• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

科学的リテラシー育成を重視した,防災教育を取り入れた理科教材及びプログラムの開発

Research Project

Project/Area Number 20H00817
Research Category

Grant-in-Aid for Encouragement of Scientists

Allocation TypeSingle-year Grants
Review Section 1180:Education on school subjects, primary/secondary education-related
Research Institution埼玉県川越市立大東東小学校

Principal Investigator

Sato Shintaro  埼玉県川越市立大東東小学校, 教諭

Project Period (FY) 2020-04-01 – 
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥370,000 (Direct Cost: ¥370,000)
Fiscal Year 2020: ¥370,000 (Direct Cost: ¥370,000)
Keywords科学的リテラシー / 防災教育 / 理科教育 / 気象災害
Outline of Research at the Start

OECD・PISA2000年以降, 科学的リテラシー育成の視点が定着化されたこと及び国際的な動向から, 理科においても, 自然災害の取り扱いが, 人間生活との関りの中で捉えられていることを示す。さらに, 国際的な学力調査問題から, よりオーセンティックな理科で求められる資質・能力を明らかにする。それらを踏まえて, 科学的リテラシー育成を重視した教材の開発や防災におけるプログラミング教材の有効性などを明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

文献調査を基に、防災教育の現状と課題を明らかにした。それを基に、①教科間で、自然災害の取り扱いの連動性が求められること。②教科での学習内容と災害安全を繋げる授業実践が求められること。③ESDやSDGsと関連させた防災教育の取り組みを学校教育で実施していく必要があることなどを指摘できた。
また、「安全に関する資質・能力(思考力・判断力・表現力)」の目的に即した教材を開発し、実践した。その結果、災害時、適切に意思決定・行動選択するには、情報を整理したり、状況を評価する資質・能力の育成が求められることや学習した「知識・技能」と「思考力・判断力・表現力」は連動することなどが明らかとなった。

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、平成27年9月関東・東北豪雨、平成28年(2016年)熊本地震、平成29年7月九州北部豪雨、平成30年7月豪雨、平成30年北海道胆振東部地震、令和元年房総半島台風、令和元年東日本台風、令和2年7月豪雨と自然災害が多発している。自然災害に対する防災教育にも課題が見られる。実際に発生した自然災害時の被害状況等を踏まえて、何のために避難するのかを根拠を基にして、子ども自身が考えることが必要であると言える。
本研究は、現在の学校教育における防災教育の現状と課題を明らかにすると共に、上述した防災教育の課題解決のための具体的な手立てに取り組み、国内における自然災害による被害を減らす意義を持つ。

Report

(2 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • Research Products

    (4 results)

All 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] A Science Teaching Material for Fostering the Ability to Select Actions in a Natural Disaster: Hazard Assessment and Appropriate Evacuation for Disasters Caused by Heavy Rain2020

    • Author(s)
      SATO Shintaro,FUJIOKA Tatsuya
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 61 Issue: 2 Pages: 287-297

    • DOI

      10.11639/sjst.20011

    • NAID

      130007944812

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2020-11-30
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Current Issues of Natural Disasters as Described in Recent Science Education2020

    • Author(s)
      SATO Shintaro、FUJIOKA Tatuya
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 60 Issue: 3 Pages: 569-577

    • DOI

      10.11639/sjst.19052

    • NAID

      130007832200

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2020-03-30
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 自然災害に関わるプログラミング教材の活用‐防災・減災教育と連動した日本型STEM教材開発の意義と可能性‐2020

    • Author(s)
      佐藤真太郎
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 「近年の自然災害と学校防災(Ⅰ)-これからの時代に求められる防災・減災」2020

    • Author(s)
      佐藤真太郎(共著)
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      『協同出版株式会社』
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2023-03-23  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi