• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Cultivating Practical Skills for Instructing Japanese Writing in Japanese Language Teacher Training and Development: From a Critical Thinking Perspective

Research Project

Project/Area Number 20H01270
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

KAMADA Michiko  東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 教授 (40372346)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坪根 由香里  大阪観光大学, 観光学部, 教授 (80327733)
副田 恵理子  藤女子大学, 文学部, 教授 (90433416)
脇田 里子  同志社大学, グローバル・コミュニケーション学部, 教授 (20251978)
村岡 貴子  大阪大学, 国際教育交流センター, 教授 (30243744)
松岡 洋子  岩手大学, 国際教育センター, 教授 (60344628)
菅谷 奈津恵  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 教授 (90434456)
布施 悠子  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究領域, プロジェクト非常勤研究員 (70782598)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥10,530,000 (Direct Cost: ¥8,100,000、Indirect Cost: ¥2,430,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords日本語教員養成 / 日本語教師研修 / 教師教育 / 指導の難しさ / ライティング指導 / 書くことの指導 / 第二言語としての日本語 / 日本語教育 / 日本語教員研修 / 実践研究 / 授業開発 / 教材開発 / 教育支援 / 教育プログラム開発 / 教育内容 / 教育方法 / 定量分析 / 定性分析 / 書きことば / 日本語教員養成課程担当教員 / 日本語教員 / 教育実践 / 日本語教育学 / ライティング / 難しさ / 教師養成 / 日本語教員養成課程 / 第二言語 / ライティング教育 / 教師研修 / 専門能力開発 / 日本語教師養成 / 書く / 批判的思考
Outline of Research at the Start

ライティングは、大学・社会において重要でありながら、日本語教師養成・研修では十分に扱われておらず、苦手意識を持つ教師が少なくない。本研究では、この問題の解決に向けて、まず日本語教育を専攻する学生・日本語教師・担当教員を対象とした質問紙調査・インタビュー調査、またシラバス分析を通して現状と課題を究明する。次に、現状と課題をふまえて、養成・研修プログラム試案を作成し、その検証を行う。これらを通して養成段階の学生及び日本語教師自身の①ライティング能力と②ライティング教育実践能力のそれぞれの向上に必要な教育環境、教育的方法、リソースを明らかにし、上記①及び②を高める養成・研修プログラムを提案する。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop pedagogical content and methods of Japanese language teacher education; particularly, Japanese writing as a second language. Through quantitative and qualitative surveys, we clarified the types of difficulties in instructing Japanese writing perceived by university students in Japanese language teacher training programs, Japanese language teachers, and the professors in charge of these programs. Then, based on survey results, we developed and verified each instructional plan for teaching Japanese writing to the university students and language teachers. We incorporated critical thinking and focused on seven content areas: beliefs, paraphrasing, writing tasks, resource use, thinking tools, interculturality, and Japanese for specific purposes. The results reveal high overall comprehension and satisfaction with each class, confirming a reduction in teaching difficulties. Our study offers important insights into Japanese language teacher education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、第二言語としての日本語のライティング指導に関する調査研究と実践研究を通して日本語教師のライティング教育実践能力の育成に向けた養成・研修の教育内容と教育方法を実証的に探究した。日本語教師の養成・研修について検討する上で必要となる基礎研究が不足している中で、指導側が感じる難しさを定量的及び定性的に解明し、それをもとにライティング指導に焦点を当てた養成プログラムと研修プログラムの具体化を図った点が本研究の特色である。日本語教師の養成・研修で扱うライティング指導について検討した研究は他に例がなく、先駆的な研究であると言える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 8 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 日本語教員養成課程で扱われる書くことの指導の現状と課題―担当教員が感じる難しさに焦点を当てて―2024

    • Author(s)
      鎌田美千子・副田恵理子
    • Journal Title

      大学日本語教員養成課程研究協議会論集

      Volume: 21 Pages: 17-36

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語教育のライティング指導に関するビリーフ2024

    • Author(s)
      坪根由香里
    • Journal Title

      大阪観光大学研究論集

      Volume: 24 Pages: 33-43

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学院留学生によるレポートの事例分析―文章構成と引用を中心に―2024

    • Author(s)
      菅谷奈津恵
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 10 Pages: 89-95

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アカデミック・ライティング・スキルの学習状況と困難点―日本語教員を目指す学生のライティング指導力レディネス調査として―2023

    • Author(s)
      副田恵理子
    • Journal Title

      藤女子大学文学部紀要

      Volume: 60 Pages: 127-148

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語教員がライティング指導に感じる難しさ―指導経験年数に着目して―2022

    • Author(s)
      鎌田美千子・坪根由香里・副田恵理子・脇田里子・村岡貴子
    • Journal Title

      専門日本語教育研究

      Volume: 24 Pages: 75-82

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語教員養成課程の大学生が感じるライティング指導の難しさ―ライティング指導5年未満の日本語教師との比較を通して―2022

    • Author(s)
      鎌田美千子・坪根由香里・副田恵理子・脇田里子
    • Journal Title

      アカデミック・ジャパニーズ・ジャーナル

      Volume: 14 Pages: 9-16

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語教授法開発と教師養成―ライティングにおける書きことばの習得と学習を例に―2022

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Journal Title

      文化交流研究

      Volume: 35 Pages: 87-95

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学の日本語教員養成課程で学ぶ大学生がライティング指導に感じる難しさ―PAC分析の結果をもとに―2022

    • Author(s)
      坪根由香里・鎌田美千子
    • Journal Title

      大阪観光大学研究論集

      Volume: 22 Pages: 33-42

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 日本語教員養成課程で学ぶ「ライティング指導」の可能性と課題2024

    • Author(s)
      鎌田美千子・副田恵理子
    • Organizer
      第30回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教員養成課程でライティング指導を扱うことの難しさと課題―教員を対象としたインタビューをもとに―2023

    • Author(s)
      副田恵理子・鎌田美千子
    • Organizer
      第32回小出記念日本語教育研究学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教員養成課程で学ぶ「書きことばの指導」に関する授業開発2023

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      第61回日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語ライティング教育における論理的思考支援のための教員研修2023

    • Author(s)
      脇田里子
    • Organizer
      第26回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語のライティング指導に関する日本語教師の意識2023

    • Author(s)
      坪根由香里
    • Organizer
      PAC分析学会第17回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 第二言語としての日本語の書き言葉に関する指導の現状と課題―日本語教員対象のインタビュー調査をもとに―2023

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      第29回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 留学生対象の日本語ライティング教育における情報リテラシーの指導―情報収集からその情報を文章内に取り込む引用まで―2023

    • Author(s)
      副田恵理子
    • Organizer
      第29回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ライティング指導に見られる異文化性―教師研修の視点からの考察―2022

    • Author(s)
      松岡洋子
    • Organizer
      第43回異文化間教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育のライティング指導における思考ツールの利用2022

    • Author(s)
      脇田里子
    • Organizer
      第28回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生のアカデミックライティングスキルの学習状況と困難点2022

    • Author(s)
      副田恵理子
    • Organizer
      第28回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学で日本語を教える教師が抱えるライティング指導の難しさ―日本語教師養成・研修の具体的検討に向けて―2021

    • Author(s)
      鎌田美千子・坪根由香里・副田恵理子・脇田里子・村岡貴子・菅谷奈津恵・松岡洋子
    • Organizer
      2021年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学の日本語教員養成課程で学ぶ大学生が持つライティング指導に対する意識―難しさに焦点を当てて―2021

    • Author(s)
      坪根由香里・鎌田美千子
    • Organizer
      第30回小出記念日本語教育研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ライティング指導不安尺度開発の試み2020

    • Author(s)
      布施悠子
    • Organizer
      2020年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 社会を築くことばの教育―日本語教員養成のこれまでの30年、これからの30年―(第Ⅱ部第2章「日本語教員養成課程の教育と学部学生の現状」(鎌田美千子)、第Ⅱ部第6章「日本語教員養成の教育方法・教材」(副田恵理子))2022

    • Author(s)
      大学日本語教員養成課程研究協議会(編)
    • Total Pages
      297
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760605
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi