究学習」における国語科の役割を考える―パネルディスカッションを通して―2020

    • Author(s)
      西一夫
    • Journal Title

      研究紀要

      Volume: 13 Pages: 6-8

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルに対する教師の評価:「正の数・負の数」に関する調査結果の考察2020

    • Author(s)
      中川裕之,佐々祐之,榎本哲士
    • Journal Title

      日本数学教育学会第8回春期研究大会論文集 創成型課題研究の部

      Volume: 8 Pages: 255-262

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 課題学習の変遷2020

    • Author(s)
      永田潤一郎
    • Journal Title

      文教大学教育ジャーナル

      Volume: 13-1 Pages: 5-8

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 全国学力・学習状況調査の結果に基づく中学校数学科における典型的な誤答の分析 「図形」領域の考察2020

    • Author(s)
      永田潤一郎
    • Journal Title

      文教大学教育学部紀要

      Volume: 54 Pages: 59-73

    • NAID

      40022533420

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] An editorial policy of Japanese reader of secondary school in the Meiji era2009

    • Author(s)
      八木雄一郎
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 36 Pages: 13-23

    • DOI

      10.15068/00130634

    • NAID

      120002041971

    • ISSN
      0913-1434
    • URL

      https://tsukuba.repo.nii.ac.jp/records/19012

    • Year and Date
      2009-08-18
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 大学キャンパスにおける混雑緩和のための教室配置法の提案2024

    • Author(s)
      日出恵輔, 戸谷颯, 萩原陸, 田村浩夢, 吉川厚
    • Organizer
      人工知能学会 ビジネス・インフォマティクス研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Comparative Study of Diversity in Civics Textbooks in the Nordic Countries and Japan2024

    • Author(s)
      Kampei Hayashi; Yukiko Sawano; Noriko Hasegawa; Reiko Hayashi Nakata; Chie Nakazawa; Hiroki Sato; Aya Watanabe-Kuroda
    • Organizer
      Nordic Research Association's Annual Congress 2024 (NERA2024), Malm_ University,
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学校数学における教師による非認知/認知能力の評価の関係: 非認知能_の観察による評価と認知能力の総合的な評価の関係の特徴,2023

    • Author(s)
      宮崎樹夫,吉川厚, 清水静海,岩永恭雄
    • Organizer
      日本数学教育学会, 春期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育における, 異なる層の意図されたカリキュラム間の実相:国から地域へのアラインメントにおける内容とその推移2023

    • Author(s)
      宮崎樹夫,木村百合子,水谷尚人
    • Organizer
      日本数学教育学会, 春期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校における教科に固有な非認知能力と認知能力の関係:国語科と算数科での教師による評価に着目して2023

    • Author(s)
      宮崎樹夫,島田英昭,吉川厚,西一夫,永田潤一郎,中川裕之
    • Organizer
      日本教科教育学会 第49回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校4~5 年生における社会情動能力と国語・算数の成績の関係2023

    • Author(s)
      島田英昭,榎本哲士,林寛平,吉川厚,宮_樹夫
    • Organizer
      日本教科教育学会 第49回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校算数科に固有な非認知能力と認知能力の関係 ~教師による非認知能力の評価と学力テストの結果の考察~2023

    • Author(s)
      辻山洋介, 榎本哲士, 青山和裕, 山崎美穂, 吉川厚
    • Organizer
      日本教科教育学会, 第49回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校4~5 年生における社会情動能力と国語・算数の成績の関係2023

    • Author(s)
      島田英昭, 榎本哲士, 林寛平, 吉川厚, 宮_樹夫
    • Organizer
      日本教科教育学会, 第49回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 問題設定における方程式の活用に着目した中学校数学科授業の設計と実践~塵劫記の 「法」の意味と理由の追究~2023

    • Author(s)
      東平幸, 榎本哲士, 四之宮暢彦, 藤崎文
    • Organizer
      日本科学教育学会, 第47回年会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・領域に固有な_認知能_に対する教師による評価-算数科における非認知能力に対する教師による評価の特徴-2023

    • Author(s)
      岩田耕司,青山和裕,川添充,清水宏幸,清水美憲
    • Organizer
      日本数学教育学会, 春期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校算数科における非認知能力と認知能力に対する教師による評価の関係-4領域からみたその特徴-2023

    • Author(s)
      佐々祐之,永_潤_郎,茅野公穂,岩_耕司,吉川厚
    • Organizer
      日本数学教育学会, 春期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校数学カリキュラムのアラインメントの把握-教科書分析を通して-2023

    • Author(s)
      西村圭一,岩田耕司,
    • Organizer
      日本数学教育学会, 春期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業分析による学校数学カリキュラムのアラインメントの把握-小学校算数科「_例」に焦点を当てて-2023

    • Author(s)
      西村圭一,岩田耕司,川添充,清水宏幸,清水美憲
    • Organizer
      日本数学教育学会, 春期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校数学の授業研究における指導助言の内容 -小中学校での指導助言が経験豊富な大学教員に焦点をあてて-2023

    • Author(s)
      成田慎之介,岩田耕司,太田伸也,小林廉
    • Organizer
      日本数学教育学会 秋期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学入試における入学定員と奨学金の配分を用いた地方進学者の増加施策の検討2023

    • Author(s)
      日出 恵輔, 北澤 正樹, 高橋 聡, 吉川 厚
    • Organizer
      人工知能学会全国大会(第37回)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者の抱く数学的価値の特徴についての日豪比較2023

    • Author(s)
      山崎美穂
    • Organizer
      日本科学教育学会 第47回 年会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校算数科に固有な非認知能力と認知能力の関係:教師による非認知能力の評価と学力テストの結果の考察2023

    • Author(s)
      辻山洋介, 榎本哲士, 青山和裕, 山崎美穂, 吉川厚
    • Organizer
      日本教科教育学会 第49回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 中等教育における古典学習―学習指導要領が目指す方向性と教材分析の検討から―2023

    • Author(s)
      西一夫・杉本直美
    • Organizer
      全国大学国語教育学会,第144回全国大学国語教育学会島根大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 『言語文化』の和歌教材―「古今和歌集」―2023

    • Author(s)
      西一夫
    • Organizer
      長野県国語国文学会,令和五年度長野県国語国文学会研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学的問題設定における証明の活用に着目した授業設計に関する研究の課題と展望2023

    • Author(s)
      辻山洋介・木暮亮太
    • Organizer
      日本科学教育学会 第47回年会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学教師の数学授業レキシコンに関する調査:「説明」に焦点を当てて2023

    • Author(s)
      辻山洋介
    • Organizer
      日本数学教育学会 第11回春期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 創成型課題研究発表指定討論者:数学教育分野における_認知能_研究に対する_理学者からの提案2023

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本数学教育学会第11回春期研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校4~5年生における社会情動能力と国語・算数の成績の関係2023

    • Author(s)
      島田英昭・榎本哲士・林寛平・吉川厚・宮_樹夫
    • Organizer
      日本教科教育学会第49回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Rise and Expansion of Public Juku in Japan2023

    • Author(s)
      Reiko Nakata Hayashi & Kampei Hayashi
    • Organizer
      International Seminar on Shifting Boundaries of Public/Private Education
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 算数・数学における児童・生徒の学習状態の解析に関する研究(2)~接触型デバイスでのデータ上の変化と授業者による観察との照合~2023

    • Author(s)
      青山和裕,山村雅幸,吉川厚
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習状態のモニタリング研究に対する社会的受容性について(2)―児童・生徒,保護者,教員の意識の相違―2023

    • Author(s)
      青山和裕,折田明子,村上祐子,吉川厚
    • Organizer
      日本科学教育学会2023年度第6回研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大会委員会企画シンポジウム指定討論者:デジタルやロボットが育む非認知能力ーDX時代を踏まえて―2023

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師による_認知能_の評価_法の開発:社会情動能_に着目して2022

    • Author(s)
      島田英昭,林寛平,宮崎樹夫
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育に固有な非認知能力に対する教師による評価:巨視的な研究課題に内在する探究可能な諸研究課題群の特定2022

    • Author(s)
      宮崎樹夫,清水静海,岩永恭雄
    • Organizer
      日本数学教育学会, 春期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 異なる層の意図されたカリキュラム間のアラインメントにおける仕組み:我が国における,国と地域間の法的関係に着目して2022

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Organizer
      日本数学教育学会, 春期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校生活・国語・算数における教師による社会情動能力の評価構造2022

    • Author(s)
      島田英昭・永田潤一郎・西一夫・林寛平・宮_樹夫
    • Organizer
      日本教科教育学会第48回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師による非認知能力の評価手法の開発―社会情動能力に着目して―2022

    • Author(s)
      島田英昭・林寛平・宮_樹夫
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数・数学における児童・生徒の学習状態の解析に関する研究 ~生理計測データと教師による主観的評価を照合して~2022

    • Author(s)
      青山和裕, 岡島彩莉, 山村雅幸, 吉川厚
    • Organizer
      日本科学教育学会 第46回年会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師による評価 - 算数科の領域「図形」における評価の特徴-2022

    • Author(s)
      茅野公穗, 宮川健, 山崎美穂, 吉川厚
    • Organizer
      日本数学教育学会 第10回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 国語教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師の評価2022

    • Author(s)
      西一夫・八木雄一郎・折川司・三浦登志一
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 国語教育の立場から訓読の学びを位置づける2022

    • Author(s)
      西一夫
    • Organizer
      和漢比較文学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「新しい」国語科に向き合う~言語生活・言語活動・言語文化~2022

    • Author(s)
      八木 雄一郎
    • Organizer
      長野県国語教育研究協議会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「新しい」国語科の授業作り~学習評価の面から~2022

    • Author(s)
      八木 雄一郎
    • Organizer
      長野上水内中学校国語科研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師による評価-算数科の領域「数と計算」における評価の特徴-2022

    • Author(s)
      榎本哲士,中川裕之,佐々祐之
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師による評価:算数科の領域「図形」における評価の特徴2022

    • Author(s)
      茅野公穗,宮川健,山崎美穂,吉川厚
    • Organizer
      日本数学教育学会 第10回春期研究大会(宇都宮大学)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師による評価-算数科の領域「変化と関係」における評価の特徴-2022

    • Author(s)
      岩田耕司
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教科書の分析による学校数学カリキュラムのアラインメントの把握:中学校と高等学校のアラインメントに焦点を当てて2022

    • Author(s)
      岩田耕司・西村圭一・川添充・清水宏幸・清水美憲
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教科書の分析による学校数学カリキュラムのアラインメントの把握-小学校算数科の領域「変化と関係」に焦点を当てて-2022

    • Author(s)
      清水宏幸・川添充・岩田耕司・西村圭一・清水美憲
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教科書の分析による学校数学カリキュラムのアラインメントの把握-小学校・中学校の単元「比例・反比例」に焦点を当てて-2022

    • Author(s)
      清水宏幸・川添充・岩田耕司・西村圭一・清水美憲
    • Organizer
      日本教科教育学会第48回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教科書の分析による学校数学カリキュラムのアラインメントの把握-高等学校における関数に関わる数学的な見方・考え方の分析枠組みについて-2022

    • Author(s)
      岩田耕司・西村圭一・川添充・清水宏幸・清水美憲
    • Organizer
      日本教科教育学会第48回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師による評価-算数科の領域「データの活用」における評価の特徴-2022

    • Author(s)
      永田潤一郎 他1名
    • Organizer
      日本数学教育学会 第10回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Attention 機構の導入と単層強化手法による NGCF モデルの改善策に関する検討.2022

    • Author(s)
      陳書_,_高橋聡,_北澤正樹,_吉川厚.
    • Organizer
      情報処理学会 行動変容と社会システム研究会.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育に固有な非認知能力に対する教師による子どもの評価:巨視的な研究課題の明確化2021

    • Author(s)
      宮崎樹夫,清水静海,岩永恭雄
    • Organizer
      日本数学教育学会, 春期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育施策下におけるカリキュラムアラインメントの特徴:学校数学における,意図されたカリキュラムに基づく実施されたカリキュラムの層横断的な改善に焦点を当てて2021

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Organizer
      日本数学教育学会, 春期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 証明の構造の理解レベルに基づく学習支援システムの開発:満たすべき要件に関する現システムの達成と課題2021

    • Author(s)
      宮崎樹夫,村松浩幸,藤田太郎,岩永恭雄
    • Organizer
      日本科学教育学年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師による子どもの評価:非認知能力の評価を決定付ける媒介モデルの比較を通して2021

    • Author(s)
      岩田耕司,吉川厚,中川裕之,榎本哲士,宮崎樹夫
    • Organizer
      日本科学教育学年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 証明構造の理解レベルの向上:授業における,証明生成ストラテジーの異なるレベルに跨る組合せの現出2021

    • Author(s)
      宮崎樹夫,藤田太郎,岩田耕司,Keith Jones
    • Organizer
      日本数学教育学会, 秋期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ヨーロッパの教育政策にみる早期離学と進路保障 ―学校から離れる若者、多様な学び方と教育訓練の場―2021

    • Author(s)
      園山大祐, 辻野けんま, 斎藤里美, 小山晶子, 布川あゆみ, 見原礼子, 有江ディアナ, 二井紀美子, 林寛平, 本所恵, 丸山英樹, 中田麗子
    • Organizer
      日本比較教育学会第57回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] スウェーデンの離学予防・復学支援施策2021

    • Author(s)
      林寛平・本所恵
    • Organizer
      2021年度ジョイントセミナー「日欧における学校制度の可能性と限界を考える」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Creating a scale to measure imaginary interactive learning tendency2021

    • Author(s)
      Shimada, H.
    • Organizer
      ICP2020+; The 32th International Conference of Psychology
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語学習における対話的学びの学習行動・信念の分類と動機づけ・スキルとの関係2021

    • Author(s)
      島田英昭・青山拓実・田中江扶
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語ライティングにおける技術要素の分類―社会人データによる妥当性検証―2021

    • Author(s)
      島田英昭・三波千穂美・高橋慈子・高橋尚子・冨永敦子・森口稔
    • Organizer
      第3回テクニカルコミュニケーション・リデザイン学術研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成学部入学時におけるICT活用教育に対する信念の調査分析2021

    • Author(s)
      森下孟・谷塚光典・島田英昭
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋期全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児の手洗い習慣及び手洗いの能力に関連する要因の検討~幼児の発達段階に着目して~2021

    • Author(s)
      上野真理恵・三宅公洋・島田英昭・友川幸
    • Organizer
      一般社団法人日本学校保健学会第67回学術大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Peak Shift Estimation: A Novel Method to Estimate Ranking of Selectively Omitted Examination Data.2021

    • Author(s)
      Satoshi Takahashi,_Masaki Kitazawa,_Ryoma Aoki,_Atsushi Yoshikawa.
    • Organizer
      2021 IEEE International Conference on Engineering, Technology & Education (TALE).
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ベイジアンネットワークを用いた小中学校の学力上昇下降を分ける問題分析.2021

    • Author(s)
      石沢涼太,_北澤 正樹,_高橋 聡,_吉川 厚,_山村 雅幸.
    • Organizer
      学習分析学会 2021年度 第2回研究会.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 対話エージェントにおける問診と傾聴の比率が情報収集に与える影響.2021

    • Author(s)
      川上勲,_藤堂健世,_北澤正樹,_高橋聡,_吉川厚.
    • Organizer
      情報処理学会 ヒューマンコンピュータインタラクション研究会.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] サービス事業の市場適合性向上を支援する事業仮説検証ツールの構想 提案.2021

    • Author(s)
      小林亜紀子,_北澤 正樹,_高橋聡,_吉川厚.
    • Organizer
      2021秋期国際P2M学会研究発表大会.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] エージェント・ベース・モデリングを用いた組織多様性がもたらすトレーディングへの影響の研究.2021

    • Author(s)
      藤平 武文,_北澤 正樹,_高橋聡,_吉川厚.
    • Organizer
      2021秋期国際P2M学会研究発表大会.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 対話エージェントの外見属性による自己開示への影響分析.2021

    • Author(s)
      藤堂 健世, 大河 勇斗, 佐藤 元己, 岡本 将輝, 丸山 雄平,_北澤正樹,_高橋 聡,_吉川 厚,_山村 雅幸.
    • Organizer
      日本認知科学会第38回大会.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学受験における経営戦略シミュレーション.2021

    • Author(s)
      宮崎 大志,_高橋 聡, 渡部 睦,_北澤 正樹,_吉川厚.
    • Organizer
      第46回教育システム情報学会全国大会.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「2個の硬貨投げ」授業の教師用教材の開発と反応分析.2021

    • Author(s)
      西仲則博, 吉川厚, 高橋聡.
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師による子どもの評価-非認知能力の評価を決定付ける媒介モデルの比較を通して-.2021

    • Author(s)
      岩田耕司,_吉川厚, 中川裕之, 榎本哲士, 宮崎樹夫.
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] The Shin-Life Career Game: Pursuing Your New Life Style through Gaming Simulation.2021

    • Author(s)
      Akinobu Sakata,_Takamasa Kikuchi,_Ryuichi Okumura,_Masaaki Kunigami,_Atsushi Yoshikawa,_Masayuki Yamamura,_Takao Terano.
    • Organizer
      The Thirteenth International Conference on Information, Process, and Knowledge Management.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 数学教育の内容・活動に固有な非認知能力に対する教師による子どもの評価:調査と分析の方法.2021

    • Author(s)
      吉川厚, 中川裕之.
    • Organizer
      日本数学教育学会第9回春期研究大会.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 対話エージェントによる 問診システムの定量的調査.2021

    • Author(s)
      佐藤 元己, 大河 勇斗, 藤堂 健世, 岡本 将輝, 北澤 正樹, 高橋 聡, 吉川 厚.
    • Organizer
      日本数学教育学会第9回春期研究大会.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Pedagogical Analysis of Comics Textbooks for data science education -Based on the View of Students -.2021

    • Author(s)
      Miao Lin,_Atsushi Yoshikawa,_Satoshi Takahashi.
    • Organizer
      2020年度JSiSE学生研究発表会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] The effect of the ratio of text and images in comics on learning effects.2021

    • Author(s)
      Miao Lin,_Atsushi Yoshikawa,_Satoshi Takahashi,_Masayuki Yamamura.
    • Organizer
      電子情報通信学会 第5回コミック工学研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 問題解決を学ぶゲームアプリの開発・評価ー問題発見の重要性への理解に着目してー.2021

    • Author(s)
      高橋徹,_高橋聡,_吉川厚.
    • Organizer
      教育システム情報学会2020年度 特集論文研究会.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 対話エージェントの外見属性による被験者の対話変容の確認.2021

    • Author(s)
      藤堂 健世, 大河 勇斗, 佐藤 元己, 岡本 将輝,_北澤 正樹,_高橋 聡,_吉川 厚,_山村 雅幸.
    • Organizer
      HAIシンポジウム2021.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Overfitting-based Bias-generating Neural-network : Simulation of Pavlov’s Dog.2021

    • Author(s)
      Jiateng Pan,_Atsushi Yoshikawa,_Masayuki Yamamura.
    • Organizer
      2021 International Symposium on Artificial Intelligence and its Application on Media (ISAIAM).
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Bias-generating Agent-based Simulation and its Application to Election Systems.2021

    • Author(s)
      Jiateng Pan,_Atsushi Yoshikawa,_Masayuki Yamamura.
    • Organizer
      人工知能学会 ビジネスインフォマティックス研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 使えるものは何でも使ってEBPMを.2021

    • Author(s)
      渡部睦,_北澤正樹,_高橋聡,_吉川厚.
    • Organizer
      人工知能学会 ビジネスインフォマティックス研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 時間と空間を越える旅人―『伊勢物語』「東下り」再読―2021

    • Author(s)
      西一夫
    • Organizer
      中国文化大学国際学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師による子どもの評価:中学校数学における「数学全般」に関する調査結果の考察2021

    • Author(s)
      中川裕之
    • Organizer
      日本数学教育学会第8回春期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 類推した推測を評価する方法に関する研究―類比の可能性を確認するEuler の手法を手がかりとして―2021

    • Author(s)
      中川裕之
    • Organizer
      日本数学教育学会第54回秋期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 教科書の分析による学校数学カリキュラムのアラインメントの把握-中学校数学科の領域「関数」に焦点を当てて-2021

    • Author(s)
      清水宏幸・川添充・岩田耕司・西村圭一・清水美憲
    • Organizer
      日本数学教育学会第54回秋期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師による子どもの評価-非認知能力の評価を決定付ける媒介モデルの比較を通して-2021

    • Author(s)
      岩田耕司・吉川厚・中川裕之・榎本哲士・宮崎樹夫
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 教科書の分析による学校数学カリキュラムのアライメントの把握2021

    • Author(s)
      清水宏幸・川添充・岩田耕司・清水美憲
    • Organizer
      日本数学教育学会第9回春期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師による子どもの評価:中学校数学における「比例・反比例」に関する調査結果の考察2021

    • Author(s)
      岩田耕司
    • Organizer
      日本数学教育学会第9回春期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校算数の「データの活用」領域の授業におけるタブレット端末の利用について2021

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルに対する教師による評価:中学校数学における「探究的証明」に関する調査結果の考察2020

    • Author(s)
      宮崎樹夫,茅野公穂,中川裕之,吉川厚, 清水静海,岩永恭雄
    • Organizer
      日本数学教育学会, 春期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルに対する教師による評価:「比例・反比例」に関する調査結果の考察2020

    • Author(s)
      岩田耕司,宮崎樹夫,牧野智彦
    • Organizer
      日本数学教育学会, 春期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校数学におけるカリキュラムアラインメント:類別されたアラインメントの組合せに焦点をあてて2020

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Organizer
      日本数学教育学会, 春期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学教育の内容・プロセスに固有な非認知的スキルの教師による評価:評価を多層化する方法の提案2020

    • Author(s)
      宮崎樹夫,吉川厚, 中川裕之, 藤田太郎, 清水静海, 岩永恭雄
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 証明構造の理解レベルの向上:異なるレベルの証明生成ストラテジーの組合せに着目して2020

    • Author(s)
      宮崎樹夫,藤田太郎, 岩田耕司,Keith Jones
    • Organizer
      日本数学教育学会, 秋期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Futures of Education: How to Assure Quality Higher education during University Closures2020

    • Author(s)
      Chris Dede, Diana Laurillard, Isak Froumin, Kampei Hayashi, Chee-Kit Looi et. al.
    • Organizer
      Futures of Education: How to Assure Quality Higher education during University Closures
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Futures of Education from Students’ Perspectives: Existing Stories - Unrestrained Imaginations2020

    • Author(s)
      Michael Meimaris, Kampei HAYASHI et. al.
    • Organizer
      The 2nd International Webinar, Future of Education from students' Perspectives:Existing Stories - Unrestrained Imaginations
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 電子書籍の読みやすさの心理実験による評価2020

    • Author(s)
      島田英昭・山田裕介
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第9回年次大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] TCにおける共感の効果を考える2020

    • Author(s)
      島田英昭
    • Organizer
      第2回テクニカルコミュニケーション・リデザイン学術研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者の視覚イメージ特性に着目した 板書形式とスライド形式の教材提示比較実験.2020

    • Author(s)
      岡崎 泰久, 山下 千紗,_吉川 厚.
    • Organizer
      電子情報通信学会 教育工学研究会.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Analysis of the Causes and Solutions of Apartheid Based on Schelling Model with Welfare Policy.2020

    • Author(s)
      Jiateng Pan,_Atsushi Yoshikawa,_Masayuki Yamamura.
    • Organizer
      2020 International Conference on Urban Construction and Management Engineering.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] シミュレーションを利用したpeakshift法の適用範囲検討.2020

    • Author(s)
      高橋聡,_北澤正樹,_吉川厚.
    • Organizer
      第45回教育システム情報学会 全国大会.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Uncovering Users’ Decisions through Serious Game Playing with A Formal Description Method.2020

    • Author(s)
      Akinobu SAKATA,_Takamasa KIKUCHI,_Ryuichi OKUMURA,_Masaaki KUNIGAMI,_Atsushi YOSHIKAWA,_Masayuki YAMAMURA,_Takao TERANO.
    • Organizer
      The 13th China-Japan International Workshop on Information Technology & Control Applications (ITCA2020).
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ボンガルド問題を利用した文脈による概念形成の模索.2020

    • Author(s)
      藤堂 健世,_吉川 厚,_山村 雅幸.
    • Organizer
      日本認知科学会 第37回大会.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校のデータ活用領域における課題提示についての一考察―マンガ教師用教材を用いた研修の結果から―.2020

    • Author(s)
      西仲則博,_吉川厚,_高橋聡.
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルに対する教師による評価:中学校数学における「探求的証明」に関する調査結果の考察.2020

    • Author(s)
      宮崎樹夫, 茅野公穂, 中川裕之, 吉川厚, 清水静海, 岩永恭雄.
    • Organizer
      日本数学教育学会第8回春期研究大会.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルに対する教師による評価:中学校数学における「数学全般」に関する調査結果の考察.2020

    • Author(s)
      茅野公穂, 宮川健, 吉川厚.
    • Organizer
      日本数学教育学会第8回春期研究大会.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成学を基盤とした教職大学院のカリキュラム開発(??) -教職大学院における研究指導の実践論文の在り方-2020

    • Author(s)
      佐々祐之,小野寺基史,姫野完治,川俣智路,安川禎亮,佐川正人
    • Organizer
      令和2年度日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルに対する教師の評価:「正の数・負の数」に関する調査結果の考察2020

    • Author(s)
      中川裕之,佐々祐之,榎本哲士
    • Organizer
      日本数学教育学会第8回春期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ターゲット周辺の対象で写像内容の成立を調べる方法による類推した推測の評価について2020

    • Author(s)
      中川裕之
    • Organizer
      日本数学教育学会第53回秋期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校算数科において求められる統計教育2020

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      日本数学教育学会第8回春期研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Simulation Based Inferenceに基づく指導について~中高の接続も視野に入れて~2020

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] これからの算数科教育はどうあるべきか2023

    • Author(s)
      清水美憲 他(編著),榎本哲士 他(著)
    • Total Pages
      157
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491053851
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] みんなで創ろう コミュニティ・スクール Let's sow the seeds of democracy!2023

    • Author(s)
      貝ノ瀬滋(編著)・鈴木寛(編著)・林寛平(著)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      悠光堂
    • ISBN
      9784909348593
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 教師をめざす人のための 臨床経験の理論と実践: 「臨床の知」が拓く教員養成課程2023

    • Author(s)
      森下孟(編著)・青木一(編著)・林寛平(著)
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762832246
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 北欧の教育再発見 ウェルビーイングのための子育てと学び2023

    • Author(s)
      中田麗子・佐藤裕紀・本所恵・林寛平・北欧教育研究会
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750355634
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 日本の教師のウェルビーイングと制度的保障2023

    • Author(s)
      独立行政法人教職員支援機構 (監修), 本図愛実 (編集), 百合田真樹人(著), 吉田美穂(著), 齋藤亘弘(著), 林寛平(著), 柴田聡史(著)
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      ジダイ社
    • ISBN
      9784909124579
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 世界の学校-グローバル化する教育と学校生活のリアル2023

    • Author(s)
      二宮皓(編著), 林寛平他(著)
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761929077
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] コロナ禍に世界の学校はどう向き合ったのか―子ども・保護者・学校・教育行政に迫る2022

    • Author(s)
      園山 大祐 (編著), 辻野 けんま (編著), 林 寛平(著)
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491047607
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 中学入試 知識だけでは解けない思考力問題集 社会2022

    • Author(s)
      吉川厚(監修)
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      旺文社
    • ISBN
      9784010114049
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 中学入試 知識だけでは解けない思考力問題集 理科2022

    • Author(s)
      吉川厚(監修)
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      旺文社
    • ISBN
      9784010114032
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 中学入試 知識だけでは解けない思考力問題集 国語2022

    • Author(s)
      吉川厚(監修)
    • Total Pages
      213
    • Publisher
      旺文社
    • ISBN
      9784010114025
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 中学入試 知識だけでは解けない思考力問題集 算数2022

    • Author(s)
      吉川厚(監修)
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      旺文社
    • ISBN
      9784010114018
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 板書で見る全単元の授業のすべて:国語2022

    • Author(s)
      萩中奈穂美,三浦登志一 編著
    • Total Pages
      363
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491047751
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 数学的活動の授業デザイン ステップアップ 「思考の飛び石」を生かした授業づくり2022

    • Author(s)
      永田潤一郎
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      明治図書出版株式会社
    • ISBN
      9784182617256
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Book] 『365日の全授業』DX 中学校数学2022

    • Author(s)
      永田潤一郎
    • Total Pages
      109
    • Publisher
      明治図書出版株式会社
    • ISBN
      9784188101247
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] コロナ禍に世界の学校はどう向き合ったのか ―子ども・保護者・学校・教育行政に迫る―2022

    • Author(s)
      園山大祐・辻野けんま(編著)・林寛平ほか(著)
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491047607
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] デジタル時代の教材設計を考える2022

    • Author(s)
      大学出版部協会
    • Total Pages
      30
    • Publisher
      大学出版部協会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 北欧の教育最前線――市民社会をつくる子育てと学び2021

    • Author(s)
      北欧教育研究会(編)・林寛平ほか(著)
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750351483
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 学校を離れる若者たち―ヨーロッパの教育政策にみる早期離学と進路保障2021

    • Author(s)
      園山大祐(編著)・林寛平ほか(著)
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779515293
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 新・教職課程演習 第5巻 教育心理学2021

    • Author(s)
      外山美樹・湯澤正通(編)
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003464
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] これからの新しい勉強法2021

    • Author(s)
      吉川厚、小林実(監修)
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      旺文社
    • ISBN
      9784010500446
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 資質・能力を育成する小学校国語科 授業づくりと学習評価2021

    • Author(s)
      菊池英慈,樺山敏郎,折川司,_木展郎 編著
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784183237446
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 溝口達也(編著),『新しい算数教育の理論と実践』(第7章第3節 関係概念として図形を捉える)2021

    • Author(s)
      中川裕之
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623091072
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 板書&展開例でよくわかる 数学的活動でつくる365日の全授業 中学校数学 1年上2021

    • Author(s)
      永田潤一郎
    • Total Pages
      125
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784185321167
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 板書&展開例でよくわかる 数学的活動でつくる365日の全授業 中学校数学 2年上2021

    • Author(s)
      永田潤一郎
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784185322102
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 板書&展開例でよくわかる 数学的活動でつくる365日の全授業 中学校数学 3年上2021

    • Author(s)
      永田潤一郎
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784185323147
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 板書&展開例でよくわかる 数学的活動でつくる365日の全授業 中学校数学 1年下2021

    • Author(s)
      永田潤一郎
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784185451178
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 板書&展開例でよくわかる 数学的活動でつくる365日の全授業 中学校数学 2年下2021

    • Author(s)
      永田潤一郎
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784185452113
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 板書&展開例でよくわかる 数学的活動でつくる365日の全授業 中学校数学 3年下2021

    • Author(s)
      永田潤一郎
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784185453158
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 書評―Cohn, N. (著) 中澤潤(訳) (2020).マンガの認知科学:ビジュアル言語で読み解くその世界2020

    • Author(s)
      島田英昭
    • Total Pages
      2
    • Publisher
      日本認知科学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 「指導と評価の一体化」のための学習評価に関する参考資料(小学校国語)2020

    • Author(s)
      文部科学省国立教育政策研究所
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      東洋館出版
    • ISBN
      9784491041209
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi