• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practice of language learning based on outreach to children and their families with foreign roots

Research Project

Project/Area Number 20H01273
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Nanakida Atsushi  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (60252821)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 真鍋 健  千葉大学, 教育学部, 准教授 (10611197)
松井 剛太  香川大学, 教育学部, 准教授 (50432703)
岡花 祈一郎  琉球大学, 教育学部, 准教授 (50512555)
大野 歩  山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (60610912)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2023: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords幼児教育 / 保幼小接続 / 外国に繋がる子ども / 多文化保育 / 特別支援教育 / 保育 / 外国語 / 幼稚園 / 保育所 / 多文化 / 日本語教育 / 子育て支援 / 認定こども園 / 海外にルーツのある子ども / 海外の幼児教育 / タブレットコミュニケーション / 外国にルーツのある幼児 / 海外にルーツを持つ家庭 / 言語指導 / 家庭支援 / 日本語
Outline of Research at the Start

本研究は日本に住んでいる外国籍や外国にルーツを持つ乳幼児・家庭の支援モデルの実施と保護者の変容を目的とし、タブレットを使った相互コミュニケーションプログラムを開発し試作を経て作成したカリキュラムを実施する。その効果の検証を行ったうえで支援モデルを提示する。ドイツにおいては、幼児期でのドイツ語促進教育が、保護者の良質な言語獲得と職業教育を確保し、労働市場でのチャンスを高める、とされる。本研究で提示された支援モデルを実施することで、就学前保育施設と家庭を繋ぐことで、保護者の就労や家庭生活の変容までフォロ-することを目指す。

Outline of Final Research Achievements

Early childhood is a critical period for language acquisition. The emphasis on verbal communication skills in childcare practices for children with foreign roots and foreign nationals is considered to be an important issue that should be emphasized rather than after compulsory education, considering the impact on non-Japanese families, but it has not been implemented at present. In this study, we conducted a study to establish and demonstrate a support method using tablets and other means for the acquisition of language communication skills in young children with foreign roots, including foreign children, not only for the target children but also for non-Japanese families.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

外国で育つなどして日本語が十分にできず、「日本語教育」が必要な公立高校生の中退率は1.27%で、日本語教育が必要な生徒は7倍以上の割合で中退していたことになる。また、高校からの進学率は平均の約6割で、就職する場合は平均の約9倍の確率で非正規の仕事だった。今後このような問題は教育問題に止まらず社会不安を助長し、更に拡大化するため早急の対応が求められる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2023 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results) (of which Invited: 1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 温州大学/江西師範大学(中国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Chinese Immigrant Children in Japan: Understanding Integration at Home and in Early Childcare Institutions.2023

    • Author(s)
      Linqi Chen,Yan-Fang Zhou, Atsushi Nanakida,
    • Journal Title

      Asian and Pacific Migration Journal

      Volume: 12 Pages: 16-22

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 海外にルーツのある子どもの保育を考える -子ども・家庭・地域をつなげる保育の役割とは-2021

    • Author(s)
      七木田 敦
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会学会企画シンポジウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Funded Workshop] 北京幼児教育研究集会20202020

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-03-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi