• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

E-portfolio for clinical training of medical students which is linked to that of medical residents

Research Project

Project/Area Number 20H00559
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Medium-sized Section 58:Society medicine, nursing, and related fields
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Kiuchi Takahiro  東京大学, 医学部附属病院, 教授 (10260481)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 慎哉  山形大学, 医学部, 教授 (00302290)
岡崎 史子  東京慈恵会医科大学, 医学部, 准教授 (10266637)
高橋 誠  北海道大学, 医学研究院, 教授 (10361718)
大滝 純司  東京医科大学, 医学部, 兼任教授 (20176910)
首藤 太一  大阪公立大学, 大学院医学研究科, 教授 (20295687)
岡田 英理子  東京医科歯科大学, 大学院医歯学総合研究科, 講師 (20376784)
平形 道人  慶應義塾大学, 医学部(信濃町), 教授 (30199046)
岡田 宏子 (小池 宏子 / 岡田宏子)  東京大学, 医学部附属病院, 特任助教 (30849352)
石川 ひろの  帝京大学, 公私立大学の部局等, 教授 (40384846)
上野 治香  帝京平成大学, 健康メディカル学部, 講師 (40740668)
伊藤 俊之  滋賀医科大学, 医学部, 教授 (50447976)
齊藤 延人  東京大学, 医学部附属病院, 教授 (60262002)
高橋 理  聖路加国際大学, 専門職大学院公衆衛生学研究科(公衆衛生大学院), 教授 (60505030)
奥原 剛  東京大学, 医学部附属病院, 准教授 (70770030)
高田 清式  愛媛大学, 医学部附属病院, 特命教授 (80197102)
石田 博  山口大学, 大学院医学系研究科, 教授 (50176195)
加藤 美生  帝京大学, 公私立大学の部局等, 助教 (70769984)
松村 明  筑波大学, 医学医療系, 客員教授 (90241819)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥45,630,000 (Direct Cost: ¥35,100,000、Indirect Cost: ¥10,530,000)
Fiscal Year 2022: ¥13,650,000 (Direct Cost: ¥10,500,000、Indirect Cost: ¥3,150,000)
Fiscal Year 2021: ¥13,650,000 (Direct Cost: ¥10,500,000、Indirect Cost: ¥3,150,000)
Fiscal Year 2020: ¥18,330,000 (Direct Cost: ¥14,100,000、Indirect Cost: ¥4,230,000)
Keywords医学部の臨床教育 / インターネット情報システム / ナショナルデータベース / 卒後臨床研修 / シームレスな連携
Outline of Research at the Start

本研究では、EPOC2と連携可能な卒前の臨床教育評価システムの開発を行い、実際に運用を行う。ここでいう連携とは臨床教育と臨床研修における評価項目と評価尺度の厳密なすり合わせを行ってシステム化することにより、種々の臨床経験(症例、手技等)や医師として期待される能力の修得が、臨床教育から臨床研修のいつの段階でなされるかをシームレスに記録・集計できることを意味する。本システムにより、データに基づいた臨床教育と臨床研修の定量的な評価が可能となり、必要十分で妥当な臨床教育及び臨床研修の評価項目の設定とそれに基づくカリキュラム策定にも役立つ。

Outline of Final Research Achievements

We have developed and operated CC-EPOC which allows medical students to record their abilities and experiences during their clinical training at any time via smartphones. PG-EPOC for postgraduate medical residents, which was developed prior to CC-EPOC, is used by 90% residents, and CC-POEC by 30% medical students. Although there are some incompatitlity between the national clinical training guideline for medical students and that for medical residents, we have almost succeeded to evaluate abilities and expericeces seamlessly from students to residents, owning to mapping levels of their attainment targets and experices of cases, symptoms, and procedures each other.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

医学生は、4~5年生頃から、病棟実習に入り、卒業後は研修医として、研修指定病院で2年間の病棟勤務を行う。医学生から臨床研修修了までの間の必要なスキルを身に着け、経験を積むことになる。本システムにより、これらの能力や経験を簡便に記録できるようになった。これにより、医師個人については、客観的な能力・経験を担保となり、大学・医療機関に対しては、臨床実習・臨床研修の運用の参考資料となり、行政機関について、適切な臨床実習・臨床研修のガイドラインの策定に活用できる。国レベルで卒前、卒後をシームレスに連携して能力、経験を記録できるシステムは、他国に類例がなく、今後の継続運用により、様々な知見が期待される。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Comments on the Screening Results   Annual Research Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (12 results) (of which Invited: 3 results) Book (1 results) Remarks (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] ダイバーシティ時代の医師育成のあり方と質保証2022

    • Author(s)
      高橋 誠
    • Journal Title

      整形・災害外科

      Volume: 整形・災害外科 Pages: 879-887

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Cross-sectional survey of education on LGBT content in medical schools in Japan2022

    • Author(s)
      Eriko Yoshida, Masato Matsushima, Fumiko Okazaki
    • Journal Title

      BMJ Open

      Volume: 7 Issue: 5 Pages: 35584939-35584939

    • DOI

      10.1136/bmjopen-2021-057573

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Factors that hinder medical career aspirations: A nationwide questionnaire survey of teachers in charge of career guidance in Japanese high schools2022

    • Author(s)
      Otaki J, Taketomi K, Shibahara M, Watanabe Y, Nagata-Kobayashi S, Harada Y, Mitoma H
    • Journal Title

      PLoS ONE

      Volume: 17 Issue: 6 Pages: 3574955-3574955

    • DOI

      10.1371/journal.pone.0270477

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Medical School Staff’s Standardized Patient Experience Alters their Understanding of Student Education2022

    • Author(s)
      Harada Y, Kubota Y, Hirayama Y, Otaki J, Mitoma H
    • Journal Title

      The Tohoku Journal of Experimental Medicine

      Volume: 256 Issue: 1 Pages: 63-71

    • DOI

      10.1620/tjem.256.63

    • NAID

      130008145286

    • ISSN
      0040-8727, 1349-3329
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The need for researching the utility of R2C2 model in Cross-Cultural and Cross-Disciplinary settings2022

    • Author(s)
      Tomoko Miyoshi, Fumiko Okazaki, Jun Yoshino, Satoru Yoshida, Hiraku Funakoshi, Takayuki Oto, Takuya Saiki
    • Journal Title

      Asia Pacific Scholar

      Volume: 7 Issue: 4 Pages: 86-87

    • DOI

      10.29060/taps.2022-7-4/le2816

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 医学生の臨床実習前後の教育評価について2021

    • Author(s)
      高田清式
    • Journal Title

      愛媛医学

      Volume: 40 Pages: 73-75

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ICTを用いた卒前卒後のシームレスな医師の臨床教育評価システムEPCO2の開発・運用から明らかとなった知見・課題と今後に期待されること 臨床教育のe-portfolioシステム EPOC2の開発2022

    • Author(s)
      高橋誠
    • Organizer
      第54回日本医学教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 各専門診療科の診療参加型臨床実習をどう計画すべきか-日本の課題解決に向けて- 臨床実習の評価(CC-EPOC)の立場から2022

    • Author(s)
      高橋誠
    • Organizer
      第54回日本医学教育学会大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 何をどう教える? 医学生・研修医の医療安全を担保した医学教育2022

    • Author(s)
      高橋誠
    • Organizer
      第95回日本整形外科学会学術総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 現行の地域枠に関する課題とその解決策としての「全国地域枠」の提案2022

    • Author(s)
      大滝純司
    • Organizer
      第54回日本医学教育学会大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] アドミッションポリシーと入学者の選抜方法には何を含めることが望ましいか 第54回日本医学教育学会大会2022

    • Author(s)
      大滝純司
    • Organizer
      第54回日本医学教育学会大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Junior Residents' experiences and acquisition of basic clinical skills during the COVID-19 pandemic2022

    • Author(s)
      Nobutoshi Nawa, Eriko Okada, Ayako Kashimada, Yasuhiro Itsui, Yu Akaishi, Tsuyoshi Okuhara, Takahiro Kiuchi, Makoto Takahashi, Yujiro Tanaka, Masanaga Yamawaki
    • Organizer
      AMEE(An International Association for Medical Education) 2022, 2022/8/27. Lyon.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] COVID-19パンデミックにおける臨床研修医の基本的臨床手技の習得プロセスの検討ーICTを用いた卒前卒後のシームレスな医師の臨床教育評価システムEPCO2の開発・運用から明らかとなった知見・課題と今後に期待されること2022

    • Author(s)
      岡田英理子, 那波伸敏, 鹿島田彩子, 井津井康浩, 赤石雄, 岡田宏子, 奥原剛, 木内貴弘, 高橋誠, 田中雄二郎, 山脇正永
    • Organizer
      第54回日本医学教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍における臨床研修医の研修過程のTrajectory analysisを用いた検討ーICTを用いた卒前卒後のシームレスな医師の臨床教育評価システムEPCO2の開発・運用から明らかとなった知見・課題と今後に期待されること2022

    • Author(s)
      那波 伸敏, 岡田 英理子, 鹿島田 彩子, 井津井 康浩, 赤石 雄, 岡田 宏子, 奥原 剛, 木内 貴弘, 高橋 誠, 田中 雄二郎, 山脇 正永
    • Organizer
      第54回日本医学教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域の病院における臨床教育について2022

    • Author(s)
      高田清式
    • Organizer
      奈良県立医科大学 地域基盤型医療教育協力施設講演会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] EPOC2のシステム開発・運営上の取り組みと今後の課題2022

    • Author(s)
      木内貴弘、岡田宏子、後藤英子、奥原剛、田苗州一、寺下雄也、松田紗英、山神千里
    • Organizer
      第54回日本医学教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] COVID-19パンデミック下における臨床研修では研修医が経験すべき症候・疾患に不足は生じにくい2021

    • Author(s)
      岡田英理子、那波伸敏、鹿島田彩子、井津井康浩、田苗州一、木内貴弘、山脇正永
    • Organizer
      第53回日本医学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 卒前臨床実習・卒後臨床研修の方略と評価の工夫2020

    • Author(s)
      高橋誠
    • Organizer
      第52回日本医学教育学会大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 共用試験臨床実習前OSCE(医学教育白書)2022

    • Author(s)
      高田清式
    • Total Pages
      3
    • Publisher
      篠原出版社
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] CC-EPOC 卒前学生医用オンライン臨床教育評価システムホームページ

    • URL

      https://cc-epoc.umin.ac.jp/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] CC-EPOC 卒前学生医用オンライン臨床教育評価システム

    • URL

      https://cc-epoc.umin.ac.jp/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] AMEE(An International Association for Medical Education)2022

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi